דניס רוס הגיע לישראל לטפל במשבר הבנייה בהתנחלויות

פרסום ראשון: לקראת פתיחת המשא ומתן הישיר עם הפלסטינים הגיע השליח האמריקני הוותיק לישראל כדי לסייע בגישור על הפערים. מקורבי נתניהו מעריכים כי ההחלטה בעניין ההקפאה תתקבל רק ברגע האחרון. בצד הפלסטיני כבר הבהירו: לא נסכים לחידוש הבנייה בגושי ההתנחלויות

דניס רוס
דניס רוס | צילום: לואיז גרין

(2:41 דקות)

הדיפלומט האמריקני דניס רוס הגיע לישראל לקראת פתיחת השיחות הישירות בין ישראל לפלסטינים. נשיא ארה"ב ברק אובמה ושרת החוץ הילרי קלינטון שלחו אותו לישראל כדי להשיג פתרון סביב סוגיית הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

רוס נחשב לבכיר בהיררכיה האמריקנית בנוגע לתחום המזרח התיכון. בעבר מילא תפקיד במשרד החוץ האמריקני בממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש האב וכמתאם מיוחד למזרח התיכון בממשלו של הנשיא לשעבר, ביל קלינטון. רוס נמצא כאן במקביל לשליחות אחרת של יועצי הנשיא האמריקני, בהם דן שפירו, שמכינים את הפסגה שתתקיים בשבוע הבא בוושינגטון.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החל הערב במרתון של התייעצויות שיימשך לאורך סוף השבוע כאשר השאלה היא איזו נוסחה יביא לפסגה שתוכל לנפק פתרון למשבר בסוגיית הבנייה. ההערכה בסביבתו של ראש הממשלה היא כי ההחלטה בעניין ההקפאה תתקבל רק ברגע האחרון משום שזו סוגיה קשה עבורו וכן בשל העובדה כי כל החלטה בנושא תתקבל בהתנגדות. לכן מעדיף נתניהו לחכות לרגע האחרון.

בצד הפלסטיני שמע רוס תשובה שלילית מאבו מאזן לנוסחת הפשרה של בנייה בגושים וייבוש התתנחלויות הקטנות.  הפלסטינים דבקים בתנאי שלהם לגבי ההתנחלויות ואומרים כי לא יסכימו להפסקת ההקפאה וידרשו את המשכה.

"אנו רוצים להגיע לשלום"

עם זאת, אמש כאשר התייחס יו"ר הרשות, אבו מאזן, לחידוש המגעים העביר מסר אופטימי ואמר כי מדובר בהזדמנות היסטורית להשיג שלום. בטקס שהתקיים ברמאללה קרא אבו מאזן לישראל שלא להחמיץ את ההזדמנות הזו. במקביל, חזר יושב ראש הרשות על העמדה הפלסטינית לפיה התביעה להמשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות מגיעה מהקהילה הבינלאומית כולה.

"אנו משוכנעים בשלום, וכל זמן שאנו משוכנעים בשלום, אנו רוצים להגיע לשלום, ואפילו אם יש לנו אחוז אחד של תקווה - נשאף לשלום הזה ולכן אנחנו הולכים למשא ומתן ישיר ומשוכנעים בהגעה לשלום עם שכנינו" אמר אבו מאזן.