טקס יום ירושלים: רה"מ לא נכח, האב השכול הקריא "יזכור"

הטקס לציון 57 שנים לאיחוד העיר נערך השנה בהיעדרו של ראש הממשלה נתניהו שביטל את השתתפותו, והוקרן בטקס סרטון מוקלט שלו. יו"ר הכנסת אוחנה ביטל גם הוא את השתתפותו בטקס. לאחר ההתנגדות של לשכת רה"מ - וההתקפלות, האב ששכל את בנו הקריא בטקס את תפילת ה"יזכור"

הטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת
הטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת | צילום: חדשות 13

הטקס הממלכתי לציון יום ירושלים בגבעת התחמושת נערך הערב (רביעי), ללא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבוקר הודיע במפתיע כי לא יגיע לאירוע, ואחריו גם יו"ר הכנסת אוחנה ביטל את השתתפותו בטקס. בהיעדרו של נתניהו, בטקס הוקרן סרטון מוקלט שלו. לטקס הגיעו יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ, סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי, שרת התחבורה מירי רגב, שר הבריאות אוריאל בוסו, שר החוץ ישראל כ"ץ ושר הכלכלה ניר ברקת.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים בטקס, ואמר: "אני מבקש להתייחס מכאן - מבירת ישראל - למה שקורה בצפון, ולאירוע הקשה שהתרחש היום אחר הצהריים בחורפיש. אני שולח מכאן תפילה להחלמה ורפואה שלמה לפצועים מההתקפה הנפשעת. אני מחבק ומחזק את תושבי הצפון והדרום ואת החיילים והחיילות העומדים על משמר ארצנו ואומר להם: אנחנו איתכם. מדינה שלמה איתכם".

"אני פונה מכאן לקהילה הבינלאומית ולמנהיגיה ומדגיש - אי אפשר להישאר אדישים לטרור הזה, מלבנון ובכלל", הוסיף הנשיא, "ישראל מותקפת מדי יום כבר חודשים ארוכים על-ידי זרועותיה של איראן בלבנון, תוך הפרה בוטה של כל ההסכמים וההחלטות הבינלאומיות. העולם צריך להבין שלישראל לא נותרת ברירה אלא להגן על אזרחיה ואין להתפלא כשהיא תעשה זאת בעוצמה ובתקיפות יותר ויותר. אל תבואו בטענות כאשר המצב יצא משליטה. זה לא הזמן לעמוד מנגד ולתת לאזור להסלים. צריך לבלום ולעצור את התוקפנות הזאת".

הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי ליום ירושלים
הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90
שי חרמש בטקס הממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת
שי חרמש בטקס יום ירושלים בגבעת התחמושת | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

כחלק מההיערכות לקראת אירועי יום ירושלים, כ-3,000 שוטרים, גלויים וסמויים, לוחמי מג"ב ומתנדבים נפרסו ברחבי העיר - בפרט באזור העיר העתיקה. עם הגעת משתתפים למקום, החלו עימותים בין ישראלים לפלסטינים. כוחות משטרה כבדים התערבו, ולאחר מכן המפכ"ל קובי שבתאי הגיע למקום.

עימותים בירושלים
עימותים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו ביטל את השתתפותו בטקס בגבעת התחמושת ברקע הניסיון הכושל למנוע מח"כ לשעבר שי חרמש, ששכל את בנו ב-7 באוקטובר, לקרוא את תפילת ה"יזכור" בטקס. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי נתניהו "עסוק במלחמה בדרום ובצפון ועל כן נמנע ממנו מלהשתתף בטקסים הערב". כמו כן, ראש הממשלה איחר להגיע לטקס שנערך מוקדם יותר היום לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרך לארץ בהר הרצל, ולשכתו טענה כי רה"מ "התעכב בשל תקלה במסוק".

הסערה התעוררה בשבוע שעבר, אז פורסם על-ידי נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי בלשכת ראש הממשלה ניסו למנוע מח"כ לשעבר חרמש לקרוא תפילת "יזכור" בטקס. הסיבה - חרמש, שלחם בירושלים במסגרת גדוד 71 של חטיבת המילואים 55, חטיבת צנחנים, כתב ב"הארץ" מאמר ביקורתי נגד נתניהו. בעקבות הלחץ הציבורי - חזרו בלשכת ראש הממשלה מהצעד.

ראש הממשלה נתניהו וח"כ לשעבר שי חרמש
ראש הממשלה נתניהו וח"כ לשעבר שי חרמש | צילום: מרים אלסטר, יונתן זינדל/פלאש 90

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, אישר את פניית הפרסה בנושא השתתפות נתניהו בטקס - וכתב: "הטקס בגבעת התחמושת אינו באחריות לשכת ראש הממשלה או מזכירות הממשלה אלא באחריות מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים. לאחר הפרסומים, הבאתי את הנושא לידיעתו של ראש הממשלה נתניהו ובהנחייתו פניתי למערך הטקסים בבקשה לאפשר למר שי חרמש לשאת את תפילת יזכור בטקס בגבעת התחמושת".

השר גנץ תקף את הניסיון למנוע מחרמש לקרוא את תפילת ה"יזכור": "פסילתו של שי חרמש, ששכל את בנו ב-7 באוקטובר ושרד את התופת בכפר עזה, מלקרוא יזכור בטקס השנתי בגבעת התחמושת כי העביר ביקורת על ראש הממשלה - היא שפל חסר תקדים. נתניהו, אני קורא לך לצלצל אליו, להתנצל ולהודיע שהוא יישא את התפילה בטקס. הכנסת שיקולים פוליטיים אל השכול - היא פירוק היסודות הקדושים ביותר של החברה הישראלית".