מטיילים, אבל פחות: תנועה דלה בפארקים וביערות

רבים ניצלו את מזג האוויר החם של פתיחת השנה החדשה כדי לצאת לפארקים ולשמורות הטבע, עם העדפה ברורה של יעדים עם מים קרירים. בקק"ל דווקא מדווחים על כמות פחותה בהרבה של מטיילים ביחס לחג בשנים קודמות

מבלים בגן הלאומי ירקון אפק
מבלים בגן הלאומי ירקון אפק | צילום: רשות הטבע והגנים

מזג האוויר הקיצי לא עצר את ישראלים רבים לצאת מהבית ולנצל את חופשת החג כדי לפקוד את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. רשות הטבע והגנים דיווחה בצהריים (שני) על תנועה ממוצעת של מטיילים, בעוד בקרן הקיימת לישראל מסרו שישנה תנועה דלילה למדי של המטיילים באתריה.

לפי רשות הטבע והגנים, עשרות אלפי ישראלים הגיעו לשמורות ולגנים האלומיים. האתרים בהם נרשמה התנועה הערה ביותר הם בעיקר אתרי המים בצפון: שמורת טבע תל דן, שמורת טבע הבניאס, שמורת טבע שניר, גן לאומי חורשת טל והמג'רסה. כמו כן נרשמה תנועה ערה בגן לאומי פלמחים ובגן לאומי ירקון אפק (מבצר אנטיפטרוס). "אנו צופים תנועה ערה יותר מחר באתרים שלנו בהם יתקיימו פעילויות מיוחדות לחג כגון: פעילות עפיפונים בגן  לאומי בית גוברין, הדרכות בגן לאומי בית שערים, והדרכות בשמורת טבע עיינות צוקים", נמסר.

"מדובר בתנועת מטיילים רגילה ליום של אחרי ערב ראש השנה בהשוואה ליום המקביל אשתקד", ציינה רעיה שורקי, מנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים. "מה שהפתיע ושימח אותנו הייתה הבחירה של כ-2,500 מטיילים שבחרו לחגוג את ערב ראש השנה באווירה ייחודית בטבע ולנו ברשת חניוני הלילה שלנו ברחבי הארץ. אנו צופים תנועה רבה יותר של מטיילים מחר ומזמינים את כולם לבוא לגנים הלאומיים ולשמורות הטבע".

פסטיבל הדבש במכוורת דבורת התבור
פסטיבל הדבש במכוורת דבורת התבור | צילום: מכוורת דבורת התבור

בקרן הקיימת לישראל העריכו שכ-10,000 ישראלים פוקדים את היערות והפארקים ברחבי הארץ. רוב חניוני הפיקניק ביערות בתפוסה ממוצעת של כ-20%. תנועת המטיילים המשמעותית ביותר נרשמה בצפון, אולם בקק"ל טוענים כי שם, כמו בכל אתרי הקרן ברחבי הארץ, תנועת המטיילים דלילה בהרבה בשוואה לימי החג בשנה שעברה.

"בבן שמן, היער הגדול ביותר במרכז הארץ, ישנם רק אלפים בודדים, שבהשוואה לחג מטויל מכיל מאה אלף מטיילים. כך גם פארק קנדה (שיכול להכיל כשלושים אלף איש, כרגע עשרות מטיילים בודדים", סיפרה נורית היבשר, יערנית יער בן שמן.

לצד היוצאים אל הטבע, מאות משפחות החליטו להעביר את הבוקר הראשון של השנה החדשה בסיור ברוח החג במכוורות ברחבי הארץ, שם ציינו את פסטיבל הדבש. במסגרת זו התקיימו מפגשים עם דבוראים, תצפיות בדבורים, ביקורים במכונים לרדיית דבר וסדנאות יצירה.

המבקרים נהנו מפעילויות מרתקות במכוורות ברחבי הארץ להכרת עולם הדבורה וענף הדבש הישראלי, נפגשו עם דבוראים, צפו בדבורים ובמלכת הדבורים בכוורות זכוכית, ביקרו במכון רדיית דבש, נהנו מסדנאות יצירה לילדים בנושא דבורים עם מוצרי המכוורת, וכמובן טעמו ממגוון סוגי הדבש הישר מהמקור.

"בפסטיבל הדבש המתקיים במכוורות ברחבי הארץ לומדים הילדים בדרך חווייתית, כי דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש מעולה, אלא גם המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם", אמר הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש. "המבקרים הרבים שהגיעו היום לפסטיבל הדבש במכוורות נהנו מפעילות מעשירה וחינוכית דרך מפגש עם דבוראים בשטח והתנסות  בעבודת המכוורת".