שנה למלחמה: אלו מקבלי "אות הגבורה האזרחית"

על רקע סיפורי הגבורה הרבים והבלתי נתפסים במהלך ולאחר אירועי 7 באוקטובר, נשיא המדינה יעניק את "אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית", אות הגבורה הגבוה ביותר בישראל, לאלו "שפעלו בזמן אמת, תוך סיכון ממשי של חייהם, מתוך תחושה של אחדות גורל וערבות הדדית ישראלית, ובמטרה להציל חיי אדם". בין מקבלי האות: עוז דוידיאן, גיבור הסרט "הרשימה של עוז" שהציל עשרות אנשים - וילדי משפחת עידן, שאחותם אביגיל נחטפה

הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי לחללי פעולות האיבה בהר הרצל
הנשיא הרצוג | צילום: מעיין טואף / לע"מ

לראשונה, ועל רקע סיפורי הגבורה הרבים והבלתי נתפסים של אירועי 7 באוקטובר, יוענק לאחר שמחת תורה, ב-30 באוקטובר, "אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית" על ידי נשיא המדינה, יצחק הרצוג. האות יוענק לאלו שביצעו "מעשי גבורה יוצאי דופן של אזרחיות ואזרחים מן השורה, שפעלו בזמן אמת, תוך סיכון ממשי של חייהם, מתוך תחושה של אחדות גורל וערבות הדדית ישראלית, ובמטרה להציל חיי אדם".

האותות יוענקו בטקס רשמי בבית הנשיא לאזרחים אשר גילו גבורה. בשלב זה על מנת לאפשר לגופי מערכת הביטחון לקיים דיונים בנושא, נמנעה ועדת האות לדון במקרים בהם הפגינו גבורה יוצאת דופן חיילים, אנשי כוחות ביטחון או חברי כיתת כוננות.

עוז דוידיאן, שיצא בבוקר ה-7 באוקטובר לעבר יישובי העוטף, לשטח פסטיבל ה"נובה", לאחר שנודע לו כי באזור מסתתרים פצועים וניצולים רבים מהטבח - בהחלטה להצילם, הינו אחד ממקבלי האותות. דוידיאן, שהכיר את השטח היטב, יצא עם הטנדר הפרטי שלו בכ-15 גיחות תחת אש לאזור, כשבכל גיחה כזו אסף מהשטח כמה אנשים שהתחבאו והעביר אותם למושבים פטיש ומסלול. במהלך חלק מהגיחות אף נתקל במחבלים, ניהל איתם קרב יריות מנשקו האישי, ונטרל אותם. בגבורתו, עוז הציל עשרות בני אדם מן התופת.

עוז דוידיאן, שחילץ 120 צעירים מהמסיבה ברעים
עוז דוידיאן, שחילץ 120 צעירים מהמסיבה ברעים | צילום: חדשות 13

נשיא המדינה שוחח עימו, ואמר לו: "עוז, אתה גיבור ישראל אמיתי, ואני מתקשר לומר לך, שיוענק לך, אצלי בבית הנשיא, אות גבורה אזרחי, ואני מאוד מתרגש לבשר לך זאת. אני רוצה לומר לך תודה מעומק הלב, ולברך אותך. אתה הרי לא עשית את זה למענך, אתה עשית את זה למען האחר, הצלת עשרות בני אדם, ואני מוקיר לך על כך תודה עצומה. גילית גבורה אדירה, ועכשיו כשאתה במילואים במשך שנה שלמה, אתה מבין שהעם שלנו הוא מיוחד". עוז דוידיאן הוא גיבור הסרט "הרשימה של עוז" - שנוצר על ידי כתב חדשות 13 יוסי אלי וגידי מרון, בעקבות גבורתו ב-7 באוקטובר. 

כחלק מאותות הגבורה, ישנה קטגוריה מיוחדת לציון גבורת הילדים: רומי שירה סויסה, בת שמונה, תושבת שדרות, ביתם הבכורה של אודיה ודולב סויסה אשר נרצחו באכזריות על ידי מחבלי החמאס במהלך ניסיונם להימלט מהתופת ולהציל את משפחתם, הסתתרה ברכב בו נרצחו הוריה, בעוד שהיא מגוננת על אחותה הקטנה ליה, רק בת 3.

