המועצה לצרכנות: בצל המלחמה - סל הקניות לראש השנה התייקר ב-7%

לפי בדיקה שערכה המועצה לצרכנות לקראת חגי תשרי, עולה כי סל הקניות לראש השנה התייקר ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כשאת העליות החדות ביותר ניתן למצוא דווקא במוצרים המבוקשים ביותר לחג. העופות הטריים התייקרו ב-35%, הירקות והפירות ב-25%, הבשר הקפוא והטרי ב-10%, הדגים הקפואים ב-8% והתבלינים התייקרו ב-12% | הנתונים המלאים

מלפפונים ועגבניות בסופרמרקט
מלפפונים ועגבניות בסופרמרקט | צילום: חדשות 10

המחיר הכלכלי של המלחמה: לפי בדיקה שערכה המועצה לצרכנות לקראת חגי תשרי, עולה כי סל הקניות לראש השנה התייקר ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך פורסם היום (רביעי). עליות במחירי המזון נרשמו במרבית הקטגוריות - כשאת העליות החדות ביותר ניתן למצוא דווקא במוצרים המבוקשים ביותר לחג.

לפי ממוצע בין כל הרשתות בכל הארץ, עולה כי העופות הטריים התייקרו ב-35%, הירקות והפירות ב-25%, הבשר הקפוא והטרי ב-10%, הדגים הקפואים ב-8% והתבלינים שהתייקרו ב-12%. עליות בולטות נוספות נרשמו במוצרים כמו שמן זית שהתייקר ב-39%, שימורים ב-11% וירקות טריים ב-20%, כשאת הקפיצה המשמעותית ביותר במחיר עשו העגבניות - שמחירם התייקר ב-72%.

איפה סל הקניות הזול ביותר לקראת החגים?

המועצה לצרכנות ערכה בדיקה לסל המוצרים הגדול המכיל 818 מוצרים, ממנו הורכב סל של 770 המוצרים הנפוצים ביותר ברשתות השיווק. המחירים נבדקו בממוצע רשתי, כאשר להשוואה נלקחו רק רשתות שהכילו לפחות כ-80% מסך המוצרים, וכאשר מוצר אינו נמצא בכל הרשת, נלקח לגביו המחיר הממוצע של שאר הרשתות שנבדקו.

באופן כללי, הרשת הזולה ביותר היא "רמי לוי שיווק השקמה", והיקרה ביותר היא "מגה בעיר" - כשההפרש ביניהן עומד על כמעט 20%. בבדיקה קודמת שנעשתה על-ידי המועצה לצרכנות ההפרש בין שתי הרשתות היה 18% "בלבד".

כמו כן, ההפרש בין הרשת העירונית הזולה ביותר, "קשת טעמים", והיקרה ביותר שהיא כאמור "מגה בעיר", עומד על 12%. בבדיקה הקודמת הוא היה 9%. בנוסף, בהשוואה של רשתות "HEAVY דיסקאונט" (HD), ניתן לראות כי ההפרש בין הרשת הזולה ביותר, "רמי לוי שיווק השקמה", והיקרה ביותר, "קרפור היפר", הוא 4.6%. אין שינוי בהפרשים לעומת הבדיקה הקודמת שערכה המועצה.

בהשוואה של רשתות ה"לואו דיסקאונט" (LD), ההפרש בין הרשת הזולה ביותר, "מחסני השוק", והיקרה ביותר, "סופר ספיר" עומד על 8%. ההפרש גדל ב-3% מהבדיקה הקודמת, אז עמד על 5%.

Ghrlwe
סופרמרקט בישראל

הבדיקה נערכה ב-18 בספטמבר, שבועיים לפני ראש השנה. מהנתונים עולה כאמור כי קיים שינוי מובהק לרעה במחירי סל הקניות בהשוואה לתקופה שלפני החגים בשנה שעברה, אולם נמסר כי אין שינוי משמעותי בממוצע מול הבדיקה שבוצעה בחודש שעבר - שבו גם נרשמה ירידה של אחוז אחד עקב מבצעי החגים.

מהמועצה לצרכנות נמסר: "סל הקניה לצרכן המשיך ועלה במובהק ביחס לבדיקה לפני כשנה ב-7%, דבר שפוגע בכלל ציבור הצרכנים. הממצאים ממחישים את חשיבות השוואת המחיר על-ידי הצרכן בין הרשתות לפני רכישת הסל המשפחתי, כחלק מהצורך לשלוט בעליות המחירים והבחירה לרכוש במחיר הזול ביותר. נדמה שחלק מרשתות השיווק, היבואנים והיצרנים כלל לא מתכוונים להתחשב בציבור וכל מטרתם היא להגדיל את הרווחים שלהם. המועצה ממליצה לצרכנים לבצע השוואת מחירים בין הסניפים שנמצאים באזור שלהם, באמצעות האתר 'פרייסז' - כלי זמין וחשוב להורדת עלות הסל".