עדות אב הבית במעון ראש הממשלה: חקירה פלילית תהיה, השאלה נגד מי

במשך 11 שעות העיד הלילה במשטרה מני נפתלי, מסר הקלטות ומסמכים שלדבריו מחזקים טענותיו לגלגול הוצאות פרטיות של הזוג נתניהו לקופת המדינה. גורמים בכירים העריכו שהיועץ המשפטי לממשלה יהיה חייב להורות על חקירה פלילית. השאלה שעל הפרק היא האם בני הזוג נתניהו יחקרו, או שהחקירה תתמקד בדרג הניהולי

בנימין ושרה נתניהו בהלווית הרוגי הפיגוע בפריז
בנימין ושרה נתניהו בהלווית הרוגי הפיגוע בפריז | צילום: קובי גדעון, לע"מ

במשך 11 שעות העיד הלילה (שישי) מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה וגולל בפניהם את השיטה. לדבריו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ורעייתו גלגלו כספים שהיו אמורים לצאת מכיסם אל הקופה הציבורית. את טענותיו הוא גיבה במסמכים והקלטות שמוכיחים, לכאורה, את גרסתו. גורמים משפטיים בכירים ובמערכת אכיפת החוק טוענים היום כי ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לא תהיה ברירה אלא להורות על חקירה פלילית של הטענות.

גורמים שנחשפו לעדותו של נפתלי, שקיבל חסינות מווינשטיין מפני הפללה עצמית, אמרו היום לחדשות 10 כי חלק מדבריו, שגובו במסמכים והקלטות, אכן מתארים התנהגות פלילית לכאורה. במשטרה אמרו היום כי החשדות שהעלה נפתלי אינם חדשים להם, אולם ככל הנראה שמטרת החקירה הייתה לשמוע על ה"שיטה". לדברי נפתלי, למשל, שונו מספרי סועדים בארוחות במעון ראש הממשלה כדי להגדיל את המימון וכדי שאפשר יהיה להזמין את השף הפרטי ממסעדה ירושלמית מוכרת.

ראש הממשלה ורעייתו בחגיגות יום הולדתו
ראש הממשלה ורעייתו בחגיגות יום הולדתו | צילום: לע"מ (ארכיון)
מני נפתלי
מני נפתלי | צילום: חדשות 10

עיקר עדותו של נפתלי נסובה סביב הנושא הכספי. מ-18:00 אמש ועד 5:00 היום, גולל נפתלי בפני מפקד יחא"ה, תת-ניצב אפרים ברכה, עדויות על חשדות לכאורה, שכללו, לדבריו, זיוף מסמכים בנוגע להוצאות כספים מוגדלות ועל שיטות מתוחכמות להגדלת תקציבים. לדבריו, האחראים להתנהלות זו הם רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף.

עדותו של נפתלי וכן המסמכים והקלטות שנתן לחוקרים הועברו ליועץ המשפטי לממשלה. ביום ראשון הקרוב הוא צפוי לקיים ישיבה עם פרקליט המדינה, שי ניצן, בה יחליטו אם לפתוח בחקירה פלילית על החשדות העולים מחומר הראיות. גורמים משפטיים בכירים העריכו היום בשיחה עם חדשות 10 כי לא יהיה מנוס מפתיחתה של חקירה פלילית, אך לא ברור מי ייחקר במסגרתה - האם החקירה תתמקד בדרג הפקידותיף דוגמת סיידוף, או שגם ראש הממשלה ורעייתו ייחקרו באזהרה.

סמכ
סמכ"ל משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף | צילום: חדשות 10 (ארכיון)
היועמ
היועמ"ש, יהודה וינשטיין | צילום: חדשות 10 (ארכיון)

בינתיים נתניהו נערך וגייס לשורותיו את עורך הדין הפלילי יעקב וינרוט שהעביר ליועץ המשפטי לממשלה חוות דעת על פרשות הבקבוקים, ריהוט הגן והחשמלאי. לדבריו, גם מה שנכתב בדוח מבקר המדינה וגם החומר שהועבר ליועמ"ש בפרשות אלה אינו נכון ואין התנהלות פלילית בפרשיות אלה. מהליכוד נמסר היום בתגובה לחשדות: "ראש הממשלה סומך על רשויות החוק שיוציאו את האמת לאור. ראש הממשלה בטוח שהציבור בישראל חכם ומבין כי מסע ההכפשות והשחרת פניו, שמתנהל שלושה שבועות לפני הבחירות, הינו ניסיון חיסול פוליטי על מנת להפיל את שלטון הליכוד בראשות נתניהו ולהחליפו בממשלת שמאל. ברור כי בסוף התהליך יתברר שהכל עורבא פרח".

בינתיים בתוך הליכוד נשמעת ביקורת על המתקפה שפתח ראש הממשלה על אב הבית לשעבר במעונו בירושלים. בתוך הצוות של נתניהו יש חוסר שביעות רצון מהאופן שבו התמודדו עם פרסום דוח מבקר המדינה על הוצאות מעון ראש הממשלה השבוע - הן מבחינת היקף הנפח והתגובה שנתנו לפרסום. לדבריהם, "היינו צריכים להוריד את הראש מעל המים ולתת לזה לעבור". בליכוד רווחת ההערכה שהאירועים ייצרו אפקט מצטבר שישפיע על מערך הכוחות בבחירות. עד כה נראית שחיקה מסוימת בלבד בכוחה של הליכוד, אולם התחושה היא שהאפקט המצטבר ישחק תפקיד בזמן שנשאר.