לאחר זמן מה שוטרי שדרות איתרו את רומי ואחותה והצילו אותן. בין רומי לאיש השב"ס יאיר מאיר אבינועם התנהל דיאלוג ובו שואלת רומי שאלה מטלטלת: "אתם של ישראל?". שאלה זו מתארת את בגרותה וגבורתה הבלתי נתפסת של רומי בת ה-6, שגוננה על אחותה הצעירה - לאחר ששני הוריה נרצחו מול עיניה. הנשיא הודיע לאורטל, דודתן של רומי וליה ואחותו של דולב סוויסה ז"ל, על ההחלטה להעניק להם את אות הגבורה האזרחית.

כוחות בשדרות
שדרות, 8 באוקטובר 2023 | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

קורן ושי תעסה, תושבי קיבוץ נתיב העשרה, היו בבית אביהם גיל תעסה, כשהחל מטח הרקטות ב-7 באוקטובר, הבן הגדול אור היה בחוף הים בזיקים, שם נרצח, וזוהר אחיהם הנוסף הסתגר עם אימו סבין בביתה בממ"ד. קורן בן ה-12 ושי בן ה-8 רצו יחד עם אביהם גיל למיגונית שמחוץ לבית. מחבלי החמאס שחדרו ליישוב זרקו רימון לעבר המיגונית, ובמעשה גבורה בלתי נתפס - זינק עליו גיל והקריב את עצמו למען הצלת שני בניו. לאחר מכן ברחו הילדים לביתם, אך שם המחבלים חברו אליהם והעבירו עמם שעות של אימה.

קורן בן ה-12, גילה תושייה גדולה כשניסה לתקשר עם המחבל במטרה להציל את חייו ואת חיי אחיו הקטן שי. לאחר שהצליחו לברוח בעודם פצועים, הם מצליחים להגיע באומץ רב לבית אימם, ויחד הם מסתתרים עד להגעת כוח החילוץ. בכל הזמן קורן דאג לאחיו שי שנפצע בעינו, הרגיע אותו וטיפל בו. הנשיא הודיע לסבין תעסה, אמם של קורן ושי, ואור ז"ל, על ההחלטה להעניק להם את אות הגבורה האזרחית.

משפחת תעסה
משפחת תעסה

מיכאל ועמליה עידן, תושבי כפר עזה, ילדיהם של סמדר ורועי אשר נרצחו במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, הסתתרו במשך 14 שעות בארון בבית, לאחר חטיפת אחותם הצעירה אביגיל לעזה, וחולצו לבסוף על ידי יחידת יהל"ם. מיכאל ועמליה העבירו שעות ארוכות בארון בעוד אמם ז"ל הייתה מוטלת בחדר ללא רוח חיים.

השניים דיברו לאורך כל הזמן עם עובדת סוציאלית שסייעה להם לעבור את השעות מבלי להישבר. בהקלטה מרגע החילוץ ניתן לשמוע את הרגע שבו פתחו הילדים את דלת ביתם ללוחמים באומץ רב. הנשיא שוחח עם לירון וזולי מור ובישר להם על ההחלטה להעניק לילדי משפחת עידן את אות הגבורה האזרחית. לירון היא אחות של סמדר - אמם של מיכאל, עמליה ואביגיל.

רועי עידן וילדיו
רועי עידן וילדיו

בנוסף, בישר נשיא המדינה לטלי חדד, תושבת אופקים שפינתה בידיה פצועים, ביניהם בנה, על האות שיוענק לה ואמר: "זהו כבוד עצום עבורי לדבר איתך. הועדה להענקת אות הגבורה שכוננתי, בראשות המשנה לנשיא בית המשפט העליון, בחרה בך פה אחד והמליצה לי להעניק לך את אות הגבורה על שעשית בשבעה באוקטובר - הלכת לחלץ פצועים וביניהם גילית גם את בנך איתמר, ניהלת קרב קשה, נלחמת באופקים, ואת אמא מופלאה. ולכן, חשוב לי מאוד להוקיר אותך בשם כל עם ישראל".

