ראש עיריית חיפה: "מבקש מהמדינה שתגיש לנו סוף כל סוף את נתוני האמת"

בראיון לחדשות 10 הכחיש יונה יהב את הטענות הקשות שעלו נגדו ביממה האחרונה, לפיהן נמנע מלפעול בעבר בנוגע לזיהום האוויר ואף פעל לטובת תורמים בעלי הון מבתי הזיקוק. בד בבד תקף את משרד הבריאות, שלדבריו "הפך את הנתונים ולא הסביר מדוע" וגם "לא בא עם הנתונים לגופים הרלוונטיים". תכתובת רשמית בנושא שהגיעה לידי חדשות 10 הוכיחה: משרד הבריאות הציע להכיר בחיפה כעיר מוכת זיהום אוויר כבר בשנת 2011, אך העירייה התעקשה כי "מפרץ חיפה עומד בתקנים הנדרשים"

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, חותם על צווי סגירה למפעלים המזהמים בעיר
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, חותם על צווי סגירה למפעלים המזהמים בעיר | צילום: צבי רוגר, עיריית חיפה

"הגורמים המוסמכים מעולם לא הגיעו למשרדינו, ומדובר בנפה בעלת 20 רשויות", כך אמר בראיון לחדשות 10 יונה יהב, ראש עיריית חיפה, שדרש מהמדינה להגיש לו את "נתוני האמת" העדכניים אודות החשש לזיהום אוויר באזור.

ראש העיר ניסה אומנם לטעון כי פעל לאור המצב, ולראיה הוציא הבוקר צווי סגירה לבתי הזיקוק, ואולם ציטוטים מדבריו בעבר הראו כי לא תמיד הפגין מודעות לבעיית הזיהום. לטענתו, משרד הבריאות, שחקר את החשש לזיהום, "הפך את הנתונים ולא הסביר מדוע"- והלכה למעשה עליו לבוא עם הנתונים "לגופים הרלוונטיים", דהיינו לאלו החשודים בגרימה לזיהום, ולא לעירייה. ראש העיר גם טען כי מאז כניסתו לתפקיד את זיהום האוויר ב-70 אחוזים, ואולם על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה אותם נתונים הם פרי מאמץ של עובדי המשרד, הנאבקים בתופעה מאז שנת 2008.

לידי חדשות 10 הגיע אוסף התכתבויות של ראש העיר עם גורמים במשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, מהם עולה כי בשנת 2011 היה זה יהב עצמו, בשיתוף פעולה עם כמה ראשי רשויות באזור, שכתב למשרד להגנת הסביבה כי ההצעה להכיר בחיפה כעיר מוכת זיהום אוויר "אינה מתיישבת עם הנתונים, לפיהם רמת הפליטה במפרץ חיפה עומדת בתקנים הנדרשים".

יצוין כי שנה לאחר מכן שלח מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, מכתב שבו סתר את הקביעה של עצמו וגרס כי הממצאים בנפת חיפה "אינם חד משמעיים". לאחרונה כאמור שינו שני הצדדים את עמדתם ואף נמצא כי רמת זיהום האוויר בתל אביב, גוש דן, ירושלים, חדרה, אשקלון ורמלה חמורה במרבית המזהמים שנבדקו ובאופן קבוע.

 

כתבות נוספות בנושא החשש לזיהום בחיפה:

יונה יהב
יונה יהב | צילום: רוני שיצר (ארכיון)

נגד ראש העיר מנהלים פעילים לאיכות סביבה מערכה גדולה ביממה האחרונה, בטענה כי נחלץ להגן על העיר מטעמים פופוליסטיים למדי וכי במשך שנים ידע אודות זיהום האוויר האינטנסיבי במפרץ חיפה - ושתק. חלק מאותם פעילים הצביעו על תרומות נדיבות שקיבלה העיר בשנים האחרונות מבעלי הון, ואשר לדבריהם יתכן כי הובילו את העירייה להימנע במשך שנים לעסוק בחשש לזיהום אוויר באזור.

בין השאר, מציינים הפעילים את 75 מיליון השקלים שהועברו אישית מסמי עופר עבור בניית אצטדיון בחיפה, את חמשת מיליון השקלים שקיבל מבז"ן עבור הקמת קבוצת כדורסל, את 100 מיליון השקלים שתרם עופר לבית החולים רמב"ם וכמובן את הארנונה שמשלמים בתי הזיקוק- וששוויה המוערך עומד על 60 מיליון שקלים בשנה.

בראיון לחדשות 10 הכחיש ראש העיר את הטענות ואף גרס כי מדובר בהוצאת דיבה. "אי אפשר לבנות עיר בלי תרומות, מה לעשות שהעשירים הם שתורמים ולא העניים", ציין, ובתגובה לשאלת חדשות 10 בנושא הדגיש כי מעולם לא הניח לתרומות מאת בעלי בתי הזיקוק להשפיע על שיקול דעתו בנושא.