מכה לכלכלה: מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות

בצל המלחמה, ענקית הדירוג האמריקנית הורידה את דירוג האשראי של המשק הישראלי בשתי דרגות - לרמת Baa1 - והשאירה את התחזית שלה שלילית: "עוצמת הסכסוך מול חיזבאללה עלתה בימים האחרונים, הסיכון הגיאופוליטי התגבר באופן משמעותי". המשמעות: גזרות נוספות לאזרחים והעלאת הריביות למדינה

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

מכה נוספת לכלכלה הישראלית: בצל המלחמה וההסלמה בעימות מול חיזבאללה, חברת דירוג האשראי מודי'ס הורידה הערב (שישי) את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות - לרמת Baa1 - והשאירה את התחזית שלה שלילית. המשמעות: גזרות נוספות לאזרחים והעלאת הריביות למדינה.

בהודעת החברה נכתב: "המניע המרכזי להורדת הדירוג הוא השקפת החברה כי הסיכון הגיאופוליטי התגבר באופן משמעותי, לרמה גבוהה מאוד, עם השלכות שליליות מהותיות על כושר החזר האשראי של מדינת ישראל, הן בטווח הקצר והן בטווח בארוך".

"עוצמת הסכסוך בין מדינת ישראל לחיזבאללה עלתה באופן משמעותי בימים האחרונים", נכתב, "זאת בהקשר של היעד המוצהר של מדינת ישראל להחזיר את התושבים המפונים בחזרה לצפון הארץ. השגת מטרה זו עשויה להיות כרוכה בסכסוך אינטנסיבי עוד יותר. במקביל, הסיכויים להפסקת אש בעזה התפוגגו והסיכונים הפוליטיים הפנימיים עלו לצד סיכונים גיאופוליטיים".

עוד נכתב: "בטווח הארוך, החברה צופה שכלכלת ישראל תיחלש כתוצאה מהסכסוך הצבאי באופן מתמשך, מעבר לציפיות שהיו קודם לכן. עם סיכונים ביטחוניים מוגברים, החברה כבר לא צופה התאוששות כלכלית מהירה וחזקה כפי שהיה לאחר סכסוכים קודמים. משכך, לדעת החברה, התאוששות כלכלית מאוחרת ואיטית יותר, בשילוב עם מערכה צבאית ממושכת יותר, ישפיעו בצורה מתמשכת יותר על המצב הפיסקלי, וידחקו עוד יותר את הסיכוי לייצוב של יחס החוב לתוצר ביחס לתחזיות הקודמות של החברה. ההסלמה המשמעותית בסיכון הגיאופוליטי מצביעה גם על ירידה באיכות המוסדות והממשל של ישראל, אשר לא היו אפקטיביים בצורה מלאה במניעת פעולות הפוגעות במדדי האשראי של המדינה".

שריפות בקריית שמונה אחרי מטח רקטות מלבנון
שריפות בקריית שמונה אחרי מטח רקטות מלבנון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, מסר: "החלטת חברת דירוג האשראי מוד'יס היא מוגזמת ובלתי מוצדקת. עוצמת פעולת הדירוג שננקטה לא מתיישבת עם הנתונים הפיסקליים והמאקרו-כלכליים של המשק הישראלי. ברור כי המלחמה בחזיתות השונות גובה מחירים מהמשק הישראלי, אך אין הצדקה להחלטת חברת הדירוג. במקביל, יש לנקוט בצעדים נחושים ומהירים לאישור תקציב מדינה לשנת 2025. התקציב חייב להוביל לבנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות, באמצעות שמירה על גירעון מרבי בשיעור של עד 4% מהתוצר וחזרה לתוואי ירידה ביחס החוב לתוצר. תקציב המדינה חייב לעודד מנועי צמיחה, השקעה בתשתיות, התייחסות לצרכים חברתיים ומענה לדרישות הביטחון של ישראל".

"ערב ראש השנה תשפ"ה אנו מציינים שנה לאירועים הקשים של 7 באוקטובר בגינם יצאה מדינת ישראל למלחמת חרבות ברזל", הוסיף, "ישראל נמצאת בלחימה עזה בדרום לבנון במטרה להחזיר את השקט ואת תושבי הצפון לבתיהם. במקביל, המאמצים להשבת חטופינו נמשכים והלוואי ונראה אותם בבית במהרה. הכלכלה הישראלית חזקה, מגוונת, בעלת שווקים פיננסים עמוקים ונזילים. נדע להתמודד בהצלחה עם ההשלכות הכלכליות של המלחמה להחזרת הביטחון למדינה".

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, בחודש שעבר הודיעה חברת פיץ' על הורדת דירוג האשראי של ישראל מרמה של A+  לרמה של A, וקבעה תחזית שלילית להמשך. החברה ציינה כי בין הסיבות להורדת הדירוג נמצאים סיכונים גיאופוליטיים, מתיחות אזורית, גירעונות עמוקים, פוליטיקה פנימית שבירה והמשך הלחימה ברצועת עזה.

החברה הסבירה כי לדעתה הלחימה ברצועת עזה עשויה להימשך עד שנת 2025, וכי ישנם סיכונים להתרחבות המערכה גם בזירות נוספות. "בנוסף לאובדן האנושי", נכתב, "הלחימה עלולה להביא להוצאות צבאיות נוספות משמעותיות, להרס תשתיות ולפגיעה מתמשכת בפעילות הכלכלית ובהשקעות, שיובילו להרעה נוספת במדדי האשראי של המדינה".

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס

בחודש פברואר השנה, ארבעה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, הודיעה מודי'ס על הפחת דירוג האשראי של המשק מ-A1 ל-A2, וגם על הפחתת תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". הערב כאמור הורידה החברה את הדירוג של ישראל בשתי דרגות נוספות, והותירה את התחזית כ"שלילית".