"בישראל תתרחש בוודאות רעידת אדמה, חזקה אף מזו בהאיטי"

ד"ר אבי שפירא, יושב ראש צוות ההיגוי לבדיקת המוכנות לרעידות אדמה אמר במהלך דיון בכנסת, כי הבעיה בישראל נעוצה בתקני הבניה: "הבניינים בארץ הם מלכודות מוות"

(2:21 דקות)

"בישראל תתרחש בוודאות רעידת אדמה חזקה, שיכולה להיות גם כמו זו שהתרחשה בהאיטי ואף יותר חזקה ממנה" - כך התריע הבוקר (שלישי) ד"ר אבי שפירא, יושב ראש צוות ההיגוי שבוחן את מוכנות ישראל לרעידות אדמה.

בדיון שנערך בוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון, הסביר שפירא שאמנם לא ניתן להעריך במדויק את מועד הרעש, אבל בהחלט אפשר לצמצם את נזקיו. "מה שהורג את האנשים אלו הבניינים. יש לי הסתייגות קשה מאוד מהמונח 'אסון טבע'. הבניינים הם אלו שהופכים למלכודות מוות".

חבר הכנסת זאב בוים (קדימה), יושב ראש הועדה אמר בתגובה כי האחריות לנושא נופלת על הממשלה ולא על השלטון המקומי. "צריך לסייע לרשויות בחיזוק בתי ספר, גני ילדים ובתי חולים. התקציב שניתן בטל בשישים מול גודל הבעיה".

חבר הכנסת דוד אזולאי מש"ס טען כי הבעיה הגדולה הייתה באכיפה. "למרות שבארץ נוצרו תקנות מחייבות שמטרתן לטפל בבעיה הזאת, היעד הזה לא הושג".

לדברי ראול סרוגו, סגן נשיא התאחדות הקבלנים, "בישראל מיליון דירות ואלפי מבני ציבור שעלולים לקרוס במקרה של רעידת אדמה חזקה". התוכנית במתכונתה הנוכחית כלל אינה רלבנטית לשיפור המוכנות של ישראל לרעידות אדמה, ואין כיום כל פתרון לחיזוק מבני ציבור כגון בתי ספר או בתי חולים כנגד רעידות אדמה.

בשנה שעברה נרשמו מספר רעידות אדמה באזור, החזקות ביניהן היו במאי בחצי האי סיני בעוצמה של 5.5 בסולם ריכטר והשנייה באפריל, בלבנון בעוצמה של 4.2 בסולם ריכטר.

ראש רשות החירום הלאומית: ישראל אינה ערוכה לרעידת אדמה

ראש רשות החירום הלאומית, זאב צוק רם, הזהיר כי "ישראל אינה מוכנה לרעידת אדמה בהקפים גדולים". בדיון שנערך שכנסת, אמר צוק רם כי "לא ברור מי מקבל החלטות ונותן הוראות. יש הרבה נגנים תזמורת שלמה ואין מנצח שעומד ושומע שהצליל יוצא כמו שצריך".

"בכאוס הגדול של רעידת אדמה, אם הדברים לא יהיו מתוקתקים עד הסוף, לא יהיה טוב", אמר צוק רם. לדבריו, "הכל צריך להיות פשוט ומה שלא יהיה פשוט, לא יהיה. אם מדברים על 16 אלף הרוגים, היכן קוברים אותם, היכן מאחסנים אותם עד הקבורה? כיצד מטפלים ב-80 אלף פצועים כשגם חלק מבתי החולים קרסו? אולי לבקש מהאמריקנים שלוש נושאות מטוסים? כיצד בונים מחנה אוהלים ל- 400 אלף איש?".