בפעם ה-6 ברצף: הריבית נותרה ללא שינוי - ברמה של 4.5%

בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ללא שינוי - ברמה של 4.5% - בפעם השישית ברצף. בנק ישראל צופים כי שיעור הריבית יישאר כך עד לרבעון השלישי של 2025. כמו כן, תחזית הצמיחה במשק נחתכת: רק 0.5% ב-2024. האינפלציה בשנה הקרובה צפויה לעמוד על 3.2% - מעל ליעד שקבעה הממשלה - ותסתכם ב-3.8%

זמן צפייה: 02:37

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל הודיעה היום (רביעי) כי הריבית במשק תישאר ללא שינוי - ברמה של 4.5%. זו ההודעה השישית ברצף של בנק ישראל, שלפיה שיעור הריבית נשאר כשהיה. ההערכה: הריבית תישאר כך עד הרבעון השלישי של 2025. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר כי "אם האינפלציה תתקבע או תעלה בקצב מהיר מהצפוי - בהחלט נשקול העלאת ריבית".

בבנק ישראל לא מאמינים ליעד של משרד האוצר, וצופים גירעון של 7.2% מהתוצר בשנת 2024 - לעומת התחייבות של 6.6% מצד שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. כמו כן, תחזית הצימיחה במשק נחתכת: רק 0.5% ב-2024. האינפלציה בשנה הקרובה צפויה לעמוד על 3.2% - מעל ליעד שקבעה הממשלה - והיא תסתכם ב-3.8%.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באוגוסט, לאחר ההחלטה הקודמת, אמרו בבנק ישראל כי ההחלטה מגיעה "על רקע המשך הלחימה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. תוואי הריבית ייקבע בהתאם להתכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית".

באפריל אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי "ההחלטה שלא להוריד את הריבית באה בתגובה על ההתפתחויות הביטחוניות". הוא הוסיף: "גם לאחר ההרעה בתחזית, אנחנו מביאים בחשבון שהסיוע האמריקני יוזרם כמתוכנן - אחרת יהיו שינויים בנתונים".

בפברואר, למרות בלימת האינפלציה, הודיע הנגיד כי הריבית במשק תישאר ללא שינוי, בשיעור של 4.5%. הנגיד נימק את החלטתו ומסר כי "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים ופרמיית הסיכון של המשק עדיין שוהה ברמה גבוהה".