משרד החקלאות במהלך חדש: דירוג כוכבים למשחטות לפי היחס לחיות

מפקחים של משרד החקלאות ידרגו את מפעלי הייצור והעיבוד של מוצרים מן החי, על פי יחס המשחטות לבעלי החיים. הנתונים שיאספו יהיו נגישים לצרכן באתר האינטרנט של המשרד. שר החקלאות: "בשורה בתעשיית המזון"

מדגרה בצפון מואשמת בהתעללות באפרוחים
מדגרה בצפון מואשמת בהתעללות באפרוחים | צילום: אנונימוס

פרויקט מהפכני במשרד החקלאות ידרג מוצרי מזון על פי יחס היצרנים לבעלי החיים. הפרויקט יתבצע כחלק ממאמציו של המשרד לפעול לשיפור רווחת בעלי החיים ולהעמדת מידע שקוף לצרכן.

במסגרת הפרויקט החדש ידרגו מפקחים של משרד החקלאות את מפעלי ייצור ועיבוד המזון של מוצרים מן החי על פי קריטריונים של יחסם כלפי בעלי חיים ורווחתם. המוצרים יסומנו על פי דירוג כוכבים, בין 1 ל-5, והנתונים יפורסמו באופן שקוף באתר האינטרנט של המשרד.

מטרת המהלך הינה להנגיש לצרכן מידע אותו יוכל לקחת בחשבון ברכישת מוצרי עוף, ולבחור האם לתת העדפה למוצר של חברה אחת על פני האחרת. בשלב הראשון הדירוג יעשה במשחטות (עופות) ובשלב שני יורחב גם לבתי מטבחיים (בקר).

 

"הקפדה על תקנות צער בעלי חיים"

לפני כחודש וחצי, פורסם בחדשות 10 תיעוד מלא של תנאי החיים הקצרים של האפרוחים במדגרות "זוגלובק", מהרגע בו הם "מוכשרים" ועד שייעשו ראויים למאכל.

"מדובר בבשורה של ממש", אומר שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל, "הכנסת מדד של רווחת בעלי חיים למוצרי מזון תעודד את המפעלים להקפיד יותר על תקנות צער בעלי חיים, ותיתן לצרכן מידע חשוב לפני שהוא מחליט איזה מוצר לקנות. אני מאמין ומקווה שתהיה למהלך השפעה ארוכת טווח הן על תעשיית המזון והבקרה הפנימית, והן על ההרגלים הצרכניים של כולנו".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל
שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל | צילום: ששון תירם

בעמותות "אנונימוס לזכויות בעלי חיים" ו-"תנו לחיות לחיות" הציעו בעקבות ההחלטה כי משרד החקלאות יתחיל לאכוף את החוק הקיים במקום להמציא 'בתי מטבחיים חמישה כוכבים'. "בית מטבחיים הוא מקום של הרג, לא בית מלון. לא ארבעה כוכבים ולא חמישה כוכבים יעלימו מבעלי החיים שמגיעים אליו את ריח הדם ותחושת האימה", נמסר מההעמותות.

"ניסיונות שנעשו בחו"ל למתג מפעלי בשר בהתאם לעמידה בסטנדרטים כאלו ואחרים הביאו תמיד רק למבוכה, כאשר נחשפו צילומים מהמקומות האלו, שהראו שאין קשר בין הסטנדרטים למציאות. משרד החקלאות לא מצליח, וכנראה אף לא מנסה לאכוף על בתי מטבחיים אפילו את הוראות החוק הקיימות", נמסר בנוסף.