האסון בנפאל: נדב שהם הובא למנוחות. פצועים שנחתו: "הטבע הוכיח כמה הוא ארור"

שהם, בן 30 מהושעיה, מצא את מותו באסון סופת השלגים ברכס אנאפורנה, לצד שני ישראלים נוספים. שתי הגופות הנוספות מוטסות לישראל היום, בנפאל הולכים ומצטמצמים החיפושים. מור ספיר, אחד מהפצועים שהגיעו לפנות בוקר, סיפר: "עברתי הרבה מסעות בצבא, אבל זה היה המסע הקשה בחיי. אנשים דגולים נשארו מאחור"

מור ספיר, פצוע ישראלי מנפאל, עם אביו שלמה ועם פרופ' אייל וינקלר משיבא תל השומר | צילום: דוברות שיבא תל השומר

נדב שהם ז"ל מהושעיה, שנהרג באסון סופת השלגים בנפאל, הובא למנוחות הבוקר (ראשון) בבית העלמין בהושעיה. שהם הוא אחד משלושה הרוגים ישראלים באסון, כאשר החיפושים אחר נעדרת נוספת, מיכל גילי צ'רקסקי בת 36 מגבעתיים, נמשכים.

ארונותיהם של שני ההרוגים הישראלים הנוספים עליהם ידוע עד כה, תמר אריאל ואגם לוריא ז"ל, מוטסים היום לישראל, כאשר מוקדם יותר הגיע היום לארץ המטוס הפרטי של איש העסקים החרדי דן גרטלר, שיצא בשבת כדי לסייע בפינוי, עם שבעה פצועים ישראלים.

"אנחנו מקווים שנשתקם כמה שיותר מהר", אמרו כמה מהפצועים - רועי פתאל, מור ספיר ואיתן עידן - עם נחיתתם בישראל. "הישראלים שנשארו שם מאוחדים וביחד, ואני מקווה שנביא אותם כמה שיותר מהר לפה. הם צריכים את הבית, את המשפחות ואת התמיכה שלכם".

תיעוד: מאמצי החילוץ הבוקר בנפאל

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_nepalrescue1910_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_nu56a1gh' kid='1_nu56a1gh' duration='52'']

ספיר, בן 24 מרחובות, הוסיף: "עשיתי הרבה מסעות בצבא, אבל זה היה המסע הקשה בחיי. זו היתה אמורה להיות התקופה הכי נוחה לטייל, והפכה לסיוט הכי גדול. הטבע הוכיח כמה הוא נורא וארור כשהוא רוצה להיות. אנחנו מוצאים את עצמנו בערב, לאחר שמי שהיה אמור להוביל אותנו נטש אותנו ונותרנו לשרוד לבד. מה שהכי חיזק אותנו זה עם ישראל. דיברנו ועזרנו זה לזה, חבל שלא כולם הצליחו להגיע לסוף. אנשים דגולים נהרגו מכיוון שעזרו לאחרים. אנחנו חייבים להסתכל קדימה ולהגיד תודה שאנחנו כאן".

"מדובר במדינת עולם שלישי, היה ברור שצריך להגיע לארץ כדי שיטפלו בנו", סיפר. "ועדיין, עם כל החום הישראלי, גם בבית החולים בנפאל הרגשתי כמו בבית חב"ד".

שלום ספיר, אביו של ספיר, הוסיף: "כשעה לפני כניסת החג צלצל אלינו מור, ומאז ספרנו את הדקות עד שנראה אותו. קיבלנו אותו במתנה".

פרופ' אייל וינקלר, מנהל יחידת הכוויות בשיבא, הוסיף: "אני אופטימי. מצבם של הפצועים טוב, ואין סכנה לחייהם, אבל צריך להילחם על הצלת האצבעות והגפיים. אין ספק שיש לנפאלים יותר ניסיון בטיפול בכוויות שלג, אבל הטיפול כרגע דרש התערבות שלנו ואנחנו מקווים שנצליח".

נדב שהם, בן 30 ממושב הושעיה בצפון, שנהרג במפולת השלגים בנפאל
נדב שהם, בן 30 ממושב הושעיה בצפון, שנהרג במפולת השלגים בנפאל | צילום: באדיבות המשפחה

"התעקש לא להשאיר אף אחד בשטח"

"הוא היה איש מדהים שלא רב עם אף אחד", ספד לנדב שלשום דודו, שלמה. "בעל כישורים מיוחדים ומהנדס מצוין, שעבד בחברת מזור - אותה הקים אביו פרופ' משה שהם - המפתחת רובוט לניתוחי גב. היו לו יכולת טכנית, יכולת המצאה, ובעיקר לב ענק.

"נדב היה האדם האחרון שהיית חושש שיקרה לו דבר כזה בטרק. הוא היה מצויד פיקס, ידע בדיוק מה מעשיו, אבל היתה לו עוד תכונה חשובה, ממש חלק מה-DNA שלו - הוא לא היה משאיר אף אחד בשטח. הוא סחב את תמר אריאל הנווטת, ועזר גם לאחרים, עד שאפסו כוחותיו והוא קפא למוות. הוא התעקש לעזור לחבר שנשאר מאחור, וסידר לו מקום נוח, ללא רוח. כשהחבר התאושש קצת וירד למטה, הוא פגש אנשים שאמרו לו שנדב מת".

מניין ההרוגים באסון עומד על 38 על פי דיווח בסוכנות AP, שם גם נאמר כי הוחלט להוריד הילוך בפעולות החילוץ. רוב המטיילים וההרוגים כבר אותרו. "יש הרבה פחות מסוקים באוויר", נמסר מטעם יאמה בהאדור צ'וחיאל, בכיר ממשל נפאלי. החלק העליון של רכס האנאפורנה נשאר סגור.