למרות הבטחת שר האוצר: הגירעון בתקציב ממשיך לזנק

בתחילת המלחמה הבטיח השר סמוטריץ' שגירעון המדינה לא יעלה על 4%, אך הבור התקציבי הכפיל את עצמו וכיום עומד על 8.1%. מדובר על נתון שעלול להשפיע על אזרחי המדינה בעלייה במיסים, אך גם עשוי להשפיע על חברות דירוג האשראי - ולפגוע בדירוג של ישראל

זמן צפייה: 01:22

לראשונה מאז תחילת הלחימה הגירעון בקופת המדינה חוצה רף של 8.1 אחוז מהתוצר, כלומר, הפער בין הכנסות המדינה להוצאותיה בשנה האחרונה עומד על 155 מיליארד שקל. מדובר בבור תקציבי שכלל אזרחי המדינה יצטרכו לכסות, וזאת באמצעות צמצום השירותים החברתיים או באמצעות תשלומי מיסים.

בתוך שבעה חודשים הגירעון הכפיל את עצמו, כשבדצמבר אשתקד הוא עמד על 4.1 אחוז. מדובר במצב חסר תקדים והפעם האחרונה שהיה במדדים האלה, היה בתקופת הקורונה. אומנם הממשלה הצליחה להגדיל מעט את ההכנסות אך ההוצאות בצל המלחמה מזנקות.

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

כך למשל, תקציב הביטחון יותר מהכפיל את עצמו לעומת אשתקד, בגלל הוצאות שבתקופת מלחמה. אך יחד עם זאת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התחייב בתחילת המלחמה שהגירעון במהלך השנה לא יחצה רף של 5 האחוזים. מאחר והשר לא עמד בתחזית, חברות הדירוג האשראי עלולות להוריד את הדירוג של ישראל, וגם מהסיבה הזאת ישראל בתחזית שלילית בכל שלוש סוכנויות האשראי הגדולות בעולם.