סמוטריץ' נגד ראש אגף התקציבים: "מוזמן להניח את המפתחות"

ברקע החרמת גורמי המקצוע מישיבות התקציב, שר האוצר שלח מכתב תקיף אל יוגב גרדוס: "אתה ואנשיך רחוקים מלהבין את אתגרי הכלכלה בתקופה זו - ופועלים לסכל את מדיניותי כמעט בכל דרך, לרבות באמצעות תדרוכים והדלפות שקריות ומגמתיות, תוך פגיעה בכלכלה ובאמון הציבור"

סמוטריץ' במסיבת העיתונאים
סמוטריץ' במסיבת העיתונאים, יחד עם יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים | צילום: נעם ריבקין-פנטון, פלאש 90

כאוס במשרד האוצר: בצל ההאטה בכלכלה ברקע המלחמה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלח מכתב תקיף אל ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, בו הטיח: "ככל שאינך מזדהה עם מדיניותי הכלכלית והנך סבור כי אתה מתקשה לבצעה אתה מוזמן להניח את המפתחות. כל עוד אתה ממשיך בתפקידך אתה כפוף לי ותבצע את מדיניותי והנחיותיי. ככל שאתה מחליט להישאר בתפקידך אני מפציר בכך לחדול מלפגוע במשרד, בקולגות שלך ובתהליכי העבודה הסדורים במשרד, לטפל בתרבות הארגונית הקלוקלת באגף שלך הכוללת הדלפות ותדרוכים שיטתיים נגדי ונגד יתר ראשי האגפים ופוגעים קשות בכלכלה ולפעול בשקידה הראויה בכדי לסייע לי לממש את מדיניותי הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

"מעת החלה המלחמה הפכת לעומתי לי, למדיניותי ולגורמים רבים במשרד ובאגפיו השונים", הוסיף סמוטריץ'. "יחסי העבודה שלך עכורים והאווירה באגף התקציבים שתחת אחריותך אינה טובה. אין יד מנהלת, אין ראיה רחבה של האתגרים והמענה הנדרש ואין הובלה של תהליכים במנהיגות כנדרש לעת מלחמה - המהווה אתגר אך גם הזדמנות לשינויים ושיפורים מרחיקי לכת בכלכלה ובמנגנון הממשלתי".

עוד נכתב: "אתה עסוק בעיקר בלקטר על מדיניותי ולתדרך נגדה בתוך ומחוץ למשרד. יחד עם קומץ נוסף של עובדים ממורמרים במשרד אתם פועלים לסכל את מדיניותי כמעט בכל דרך, לרבות באמצעות תדרוכים והדלפות שקריות ומגמתיות ואף תוך פגיעה בכלכלה ובאמון הציבור והמשק בתהליכי העבודה הממשלתיים".

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: חדשות 13

הוא המשיך והאשים את גרדוס ובכירי אגף התקציבים: "אני סבור שאתה ואנשיך רחוקים מלהבין את אתגרי המלחמה והכלכלה בתקופה הזו, כפי שלא הבנתם זאת במהלך הקורונה והתנגדתם למהלכיה של הממשלה באותה העת. אתם מתבוננים בצרות אופקים מדהימה ונעדרים הבנת עומק לאומית וכלכלית הנדרשת לעת כזו. מלבד הצעות נקודתיות שהן בבחינת 'עוד מאותו דבר' ששלפתם מהמגירות שלכם, לא הצבתם שום חזון ומעוף ויצירתיות וניצול הזדמנויות כפי שאני מפציר בכם לעשות מהשבוע הראשון של המלחמה".

מכתב זה הגיע לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו וסמוטריץ' החליטו לקיים לפני יומיים דיון לקראת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2025 - ללא אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר האמונים על הכנת התקציב. במהלך הדיון על התקציב, שני בסך הכל, לא התקבלו החלטות מקצועיות, בשל העובדה שבכירי משרד האוצר ונגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון לא הוזמנו לישיבה. הדיון הסתיים ללא הכרעה על מסגרת התקציב ויעד הגירעון, שלפיהם ייקבעו הגזרות הכלכליות.

רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה"מ נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מקורביו של ראש הממשלה נתניהו סבורים שלא נדרשים קיצוצים חריפים כפי שדורשים באוצר ובבנק ישראל - אלא יש מקום להנחות אופטימיות יותר שירסנו את הגזרות על הציבור. כמו כן, לפי ההערכות, נתניהו צפוי לקיים את החלטת הממשלה להעלות את המע"מ ב-1%.

גורם ממשלתי שאינו שייך למשרד האוצר מסר בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו שמע את עמדת הנגיד ירון בדיון הקודם שנערך. את אגף התקציבים באוצר לא צריך להזמין - אנחנו כבר קוראים מה דעתם בתדרוכים לעיתונות ובכנסים".