טלי השיבה בהתרגשות רבה וסיפרה לנשיא על ששת בניה ובנותיה המשרתים בצה"ל, בניהם ארבעה לוחמי חוד. הנשיא השיב ואמר: "אשרי העם שיש לו טלי חדד. אני רוצה לומר לך תודה, האות הזה הוא מעט מזור עבור מה שאת עשית ועוד ישראלים רבים מדהימים עשו ב-7 באוקטובר".

טלי חדד
טלי חדד

בהמשך שוחח הנשיא עם יוסף אזיאדנה, בן העדה הבדואית, שהסיע צעירים לחגוג בפסטיבל ה"נובה". עם פרוץ מתקפת הטרור חזר יוסף והציל את חייהם של כ-30 משתתפים במסיבה, בעוד הוא חילץ אותם תחת אש למרות שנשקפה סכנה לחייו. הנשיא בישר לו על בחירתו לקבלת האות: "אני גאה מאוד להתקשר אליך כנשיא מדינת ישראל ולבשר לך שנבחרת לקבל את אות הגבורה האזרחי של מדינת ישראל. אתה אדם מדהים, אמרתי לך את זה כשנפגשנו ברהט ואני אומר לך את זה גם עכשיו".

יוסף השיב בהתרגשות: "אני מודה לך ואני מאוד גאה לחיות במדינה הזו - זו המדינה שלי. בעזרת השם יהיה שלום, וכל החטופים, אלו שבחיים ואלו שאינם יישובו ארצה. אנחנו מדינה של שלום, לא מדינה של מלחמה".

המכוניות ההרוסות אחרי הטבח במסיבה ברעים
המכוניות ההרוסות אחרי הטבח במסיבה ברעים | צילום: רויטרס

גם ליאון ז"ל, תושב גדרה, ועומר בנו, תושב תל אביב, הצילו יחד עשרות אזרחים מהקרבות בשדרות ומהטבח בפסטיבל ה"נובה" ב-7 באוקטובר - ויקבלו את אות הגבורה. ליאון, אלוף משנה במילואים, יצא מביתו שבגדרה במטרה לחלץ פצועים ולהציל חיים בעוד שהוא נוסע אל עבר התופת ומחלץ צעירים שנמלטו מהפסטיבל. כך, במספר סבבי הצלה שונים, הוא חילץ כ-60 נשים וגברים, למקום מבטחים.

למחרת, ב-8 באוקטובר, ליאון יוצא שוב, הפעם יחד עם בנו עומר, במטרה לאתר ניצולים ולסייע לזק"א באיתור גופות. בדרכם חזרה הביתה הבחינו ליאון ועומר ברכב משטרתי ירוי, ועצרו על מנת לבדוק אם יש צורך בחילוץ וסיוע, אך בפועל הם נתקלו במחבל חמוש שהסתתר ברכב - שירה בליאון ועומר. השניים נפצעו אך ליאון אינו שרד את הפציעה הקשה ונהרג. הנשיא התקשר לעומר ובישר לו על החלטתו.

השטח בו נערכה מסיבת הטבע "נובה
זירת הטבח במסיבת הטבע באזור רעים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

דהיש, איסמעיל, רפי וחמאד קרינאווי, בני העדה הבדואית, תושבי רהט, יצאו מביתם ביום שבת ה-7 באוקטובר, לאחר שנודע להם כי בן משפחה נוסף נעדר בקיבוץ בארי - ויקבלו גם כן את אות הגבורה. בדרכם להציל את בן משפחתם, פגשו בצעירים שברחו מפסטיבל ה"נובה" וכך, ב-4 סבבי הצלה, נסעו בני משפחת קרינאווי לחלץ ולהציל צעירים רבים, ביניהם גם בני קיבוצים שנמלטו מהתופת. רק לאחר מכן חילצו גם את בן משפחתם הישאם ובת קיבוץ בארי שהתחבאה איתו.

בן בנימין שמעוני ז"ל, תושב אשקלון, נסע בשבת לפנות בוקר, 7 באוקטובר, לפסטיבל ה"נובה" שהתקיים בסמוך לקיבוץ רעים. עם פרוץ מתקפת הטרור של מחבלי החמאס, בן פעל בקור רוח, ומתוקף היותו נהג מנוסה שהכיר את השטח היטב, ביצע נסיעות חוזרות כשהוא אוסף אל רכבו נוסעות ונוסעים שאינו מכיר במטרה להצילם מהתופת.

