ערב נוסף של הפגנות: עימותים וחסימות בבגין

משפחות חטופים ופעילים מוחים בתל אביב בדרישה לעסקה, ועימותים החלו לאחר שניסו לחסום את איילון. מוקדם יותר: אלפים הפגינו מול מצודת זאב. מטה המשפחות קרא לציבור לצאת לרחובות: "רק דרישה בלתי מתפשרת של כל הציבור בישראל תחזיר אותם הביתה"

זמן צפייה: 01:21

יום רביעי ברציפות של מחאות: אלפים מפגינים גם הערב (רביעי) בשורת מוקדים ברחבי הארץ, בקריאה לממשלה להגיע לעסקה לשחרור החטופים. בתל אביב המשטרה החלה במעצרים לאחר עימותים עם המפגינים שניסו לרדת לכביש איילון, המשטרה כרזה כי ההפגנה אינה חוקית. לפני כן, חסמו חלק מהמוחים את צומת בגין ולאחר מכן החלו לצעוד מאזור המחאה.

מוקדם יותר הפגינו משפחות חטופים ופעילות מחאת הנשים מול מטה הליכוד ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב בקריאה לעסקה שתשיב את 101 החטופים המוחזקים בשבי בעזה כבר 334 ימים. בהפגנה השתתפו , בין היתר, שי מוזס, אחיינו של החטוף גדי מוזס; נעמה וינברג, בת דודתו של החטוף איתי סבירסקי שנהרג בשבי; ועמיר אלפסה, אחיינה של מיה גורן שנרצחה ב-7 באוקטובר, נחטפה לעזה ושגופתה חולצה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0409242023' autoplay='0' credit='אודי סגל' desc='ריאיון עם מור קורנגולד, אחיו של החטוף טל שהם, שמפגין מול ביתו של דרעי' poster='' kid='1_kmm6p6sq' duration='200']

גל גורן, בנם של מיה ואבנר גורן שנרצחו במתקפת חמאס, אמר בהפגנה: "נתניהו הפך למר המוות והשכול. עם ישראל הוכיח שגם אם הממשלה מפקירה - הוא לא יוותר על החטופות והחטופים. החברה הישראלית עודנה מקדשת את החיים".

נעמה, בת דודתו של איתי סבירסקי: "כשאיתי נרצח התירוץ היה רפיח, עברנו כבר עשרה 'ספינים'. אין לנו זמן ולא יהיה לנו זמן. לקח לנו 11 חודשים ו-26 נרצחים בשבי כדי שלא נירדם. המדינה הזאת תעצור עד שהחטופים חוזרים, ונתניהו והקואליציה הפושעת שלו ילכו מפה כולם, כי אין לנו ברירה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409041002' autoplay='0' credit='מחאת הנשים' desc='גל גורן, בנם של מיה ואבנר גורן ז"ל: "עם ישראל הוכיח שהוא לא יוותר על החטופות והחטופים"' poster='' kid='1_qlbr098e' duration='104']

משפחות חטופים ופעילים להשבתם מפגינים מול מטה הליכוד בת"א
משפחות חטופים ופעילים להשבתם מפגינים מול מטה הליכוד בת"א | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
תמונותיהם של החטופים שנרצחו בשבי, הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת, בהפגנה מול מטה הליכוד בת"א
תמונותיהם של החטופים שנרצחו בשבי, הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת, בהפגנה מול מטה הליכוד בת"א | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

‎מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים, מובילות המיצג, מסרו: "שישה אחים ואחיות שלנו הובאו השבוע לקבורה, אחרי ששרדו 11 חודשים בשבי, אבל לא שרדו את ממשלת הדמים. חטופים שרק לפני שבוע עוד חיו ויכלו לחזור הביתה בעסקת החטופים שישראל בעצמה הניחה על השולחן. יום לפני שנרצחו בירייה, הצביע קבינט המוות שהפקיר אותם שם נגד עסקת חטופים ובעד ציר סמוטריץ-בן גביר-פילדלפי. יצאנו במאות אלפים השבוע להרעיד את הרחובות עד שראש הממשלה ישמע אותנו - הציבור דורש חיים! לא ניתן לך להרוג עוד חטופים רק כדי להמשיך ולהחיות את ממשלת הדמים שלך. עסקה - עכשיו!".

כמו כן, ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר כי "לנוכח ה'ספינים' המתמשכים מחברי הממשלה והעומד בראשה בנוגע לעסקה, יתקיימו גם היום הפגנות בכל הארץ. אנו קוראים לציבור להצטרף ולהגיע ביחד עם בני משפחות החטופים אל ההפגנות והמחאות ואל בתי השרים וחברי הקואליציה, ולקיים הפגנות ומשמרות מחאה בדרישה מהם להפעיל את סמכותם להביא לעסקה עכשיו. כבר 334 ימים שהחטופים והחטופות נושאים עיניהם אלינו בתקווה שנציל אותם. 6 חטופים וחטופות נרצחו בימים האחרונים בדם קר והוצאו להורג על-ידי החמאס. רק דרישה בלתי מתפשרת של כל הציבור בישראל תחזיר את כל 101 החטופים. הצטרפו אלינו למאבק להשבתם הביתה".

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

אחרי נאום נתניהו, שבו הצהיר כי "צה"ל לא ייצא מציר פילדלפי בשום מצב", ישראלים רבים יצאו לרחובות גם אתמול, והפגינו בעשרות מוקדים שונים ברחבי הארץ למען עסקה. עימותים קשים החלו בהפגנת הענק של משפחות החטופים בתל אביב, מפגינים הבעירו מדורה בבגין והמשטרה עצרה 3 חשודים בגין הפרות הסדר ותקיפת שוטרים.

מדוברות המשטרה נמסר: "משטרת ישראל נערכה בכוחות גדולים לאבטחה ושמירה על הסדר הציבורי, במסגרת מחאה ברחוב בגין ליד הקריה בתל אביב. לרשות המוחים נסגר רחוב בגין באזור הקריה במטרה לאפשר איזון בין חופש המחאה באופן לגיטימי, לבין חופש התנועה תוך פגיעה מינימלית בשגרה. למרות האישור שניתן ומתחם מוסדר שנקבע לטובת המחאה, המפגינים הדליקו מדורות ומנעו מהשוטרים לכבות אותן, תוך הפרה בוטה של החוק ואי ציות להוראות השוטרים, ותקיפתם בעימותים מיותרים. למרות הסכנות הכרוכות בהדלקת המדורות על הכביש ובניגוד לחוק, מפירי הסדר המשיכו לעבור על החוק ולסכן את עצמם ואת השוטרים".