האינתיפאדה השקטה: היקף הטרור בירושלים עלה פי שמונה בחודשיים

ירי צלפים לעבר שכונות יהודיות, זריקת בקבוקי תבערה על בתים וזריקות אבנים על קרונות הרכבת הקלה. כך נראית בתקופה האחרונה שגרת החיים בבירת ישראל. 22 פיגועים נרשמו בחודשי מאי-יוני, 152 ביולי-אוגוסט. שלושה ערבים יידו אבנים לעבר שוטרים בהלוויית בן 16 שמת מאש מג"ב

פלסטינים מיידים אבנים לעבר שוטרים בוואדי ג'וז בירושלים | צילום: רויטרס

ירי צלפים לעבר שכונת פסגת זאב, זריקת בקבוקי תבערה על בתים באבו-טור וזריקות אבנים על קרונות הרכבת הקלה. כל אלו ועוד - היו ועדיין חלק משגרת החיים בבירת ישראל.

על פי נתוני השב"כ, בחודש מרץ 2014 בוצעו שלושה פיגועי טרור בבירה, אך מאז חלה עלייה דרמטית בנתונים. במהלך אפריל בוצעו 7 פיגועי טרור, בחודשי מאי ויוני נרשמו כבר 22 פיגועים ואילו בחודשי יולי ואוגוסט יחדיו נרשמו 152 פיגועים ותקריות טרור בעיר.

אחד משיאי האירועים האחרונים היה אמש, כשבתחנת דלק בגבעה הצרפתית הסמוכה לאוניברסיטה העברית ניסו עשרות רעולי פנים להצית את התחנה וגרמו בה הרס רב. "בשבועות האחרונים אנחנו עוברים ימים קשים בתחנות דלק בכמה מוקדים ומה שראינו כאן זה אפילו לא ההמשך הישיר של מה שקרה בדרום", אמר מנכ"ל דלק ישראל, שמוליק אנצ'ל, שהבהיר כי למרות החשש מתקריות נוספות, התחנות ימשיכו לספק שירות מלא לאזרחים: "יש לנו עובדים טובים ואמיצים, נמשיך לתת שירות לכולם, לכל מי שיבוא".

לפני כמעט שבוע נפצע נער פלסטיני ממזרח ירושלים באורח אנוש לאחר שנורה מכדור גומי שנורה לעברו על ידי כוח מג"ב במהלך הפגנה. אתמול מותו נקבע בבית החולים הדסה בעיר, מה שעורר מחדש את המהומות. כבר הערב במהלך הלווייתו נעצרו שלושה צעירים ערבים לאחר שככל הנראה יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה שהיו במקום.

צילום: רויטרס

באופן מפתיע, דווקא בימי מבצע "צוק איתן", הייתה ירושלים הרבה יותר אלימה מיהודה ושומרון. עד עכשיו הצליחה המשטרה להכיל את האירועים ונמנעה מחיכוך כתוצאה מהגעת כוחות גדולים למקומות בהם נדרשה להפעיל כוח.

בשב"כ בשלב זה לא מזהים יד מכוונת מאחורי כל האירועים בגדה ואפילו להפך - בכירים טוענים כי יש לאותם אירועים אופי ספונטני ו"עממי" של יוזמות והתארגנויות מקומיות.

למרות הנתונים הקשים והאווירה של אלימות גוברת, ירושלים לא נראית כאילו היא על סף אינתיפאדה. כבר חודשיים, מאז רציחתו של הנער מוחמד אבו חדיר, טוענים רבים כי "ירושלים בוערת". יותר מ-600 פלסטינים נעצרו וכ-200 כתבי אישום הוגשו.

"פשוט עמדתי בתחנת אוטובוס כשלידי עמדו פלסטינים שזרקו עלי אבנים", סיפר אחד התלמידים מחוץ לשערי האוניברסיטה.

תושבת פסגת זאב סיפרה על הפחד החדש של התושבים, מירי צלפים המגיע ממחנה הפליטים שועפת. "יש המון המון יריות בכפר ממול וחלק מהם מגיעות עד לבתים שלנו וזה מאוד מפחיד".

מאז תחילת יולי היו כ-90 אירועי פגיעה ברכבת, הכוללים זריקת בקבוקי תבערה ויידויי אבנים. יותר משליש מהרכבות הושבתו בשל כך. בשכונת גילה הוצתו מספר כלי רכב של תושבים יהודים ובשכונה הצמודה אבו-טור הושלכו בקבוקי תבערה אל עבר בתים של יהודים.

גם לעבר הבתים היהודים בסילואן הושלכו בקבוקי תבערה ואבנים וכך גם במעלה אדומים. האירועים קיבלו תאוצה לאחר פיגוע הדריסה בירושלים בתחילת אוגוסט, אז פגע טרקטור באוטובוס ציבורי בו שהה באותה העת רק הנהג. במקום נקבע מותו של הולך רגל שנפגע מהטרקטור. שוטר שהיה במקום במקרה ירה למוות במחבל ומנע ככל הנראה פגיעה באזרחים רבים נוספים.