מדד המחירים לצרכן: זינוק באינפלציה, מחירי הדירות עלו ב-0.9%

המחיר הכלכלי של המלחמה ממאיר, והאינפלציה שוב מזנקת. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.9%, וב-12 החודשים האחרונים עלה שיעור ההתייקרויות ל-3.6%. על רקע הנתונים הגבוהים, ההערכות הן שנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לא יוריד את הריבית

זמן צפייה: 01:59

המחיר הכלכלי של המלחמה: הלשכה המרכזית לסטטסטיקה פרסמה הערב (ראשון) את מדד המחירים לצרכן, ומנתוניו עולה כי האינפלציה שוב מזנקת. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.9%, וב-12 החודשים האחרונים עלה שיעור ההתייקרויות ל-3.6%. על רקע הנתונים הגבוהים, ההערכות הן שנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לא יוריד את שיעור הריבית, לעומת מקביליו במדינות אירופה ובארצות הברית.

בצל המלחמה, מחירי הדירות זינקו בחודשיים האחרונים ב-0.9%. בהתאם, גם שכר הדירה ממשיך לעלות, עם זינוק של 2.8% בחידוש חוזה, ועלייה של 5.3% עבור שוכרים חדשים. בשנה האחרונה, התייקרות מחירי הדירות הסתכמה ב-5.8%, כששיאנית העלייה במחירים היא העיר חיפה עם עלייה של 9% במחירים - לעומת תל אביב עם 3.6%.

מבחינת שינוי במחירי שוק הדירות, שאינו חלק ממדד המחירים לצרכן, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.9% מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני. בפילוח לפי מחוזות, עולה כי המחירים במחוז מרכז עלו ב-1.8%, במחוז תל אביב ב-1%, במחוז חיפה ב-0.8%, במחוז דרום ב-0.4% ובמחוז ירושלים ב-0.1%. לעומת זאת, המחירים במחוז הצפון, שרבים מתושביו מפונים מבתיהם עקב המצב הביטחוני, ירדו ב-0.2%.

אתר בנייה באור יהודה
אתר בנייה באור יהודה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו באותם חודשים אשתקד, עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-5.8%. בפילוח לפי מחוזות, נמצא כי המחירים בחיפה עלו ב-9%, מחוז המרכז ב-7.6%, ירושלים ב-5.8%, צפון ב-5.6%, דרום ב-4%, ובתל אביב עלו המחירים ב-3.6%.

סופרמרקט מזון אוכל
סופרמרקט | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

עליות בולטות נרשמו במחירי הירקות הטריים שעלו ב-13.2%, מחירי התחבורה שעלו ב-2.8%, דיור ב-0.6%, חינוך, תרבות ובידור ב-0.5%, תחזוקת הדירה ב-0.4% ומזון שעלה ב-0.3%. כמו כן, החודש עלו במיוחד מחירי מחשבים, מכשור אלקטרוני ואופטי (ב-4.4%) ותרופות (ב-2.1%).

מנגד, ירידות מחירים בולטות נרשמו במחירי הלבשה והנעלה שירדו ב-1.1%, מחירי התקשורת שירדו ב-0.8%, מחירי ריהוט וציוד לבית שירדו ב-0.4%, ומוצרי נפט מזוקק ב-5.9%.