לאחר הביקורת עליו: ראש הממשלה נתניהו ומנכ"ל משרדו המריאו לערבה

כשבוע לאחר דליפת הנפט העצומה, שנחשבת לאחד האסונות האקולוגיים הגדולים בתולדות ישראל, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת ולבחון מקרוב את המצב בשמורת עברונה ובאזור אילת. בנוסף מינה נתניהו, ששימש מאז התפטרותו של עמיר פרץ כשר להגנת הסביבה, את אופיר אקוניס לסגן שר הממונה על התחום

רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים לאחר פיגוע בירושלים
רה"מ נתניהו במסיבת עיתונאים לאחר פיגוע בירושלים | צילום: חיים צח, לע"מ

כמעט שבוע אחרי דליפת הנפט הגדולה מקו צינור הנפט אילת-אשקלון, שגרמה לאחד האסונות האקולוגיים הגדולים בתולדות מדינת ישראל, יוצא ראש הממשלה בנימין נתניהו לבדוק את המצב מקרוב. נתניהו ומנכ"ל משרדו היוצא הראל לוקר המריאו היום לערבה, שם מנסים בימים האחרונים לפנות את הקרקע המזוהמת ולמנוע התפשטות של השטפונות למפרץ אילת. במקביל, מונה היום אופיר אקוניס לסגן שר הממונה על תיק הגנת הסביבה.

אתמול בבוקר התברר כי מימדי דליפת הנפט הגולמי גדולים בהרבה ממה שהוערך בתחילה, וכי 5 מיליון ליטרים יצאו מהצינור שקרס באזור באר אורה ושמורת עברונה, בניגוד למיליון או מיליון וחצי ליטר, כפי שנמסר בתחילה על פי החברה המפעילה את הצינור, קצא"א (קו צינור הנפט אילת אשקלון). נכון לאתמול בבוקר נשאבו כבר כ-40 אחוזים מכמות הנפט שנפלטה, ופונו כ-13 טון של קרקע מזוהמת, במקביל להקמת מערכת סכרים ומכשולים שימנעו מהנפט להרוס את שוניות האלמוגים במימיה של העיר הדרומית בישראל.

החברה המפעילה אמנם נהנית מחיסיון בטחוני על פעולתה והתנהלותה, אבל במשרד להגנת הסביבה אסרו על החברה להפעיל שוב את הקו בעקבות הדליפה, שלפי ההערכות, תביא לנזק שיידרשו עשרות שנים לתקנו. במקביל, הגישה תושבת אילת בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת קצא"א בסך 380 מיליון שקלים, בה היא מאשימה את החברה בגרימת מפגע סביבתי, רשלנות, הפרת חובה חקוקה ופגיעה אקולוגית.

דליפת הנפט מצינור קצא
דליפת הנפט מצינור קצא"א באזור באר אורה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

הדליפה אירעה ביום חמישי האחרון, וגרמה לנזק עצום לאחת השמורות החשובות בערבה. בין מאות לאלפי בעלי חיים, על פי ההערכות, נהרגו כתוצאה ממנה. במסגרת חקירת ההשתלשלות שהביאה לאסון, נבדקת אפשרות כי בהרצה של צינור חדש, שנכנס לשימוש יום קודם, הוזרמו לצינור כמויות גדולות יותר של נפט ממה שיוכל להכיל.

לצד הפעילות של המשרד להגנת הסביבה, הרי שהשר להגנת הסביבה - תפקיד אותו ממלא נתניהו מאז התפטרותו על רקע אידיאולוגי של השר עמיר פרץ - לא התייחס כלל לנושא. ראשי רשויות בדרום מתחו ביקורת על חוסר היחס הממשלתי, ומאות גולשים הציפו את דף הפייסבוק של נתניהו בשאלות ובבקשות התייחסות לנושא. "אין לנו כוח אלקטורלי משמעותי ולכן לא מתייחסים אלינו", אמר אודי גת, ראש המועצה המקומית חבל אילות, לחדשות10, "אפילו לא לפני בחירות".

בינתיים, בתום הערכת מצב שהתקיימה הבוקר בראשות מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, התברר כי רוב הזיהום כבר הוצא מהשמורה, ומדידות האוויר בבאר אורה ובאילת הביאו תוצאות תקינות. בשמורה התגלו עד כה 430 עצי שיטה שנפגעו מהנפט, ובמשרד ממליצים לציבור שלא להגיע לשמורה.