סיור הליכוד "למען התיישבות בעזה" - וזעם הקיבוץ "המארח"

לאחר שפורסמה הזמנה מטעם הליכוד לסיור בקיבוץ נירים, במסגרת "כנס להתיישבות בעזה", הקיבוץ הגיב בזעם: "הוא לא על דעתנו - ולכן גם לא יתקיים. מחכים שהממשלה וחברי הקואליציה יקבלו אחריות על גודל המחדל וההפקרה". לאחר הסערה והביקורת: הסיור בקיבוץ בוטל, המארגנים יחפשו מיקום חלופי

זמן צפייה: 00:44

ברקע ציון השנה לטבח 7 באוקטובר, הזמנה החתומה על ידי חברי כנסת מסיעת הליכוד, בראשם השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה מאי גולן, נשלחה אל חברי מרכז הליכוד - להשתתפות בכנס "נערכים להתיישבות בעזה יחד עם גרעיני ההתיישבות" במהלך חג הסוכות. במסגרת הכנס, תוכנן ביקור בקיבוץ נירים ושיחה עם רבש"צ הקיבוץ.

עם זאת, הנהלת קיבוץ נירים הגיבה בזעם על הזמנת הליכוד - ושללה את ביקורם: "הסיור לא תואם עם נירים, על פי הרבש"צ לא תואם גם איתו והוא לא על דעתנו, לכן גם לא יתקיים. אנחנו עדיין מחכים שהממשלה וחברי הקואליציה יקבלו אחריות על גודל המחדל וההפקרה של אירועי 7 באוקטובר, ועל הפצע המדמם שבליבנו".

"במקום לעסוק בכנסים פוליטיים להקמת גרעיני התיישבות", נכתב בתגובת הנהלת קיבוץ נירים, "טוב היה אם הממשלה וחבריה לקואליציה היו עוסקים בהחזרת 101 החטופים והחטופות ובתמיכה ובנייה של ישובי העוטף ושיקומם".

השרה מאי גולן
השרה מאי גולן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בהזמנת לכנס, שהופצה הבוקר, נכתב כי "שנה לאחר הפרעות, נתייצב כולנו, חברי ליכוד, ראשי סניפים, שרים וח"כים ונקרא יחד - עזה שלנו. לתמיד". על הזמנה זו חתומים מספר ח"כים בליכוד, ביניהם אריאל קלנר וטלי גוטליב - אך יוזמת ומפיצת ההזמנה הינה פעילת הימין דניאלה וייס - שארגנה כנס דומה השנה, בסמוך לגבול עזה. לאחר ביקורת, ההזמנה תוקנה כך שרשום שבאירוע ישתתפו ח"כים אלו - אך יוזמיה הם חברי מרכז ליכוד.

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר הודעה: "די לצביעות. נתניהו בעצמו כבר אמר שהוא לא מתכוון לאפשר התיישבות בעזה. אבל מי שבכל זאת כן בעד התיישבות ברצועת עזה - קודם שירים את ידו בעד מתווה שירות שיאפשר לצה״ל כוח אדם למשימותיו, ואחר כך יפיק כנסים. אחרת - מי בדיוק ישמור? מי יאפשר את קיום הביטחון? אלו שקורסים תחת הנטל כבר מעל שנה במילואים? או חיילי הסדיר שמאריכים להם שוב ושוב את השירות? קודם מצביעים - אחר כך מפיקים כנסים."

חה"כ נאור שירי מסיעת יש עתיד הגיב על הפצת ההזמנה לטקס "ההתיישבות בעזה" של מפלגת הליכוד - ותקף: "זה מה שמעניין את המנותקים האלו. ‏רק תזכורת: 101 חטופות וחטופים 'מיישבים' את עזה בעקבות ההפקרה המתמשכת שלכם. כל הצפון נטוש כבר שנה!! עשרות אלפי אזרחים עקורים מביתם, ‏ואתם? נערכים להתיישב בעזה. חבורה של הזויים מנהלת את המדינה, מנותקים. ‏מעודדי סרבנות. תלכו לסוכה של משפחות החטופים. ‏שם תבקשו סליחה על ההפקרה - חצופים".

נתניהו בביקור בעוטף עזה
נתניהו בביקור בעוטף עזה, אוקטובר 2023 | צילום: אבי אוחיון

בתוך כך, בקיבוץ ניר עוז פנו אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר החלטת הממשלה על יום אבל לציון אירועי 7 באוקטובר בתאריך העברי, והזמינו אותו לביקור: "אנו מזמינים אותך, ראש הממשלה, להגיע ביום זה לביקורך הראשון בקיבוץ ניר עוז - המקום שבו מתגלמות ההשלכות הקשות של אותו יום. ניר עוז הפך לסמל של אובדן ושבר, אך גם של עמידה איתנה וגבורת יחידים, שנטלו על עצמם את המשימה שהמדינה כשלה בה - משימת ההגנה על אזרחיה".

עוד נכתב: "מאז 7 באוקטובר, חיינו כתושבי ניר עוז השתנו מן היסוד. רבע מהקהילה שלנו נרצחה או נחטפה, והיממה הארוכה ההיא, בה איש לא נחלץ לעזרתנו, נמשכת עד היום - כאשר 29 מאנשינו עדיין מוחזקים בשבי חמאס בעזה. עבורנו, אין צורך ביום אבל לאומי. בקהילה שלנו, האבל הוא חלק בלתי נפרד מהשגרה היומיומית כבר למעלה משנה".