סערת חוק הגיוס: חרדים חסמו את כביש 4, עימותים נרשמו במקום

מפגינים חרדים מהפלג הירושלמי חוסמים את כביש 4 באזור מחלף גבעת שמואל, סמוך לבני ברק, במחאה על קידום חוק הגיוס. המשטרה עיכבה שניים מהם, עימותים במקום

זמן צפייה: 01:10

מאות מפגינים חרדים מהפלג הירושלמי חסמו אחר הצהריים (חמישי) את כביש 4 באזור מחלף גבעת שמואל, סמוך לבני ברק, במחאה על קידום חוק הגיוס. כוחות משטרה הגיעו למקום, עימותים נרשמו עם המוחים, ושבעה נעצרו תוך רישום דוחות תנועה.

מהמשטרה נמסר כי "בהמשך להפרות הסדר בכביש 4, מפגינים חסמו את הכביש, התעמתו עם השוטרים, סיכנו את חייהם, השליכו חפצים ואבנים על השוטרים, תוך קריאות 'נאצים' לעבר השוטרים. מפגינים נשכבו על הכביש במטרה לחסום רכבים וניידות משטרה. בתוך כך, המפגינים המשיכו בחסימת צומת גהה תוך חסימת הכביש ורכבים. המשטרה פעלה לפינוי כלי הרכב שנקלעו לחסימות והכווינה אותם לצירים חלופיים".

מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
עימותים עם המשטרה. הפגנת החרדים בכביש 4 | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
7 נעצרו. ההפגנה בכביש 4 | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

שלשום הגיע חוק הפטור מגיוס לחרדים לדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, זאת לאחר שהמליאה אישרה עליו את החלת "דין הרציפות". אם יאושר, יעבור החוק להכנה לקריאות שנייה ושלישית.

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר: "מונח לפתחי קידומו המהיר של חוק הגיוס. מדובר בנקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. אני נחוש להביא חוק מקיף, צודק וערכי שיענה על צרכי הביטחון של מדינת ישראל. ועדת החוץ והביטחון היא המקום היחיד בו כולם יושבים סביב שולחן אחד - כנסת, ממשלה, צבא וארגונים אזרחיים. יחד, בהידברות, בהסכמה ובכבוד הדדי, נוביל לחוק היסטורי שישנה את פניה של מדינת ישראל ויוביל אותה לעתיד צודק ונכון יותר".

ח"כ יולי אדלשטיין
ח"כ יולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון (ארכיון) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתחילת הדיון כי "מהוועדה הזו לא יכול לצאת חוק שמפלה בין דם לדם. עיני הלוחמים ועיני המשפחות שלהם נשואות לכאן. אם פה יעשו החלטות לא נכונות, אנשים ימותו". יו"ר יש עתיד הוסיף: "המצב הנוכחי, שבו עשרות אלפי אנשים צעירים פטורים מגיוס היה תמיד לא הוגן, עכשיו הוא בלתי אפשרי. בלתי אפשרי ברמה הערכית, בלתי אפשרי ברמה המבצעית".

לפיד המשיך: "בשבוע האחרון אלפי אנשים קיבלו צו 8 בפעם השנייה והשלישית. בשבוע הזה הצפון הופצץ ונשרף וגזרת יהודה ושומרון בוערת. בשבוע הזה מדינת ישראל לא מצליחה לתת לאזרחיה את הבטחון שמגיע להם. אין לנו מספיק צבא. לא אני אומר את זה, הרמטכ"ל אמר את זה, ראש אכ"א אומר את זה, כל מערכת הבטחון אומרת את זה".

יאיר לפיד בוועדת חוץ וביטחון
יאיר לפיד בוועדת חוץ וביטחון | צילום: דוברות הכנסת

ח"כ גדעון סער הוסיף כי "אם אין אפשרות לחוקק חוק ראוי, עדיף לא לחוקק חוק בכלל". השר לשעבר גדי איזנקוט התייחס גם הוא: "אם החוק הזה יעבור והמגמה של השנים האחרונות תימשך אני רואה סיכון גדול ליכולת של צה"ל להמשיך לממש את ייעודו". שר החינוך קיש: "הצעת החוק הזו היא הזדמנות עצומה שאסור לנו לפספס אותה".. שר החינוך יואב קיש התייחס: "מה שהיה לא יהיה, הצבא אומר שהוא צריך 3,000 חיילים - והוא יקבל".