הבור בקופת המדינה ממשיך להעמיק - ומגיע לשיא חדש

הגירעון התקציבי צמח ל-161 מיליארד ש"ח - העמוק ביותר מאז מגפת הקורונה. הנתונים מחזקים את דרישת הגורמים המקצועיים במשרד האוצר לגזירות בעשרות מיליארדים, סמוטריץ' השתכנע - אך רה"מ טרם החליט. במקביל, הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הגדלה נוספת של הגירעון. חשש באוצר: מוד'יס תודיע בסוף השבוע על הורדה נוספת בדירוג האשראי הישראלי

זמן צפייה: 01:36

הבור בתקציב מעמיק עוד יותר: משרד האוצר דיווח היום (שני) כי הגירעון עומד על 161 מיליארד ש"ח - שיא מאז פרוץ מגפת הקורונה. סכום זה מהווה 8.3% מתוך התוצר המקומי, לאחר שהוצאות הממשלה זינקו ב-31% מתחילת השנה - אך הכנסותיה רק ב-4%.

פער זה נובע בעיקרו, באופן בלתי-נמנע, מהמלחמה והגדלת תקציב הביטחון, ובחלקו עקב התנהלות שנויה במחלוקת, כגון חלוקת הכספים הקואליציוניים ומימון משרדי ממשלה, שיש שיטענו שהם מיותרים. נתונים אלו מחזקים את דרישת פקידי האוצר והנגיד לגזרות בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, אותן שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אישר - אך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עדיין לא נתן אור ירוק למהלכים אלו.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

במקביל, היום בכנסת הוגדל הבור התקציבי - ובמליאה אושרה בקריאה ראשונה חריגה בסך 3 מיליארד ש"ח נוספים מתקציב המדינה. חריגה זו מתרחשת למען מימון המשך פינוי התושבים בצפון, אך מעורר הרבה ביקורת מצד כלכלנים שסבורים שצריך למצוא מקורות אחרים ולשמור על הגירעון פרופורציונלי - לפני הורדה נוספת של דירוג האשראי של ישראל על ידי סוכנויות האשראי הבינלאומיות.

כעת, קיים חשש במשרד האוצר כי סוכנות האשראי מוד'יס תוריד את דירוג האשראי של ישראל - עד סוף השבוע הקרוב. כלכלני הסוכנות מקיימים בימים אלו דיונים על הציון שתקבל כלכלת ישראל - וייתכן כי יחליטו להפחית את הדירוג בפעם השנייה מאז פרוץ המלחמה. אם חשש זה יתממש, אזרחי המדינה ישלמו את המחיר בדמות גזרות נוספות והעלאת הריביות למדינה.