חשבתם שאתם שותים אייס קפה לייט? תחשבו שוב

כלל לא בטוח שהאייס קפה הדיאטטי שהזמנתם בבית הקפה הוא אכן דיאטטי. בדיקת nana10 ומעבדות אמינולאב מעלה כי חלק מרשתות הקפה הפופלריות בישראל לא ממש עומדות בתקנים. מעבר להפרעה בדיאטה, הדבר עלול להוות סכנה בריאותית. איפה אפשר לשתות בבטחון ומהיכן עדיף להתרחק

חשבתם שהמשקה הדיאטתי שרכשתם בבית הקפה הוא דל קלוריות? לא בטוח. בדיקת nana10 ומעבדת אמינולאב מגלה: חלק ממשקאות האייס קפה דיאט הנמכרים ברשתות הקפה אינם עומדים בתקנים, ובטח שאינם דיאטתיים.

במהלך הבדיקה נאספו משקאות אייס קפה רגילים ודיאטתיים מתשעה סניפי רשתות קפה מובילות. משקאות אלה נשלחו מיד לבדיקות מעבדה, שבחנו את הערך התזונתי שלהן. בשניים מהמקרים, העלו התוצאות שמשקאות המדווחים כדיאט או לייט, אינם עומדים בתקנים המאפשרים לכנותם דיאטתיים. במקרה אחד מספר הקלוריות של המשקה דל הקלוריות עלה על מספר הקלוריות במשקה הרגיל. חשבתם שאתם שומרים על דיאטה? עבדו עליכם.

מה בכלל ההבדל בין דיאט ללייט?

על פי התקן הישראלי של מכון התקנים (מת"י), מזון ומוצרי חלב נוזליים יכולים להיקרא דיאטתיים במידה ורמת הקלוריות בהם אינה עולה על 40 קלוריות לכמות של 100 מ"ל. משקה לייט, לעומת זאת, יכיל עד כשני שלישים מכמות הקלוריות של המשקה המקביל לו שאינו מוגדר כלייט.

מכל הרשתות שבדקנו, התוצאות של רשתות קפה קפה וקקאו היו החמורות ביותר. במשקה האייס קפה לייט של רשת קפה קפה, לא רק שלא זוהתה ירידה בערך הקלורי, אלא שמשקה הלייט זוהה כבעל קלוריה אחת יותר ממשקה האייס קפה הרגיל (100 קלוריות למשקה הלייט). מרשת קפה קפה נמסר בתגובה: "בסניף שנבדק נפלה טעות על ידי הברמן באבקות ולכן אלה היו הממצאים. הזכיין הועמד על טעותו וזו תוקנה".

במקרה של רשת קקאו, תוצאות המעבדה הראו שמשקה האייס קפה דיאט הכיל כ-45 קלוריות מעל התקן המותר (85 קלוריות למשקה הדיאט, מול 93 קלוריות במשקה הרגיל). על אף פניותינו, מרשת קקאו לא התקבלה תגובה עד לשעת פרסום הכתבה.

57 קלוריות במקום 40 בלבד

בדיקות מעבדת אמינולאב למשקאות האייס קפה של רשת ארומה ישראל הראו שכמות הקלוריות במשקה האייס קפה-דיאט עומדת בממוצע על 48 קלוריות. זאת בעיקר בשל תוצאות בדיקה אחת בסניף כפר סבא, ש"הקפיצה" את הממוצע הקלורי של הרשת, ונמצאו בה 57 קלוריות בכוס משקה הנמכר כדיאטטי.

בעקבות בקשת ארומה ישראל נדגמו משקאות אייס קפה דיאט נוספים מסניפים אחרים ברשת, ונמצאו בהם 42 ו-44 קלוריות. יצוין, כי למרות שהתקן הישראלי קובע כי משקה דיאטתי יכיל עד 40 קלוריות, הוא גם מאפשר סטיית תקן של כ-20%. במילים אחרות, תוצאות הבדיקות של הרשת אינן מצביעות על אי עמידה בתקנים.

מרשת ארומה ישראל נמסר בתגובה: "אייס ארומה דיאט נבדק טרם שיווקו ברשת ארומה ישראל במעבדה מובילה, ובהתאם לכך פורסמו הערכים התזונתיים (39 קלוריות ל-100 מ"ל). במהלך התקופה נעשו בדיקות נוספות שתאמו את הבדיקה הראשונית, וגם הבדיקות של nana10 (שמצאו 42 ו-44 קלוריות ל-100 מ"ל) תואמות לחלוטין את הפרסומים שלנו (סטיית תקן). ארומה ישראל עומדת מאחרי הפרסומים של הערכים הקלוריים שהוכחו שוב ושוב בבדיקות מעבדה שונות ומגורמים שונים".

הורידו את תוצאות הבדיקות המלאות

איך אפשר להילחם?

אז מה יכולים הצרכנים לעשות כדי לוודא שמשקה הדיאט שהם מזמינים הוא אכן כזה? מסתבר שעל פי החוק, לא הרבה. "אין פיקוח שוטף על עניין זה", אומרת עו"ד עינת ברכה, ראש המחלקה המשפטית באמון הציבור. "הבקרה היא באמצעות פקחים, אך לצערנו רמת האכיפה בעניינים הצרכניים היא נמוכה מאוד ולציבור קשה להסתמך עליה".

"אם אכן נמכרו משקאות עם קלוריות מעל לתקן תוך הטעיית הצרכנים כי מדובר במשקאות דיאט, בתי הקפה שנהגו כך חשופים לתביעות פליליות ואזרחיות כאחד", אומר גיא אופיר, עו"ד המתמחה במשפט מסחרי-אזרחי, לשון הרע, ודיני עבודה. לדבריו, במישור הפלילי הטעיית צרכנים הינה עבירה פלילית, שמשרד התמ"ת מוסמך להגיש בגינה כתב אישום. "חמור מכך", הוא מוסיף, "אם אכן מדובר במרמה מכוונת, אזי בית הקפה ביצע לכאורה עבירה פלילית של קבלת דבר במרמה, וזוהי כבר עבירה חמורה".

כך או כך, לקוחות המעוניינים לשמור על דיאטה או שצריכת סוכר מסכנת אותם בריאותית צריכים לדעת שהסניף בו הם צורכים את משקה הדיאט מחוייב לתקנים, ומפקח על עובדיו שיכינו את תמיסות המשקאות על פי התקנות. כפי שראינו, זה לא תמיד קורה.