על אף הבקשות החוזרות מקרוביו שלא יחזור לאזור השורץ מחבלים, בן חזר, ובאומץ רב חילץ נשים וגברים בשלושה סבבי הצלה. בסבב הרביעי בצומת עלומים נתקל במחבלים שחטפו מרכבו שניים מהנוסעים ורצחו אותו ונוסע נוסף. הנשיא שוחח עם בת זוגו ג'סיקה אלטר, ובישר לה על ההחלטה להעניק לבן ז"ל את אות הגבורה.

זירת הטבח בנובה
זירת הטבח בנובה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד שוחח הנשיא עם חביבה, אחותה של עמית מן ז"ל, הפרמדיקית מבארי שנאבקה להציל חיים תחת אש עד שנרצחה במרפאה שבקיבוץ, ובישר לה על בחירתה בעמית, לצד ד"ר דניאל לוי ז"ל והאחות נירית הונוולד-קורנפלד שפעלו איתה בתופת האש. נירית עמית ודניאל טיפלו ללא הפסקה בפצועים עד שעות הצהריים, כאשר פרצו המחבלים את המרפאה, זרקו רימון לעבר דניאל ורצחו את עמית ביריות.

הנשיא פתח ואמר: "אני אשמח שתמסרי את תנחומיי ותשלחי את חיזוקיי למשפחה כולה, ויחד עם זה אני רוצה לבשר לך שאני גאה להעניק את אות הגבורה האזרחי - האות הכי גבוה של גבורה אזרחית בארץ, לעמית ז״ל, על הגבורה האדירה שהיא הפגינה בשבעה באוקטובר. באותו יום גילינו את הגיבורות והגיבורים האמיתיים של עם ישראל, עמית היא אחת מהם, והיא מצטרפת לשרשרת גיבוריה האדירים של האומה".

חביבה ועמית מן
חביבה ועמית מן

חביבה השיבה לנשיא: "איזו בשורה מרגשת, אני חסרת מילים. היו לה אפשרויות להינצל והיא פשוט בחרה לטפל בפצועים כי היא הבינה שצריכים את העזרה שלה".

לאחר מכן, שוחח הנשיא עם נירית הונוולד-קורנפלד, אחות במקצועה, אשר הייתה במרפאה יחד עם עמית מן ז"ל וד"ר דניאל לוי ז"ל: "זה כבוד עבורי לדבר איתך, גיבורת ישראל אמיתית. אני מודיע לך שהוחלט להעניק לך את אות הגבורה האזרחי של מדינת ישראל, בעבור מה שאת, יחד עם עמית ודניאל, על הגבורה שהפגנתם בשבעה באוקטובר במרפאת קיבוץ בארי. אני מתרגש מאוד לדבר איתך, ולהגיד לך תודה - פעלת בצורה מדהימה באותו בוקר, זו גבורה אנושית מדהימה".

נירית השיבה לנשיא בהתרגשות רבה ואמרה: "אני ממש מתרגשת, אני ממש לא מרגישה גיבורה". הנשיא השיב ואמר: "נכון, כי זה חלק מהאישיות שלך, את פשוט הושטת יד לאחר - וזו השליחות שלך".

הנשיא התקשר גם לליהי, אלמנתו של דניאל לוי ז"ל, מגיבורי המרפאה. בשבעה באוקטובר דניאל העניק טיפול רפואי ללא הפסקה עד השעה 14:00, עד שנרצח מרימון שזרקו המחבלים למרפאה. הנשיא אמר לליהי: "הוועדה החליטה פה אחד לכבד את דניאל ואת זכרו. זה כבוד עצום בשבילי לבשר לך שהוא, יחד עם עמית מן ונירית הונוולד-קורנפלד יקבל את הפרס. מגיע לו. זו הייתה גבורה עילאית, ואני יודע שהיית בעצמך תחת האירוע הנוראי הזה בו זמנית, הוא היה כזה גיבור. אני מבקש לומר לך תודה ולאחל לך ולמשפחה שלך שנה טובה יותר". ליהי קיבלה את הבשורה בדמעות ובהתרגשות - והודתה לנשיא.

