מבקר המדינה: העלאת תעריפי המים - מעשה בלתי ראוי

בדיון בוועדה לביקורת המדינה, תקף מבקר המדינה את החלטת הממשלה לייקר את תעריפי המים. לטענתו "עוד לא יבשה הדיו על ממצאי הדו"ח. וכבר נפלה החלטה מיידית על העלאת התעריפים. לא כך מקיימים מנהל תקין"

(1:59 דקות)

מבקר המדינה, מיכה לינדשנטראוס, אמר הבוקר (שלישי) בדיון כי החלטת הממשלה להעלות את התעריפים תוך התעלמות מהדוח שפרסם בנושא היתה "מעשה בלתי ראוי".

הוא הוסיף "עוד לא יבשה הדיו על ממצאי הדוח, וכבר נפלה החלטה מיידית על העלאת התעריפים. לא כך מקיימים מנהל תקין. ראו לנגד עיניכם את השכבות החלשות בחברה, יש לנו חובה לספק להן את המצרך הבסיסי הזה".

שר האוצר, יובל שטייניץ, מתח ביקורת על המלצות המבקר ואמר "צריך לשמור על גבולות ברורים בין קביעת המדיניות לבין המבקרים, כי אחרת ניאלץ למנות מבקר למבקר". שטייניץ הוסיף "כסף לא גדל על העצים".

בשבוע שעבר פרסם לינדנשטראוס דוח חריף בו הוא דרש מהכנסת לשקול מחדש ובאופן מיידי את השעיית העלאת תעריפי המים.

לדברי לינדנשטראוס "בהיות המים מוצר קיומי לכל תושב במדינה, העלאה בשיעור ניכר של תעריפי המים עלולה לפגוע בצורה קשה באוכלוסיות מעוטות יכולת וחלשות בחברה". הוא הוסיף כי יש לבחון השהיית מהלך זה עד למיצוי כל הבדיקות הנדרשות.

הוא הוסיף כי חלק מהמחוייבות הבסיסית של המדינה לאזרחיה היא "חובתה לספק לכל אזרח כמות נדרשת של מים במחיר השווה לכל נפש", וסעיף זה אינו עולה בקנה אחד עם החלטת הייקור.

המבקר התייחס במפורש לגודל ההעלאה, ואמר כי כמה ממרכיביה בעייתים. "התעריף החדש כולל בתוכו התייקרות של מעל 40%, אך נראה שבכך לא יהיה סוף פסוק, וצפויות בהמשך העמסות ניכרות נוספות על התעריף. נראה, כי התעריף החדש אמור לממן, בין היתר, גם את נטל פיגורי ההשקעה בתשתיות וחוסר יעילות בהשקעות במשק המים".