"פגיעה קשה": עתירה נגד ביטול הנחות ארנונה לסטודנטים במילואים

אחרי הפרסום בחדשות 13 על כך שמספר רשויות מקומיות החלו לחשב את התגמול הזמני שצה"ל שילם ללוחמי מילואים כמשכורתם הקבועה, ובעקבות זאת הכניסו לוחמים רבים - ובהם בעיקר סטודנטים בעלי הכנסה נמוכה - לחובות של אלפי שקלים, תנועת "התעוררות בירושלים" עתרה לבג"ץ בדרישה לשנות את ההחלטה. "דווקא הקבוצה המוחלשת ביותר מקרב משרתי המילואים נפגעת בצורה הקשה ביותר מהחישוב המעוות של ההכנסה"

התרגיל החטיבתי של חטיבת המילואים 'כרמלי' (2) צה"ל רצועת עזה לוחמים
לוחמי מילואים | צילום: דובר צה"ל

אחרי הפרסום בחדשות 13: תנועת "התעוררות בירושלים" הגישה עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה לבטל את ההנחה בארנונה עבור לוחמי מילואים בעלי הכנסות נמוכות - ובהם בעיקר סטונדטים - בעקבות חישוב התגמול הזמני שצה"ל שילם להם בתור משכורתם הקבועה.

"עניינה של עתירה זו באבסורד מקומם ובלתי חוקי שניתן לכנותו 'נלחמת? שילמת'", נכתב בפתח העתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד מתן גוטמן, "משרתי מילואים רבים, רובם סטודנטים בעלי עבודות זמניות או חלקיות עם הכנסות נמוכות מאוד, איבדו למשך כל שנת 2024 את זכאותם להנחה בארנונה, מכוח תקנות ההנחה, רק בשל "הקפיצה" המלאכותית בהכנסות שלהם בעקבות ימי המילואים הרבים במלחמת חרבות ברזל".

לדברי העותרים, בעקבות ההחלטה נוצר מצב אבסורדי, בו אין בפועל שינוי אמיתי בהכנסה של סטודנטים מילואימניקים בעלי הכנסה נמוכה או בכושר ההשתכרות שלהם, אך בעקבות תגמולי המילואים של סוף שנת 2023 הזכאות להנחה נשללה או הופחתה משמעותית.

"יוצא אפוא שהקבוצה של משרתי המילואים בעלי השכר הנמוך נפגעת באופן משמעותי ביותר מעיוות זה", נכתב בהמשך העתירה, "דווקא הקבוצה המוחלשת ביותר מקרב משרתי המילואים, נפגעת בצורה הקשה ביותר מהחישוב המעוות של ההכנסה, הכולל גם את תגמול המילואים לפי חוק ביטוח לאומי".

חשבונות
ארנונה (אילוסטרציה) | צילום: פוטוליה

אדיר שוורץ, יו"ר תנועת התעוררות בירושלים וסגן ראש העירייה, מסר: "לחמת-שילמת? לא עוד! עתרנו לבגצ כדי לעצור את האבסורד, בו המדינה משלמת למילואמיניקים שמחרפים את נפשם מאז ה-7.10 בכיס אחד ולוקחת מהם בכיס שני. במקום להעלות על נס את האוכלוסיה המשרתת, את הדור המופלא הזה, המדינה עושה הפוך. ננצח ונשיב להם את כספם".