ההרס אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס אחרי הטבח בקיבוץ בארי

הנשיא התקשר גם למוטי עזרא, שהיה בין הראשונים שהגיעו לעוטף עזה בשבת השחורה. מוטי יצא יחד עם בנו עמית להציל את בתו אשר בילתה במסיבת "הנובה", והציל בדרכו 30 צעירים מהתופת. מוטי התרגש - וסיפר לנשיא על הרגעים הקשים מאותה שבת: "אני לא אדם דתי אבל אני אדם מאמין, והיה לי קשה לקבל את ההחלטה לחלץ צעירים בדרכי, הבת שלי שלחה הודעות לבן שלי ואומרת לו 'זהו אני הולכת, אני נגמרת', והוא עונה לה 'תהיי חזקה - אנחנו בדרך'. אני אומר לקדוש ברוך הוא 'אלוהים תעשה איתי חסד, אני עוזר להם - תעזור לי'".

כמו כן, קיבלו את אות הגבורה גם משה אוחיון ז"ל ובנו אליעד ז"ל, תושבי אופקים, שנרצחו ב-7 באוקטובר בזמן שסייעו לאזרחים בעיר, לאחר שיצאו מהממ"ד בביתם ופעלו לפרוץ את המקלט השכונתי לתושבים חסרי מיגון. בגבורתם סייעו לרבים מהתושבים להיכנס למקלט ולהינצל מירי המחבלים באזור בו שהו, תוך שהם מנהלים קרב יריות מול מחבלים רבים, וכל זאת עם אקדח אחד בלבד שנמצא ברשותו של משה.

במהלך אחד הקרבות שניהל משה מול מחבלים, הוא נפצע קשות, ובנו אליעד חש לסייע לו שתוך זמן קצר מצא את מותו לצד אביו. בפועלם של משה ואליעד מנעו פגיעה בתושבים רבים מאופקים. הנשיא התקשר לאלמנתו של משה ואמו של אליעד ובישר לה על ההחלטה.

בניין בשכונת מישור הגפן באופקים, שהותקפה ע"י מחבלים ב-7 באוקטובר
בניין בשכונת מישור הגפן באופקים, שהותקפה ע"י מחבלים ב-7 באוקטובר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

זאת ועוד, נעם וישי, אחים, תושבי באר שבע, יצאו בזה אחר זה ביום שבת ה-7 באוקטובר להילחם ולהציל חיים - ויקבלו בשל כך את האות. בגבורה רבה הגיעו האחים לקיבוץ עלומים, שם הם ניהלו קרב למול מחבלי חמאס כשהם מצוידים בנשקיהם האישיים בלבד. כתף אל כתף ניהלו האחים קרב עיקש מול עשרות מחבלים על גדרותיו של הקיבוץ.

איכון הטלפונים שלהם העיד על קרב מתיש, כמו גם סרטונים ממצלמות הרחוב שמתארים את העוז והגבורה של צמד האחים שיצאו מביתם מתוך תחושת שליחות אישית וערבות הדדית. גופותיהם נמצאו זו לצד זו, ומוקפות במחבלים, רק לאחר חמישה ימים. הנשיא שוחח עם שפרה סלוטקי, אחותם של נועם וישי ז"ל, ובישר לה על ההחלטה להעניק לנועם וישי ז"ל את אות הגבורה האזרחית.

המלצות על מקבלי האותות התקבלו על ידי הציבור כולו, והזוכים נבחרו בהמלצתה של ועדה מייעצת שמונתה על ידי נשיא המדינה ומורכבת מאנשי ציבור וחברה. בראש הוועדה עמד השופט בדימוס, הפרופסור אליקים רובינשטיין, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון. צוות תחקירנים שבחן כל המלצה וכל מקרה, ולאור עומס ההמלצות נשיא המדינה סיכם עם הוועדה המייעצת כי מפעל האות יימשך וכי קבוצה נוספת של מקבלי אותות גבורה אזרחיים, תוכרז בחודשים הקרובים.