הורדת דירוג האשראי של ישראל: איך זה ישפיע על הכיס שלנו?

בצל ההמתנה המתמשכת למתקפה מאיראן, נחתה על ישראל מהלומה אחרת ולא פחות משמעותית - הורדת דירוג האשראי על-ידי חברת פיץ'. כלכלני החברה גם צופים תחזית שלילית להמשך, ולא מאמינים ביעד של סמוטריץ' לגירעון סביר. מה ההשלכות של המהלך, ומה הנזק הצפוי לכלכלה הישראלית?

זמן צפייה: 01:36

בצל ההמתנה המתמשכת למתקפה מאיראן, הלילה (בין שני לשלישי) נחתה על המשק מהלומה אחרת ולא פחות משמעותית - הורדת דירוג האשראי של ישראל על-ידי החברה הבינלאומית פיץ' מרמה של A+ לרמה של A-, עם תחזית שלילית גם להמשך.

כלכלני החברה צופים "המשך הוצאה צבאית גבוהה, הפרעות בייצור סמוך לגבולות, פגיעה בענפי התיירות והבנייה ועלייה בחוב הלאומי". בפיץ' לא מאמינים ביעד של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגירעון סביר, וצופים בור בתקציב של כ-150 מיליארד שקלים - כמעט 8 אחוזי תוצר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ההחלטה שהתקבלה בחברת דירוג האשראי הבינלאומית אמש מתווספת להפחתות הדירוג הקודמות עוד בתחילת המלחמה על-ידי החברות "מודיס" ו-"Standard and Poors" - והכול עוד לפני שהמהפכה המשפטית בכלל חוזרת לשולחן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בעבר בביטול לסכנה הזאת, ומלשכת רה"מ נמסר היום לאחר הורדת הדירוג כי "הכלכלה הישראלית איתנה ומתפקדת היטב", וכי מדובר ב"תולדה של התמודדות ישראל עם מלחמה רב-זירתית שנכפתה עליה". עוד הוסיפו: "הדירוג יעלה שוב כשננצח - ואנו אכן ננצח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: דודו בכר, פלאש 90

בינתיים הדירוג לא עולה בחזרה, והנזק לכיסים שלנו מצטבר: משקיעים זרים מעכבים עסקאות, השקל נחלש, ובעיקר - האוצר ייאלץ לשלם ריבית גבוהה יותר על החובות שישראל מגייסת למימון המלחמה. ואיך זה ישפיע על התקציב? ובכן, עדיין אין כזה: נתניהו וסמוטריץ' עוד לא סיכמו אפילו על מסגרת התקציב הראשונית ל-2025, דבר שוודאי לא יתרום לאמון מצידן של פיץ' וחברות דירוג אחרות, לקראת ההחלטה הבאה.