"תהליך השלום מהווה איום אסטרטגי על איראן"

בירושלים סבורים כי התקדמות מהירה בתהליך המדיני תביא ליצירת ציר ישראלי עם מדינות ערב המתונות אל מול ציר הרשע איראן-חמאס-חיזבאללה. ברוורמן: "טהרן בהיסטריה". אבו אל-רייט: "סיכויי הצלחת השיחות הישירות - 50%"

נסראללה
נסראללה | צילום: רויטרס

בישראל ובעולם הערבי ממשיכים להביע אופטימיות נוכח פתיחת המשא ומתן הישיר עם הפלסטינים. בירושלים צופים כי המשא ומתן יחליש את ציר הרשע השיעי באזור, במצרים דורשים מחוות נוספות מצד ישראל וברשות הפלסטינית מספרים על שינוי מהותי אצל אבו מאזן - מסקפטיות לאופטימיות זהירה.

השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, אמר היום (שבת) באירוע "שבת-תרבות" בחיפה כי תהליך השלום מהווה איום אסטרטגי על איראן. לדבריו, ביטול הביקור של שר החוץ האיראני במצרים וההיסטריה שנוצרה בטהרן נוכח פתיחת השיחות הם ההוכחה שהתקדמות מהירה בתהליך המדיני תביא ליצירת ציר ישראלי עם מדינות ערב המתונות אל מול ציר הרשע איראן-חמאס-חיזבאללה.

חברת הכנסת אורית נוקד ממפלגת העבודה הצטרפה לדבריו של ברוורמן ואמרה במהלך "שבת-תרבות" בבאר שבע: "אני מאמינה באמת ובתמים שנתניהו הולך להיות יצחק רבין". לדבריה, גמלה בלבו ההחלטה לחולל שינוי. "הוא אמר לנו שהוא מתכוון לקבל החלטות היסטוריות וכי הוא רואה באבו מאזן פרטנר", היא ציינה. כשנשאלה האם היא חוששת שמא ינסו לפגוע בראש הממשלה על רקע הליכתו למשא ומתן ישיר, אמרה נוקד כי היא מניחה שהימין הקיצוני לא יישב בשקט.

גם שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל-רייט, נשמע הבוקר אופטימי מתמיד. בראיון לעיתון המצרי הממסדי "אל-אהראם", הוא צפה כי סיכויי הצלחת שיחות השלום הישירות בין ישראל לפלסטינים הם 50%. הוא הוסיף כי חשוב להמשיך במאמצים להקים מדינה פלסטינית עצמאית, שתשים למעשה קץ לסכסוך העקוב מדם. "כדי שתחול פריצת דרך בתהליך השלום יש להפסיק את הבנייה בהתנחלויות", הבהיר אבו אל-רייט.

הפסגה בוושינגטון והסבב הראשון של המשא ומתן הישיר הותירו גם את ההנהגה הפלסטינית עצמה שבעת רצון, במיוחד לאור שאיפתה של ארצות הברית לפתור את כל סוגיות הסדר הקבע כבר בשנה הבאה ולאור הלחץ האמריקני למנוע את חידוש הבנייה בהתנחלויות הישראליות. מקורות יודעי דבר מסרו לעיתון "אל-חיאת" המתפרסם הבוקר (שבת) בבריטניה, כי האווירה בסביבתו של יושב ראש הרשות אבו מאזן "השתנתה ב-180 מעלות" לעומת עמדתו הספקנית טרם השיחות. שביעות רצון זו מיוחסת לרצינותו של הצד האמריקני לפתור את הבעיות העומדות על הפרק.

מקורות אחרים בוושינגטון ציינו בפני העיתון כי אבו מאזן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו בפגישתו עמו על חשיבות חידוש המשא ומתן הישיר מהנקודה בה הופסק בתקופת אהוד אולמרט, אז הושגה הסכמה עקרונית על נושאי הביטחון והגבולות. לדבריהם, עסקה הפגישה בנושא ההתנחלויות בכלליות ולא נכנסה להצעות מפורטות בעניין. על פי הדיווח, הממשל האמריקני שואף להגיע להסכמה חלקית ולא פומבית עם נתניהו על מניעת הרחבת ההתנחלויות ומניעת צעדים חד צדדיים במזרח ירושלים, או לחלופין - הסכמה על הקפאת הבנייה בגושי התנחלויות ספציפיים. לכן, תנסה ארצות הברית בשבועיים הקרובים למצוא פתרון שירצה את הפלסטינים וימנע את נסיגת אבו מאזן מהמשא ומתן.

גם בליגה הערבית מביעים אופטימיות לקראת העתיד. מזכ"ל הליגה, עמר מוסא, אמר אתמול כי הוא "מאמין שסיבוב השיחות הנוכחי יהיה האחרון". "אין אלטרנטיבה אחרת, אלא להתקדם ולהגיע לשלום אמיתי", הצהיר מוסא במסיבת עיתונאים שקיים. לדבריו, מדינות ערב מוכנות לשלום מלא עם ישראל, אם זו תיסוג לגבולות 1967, כולל בירושלים.