המלחמה טובה לשופינג

מלחמת לבנון גררה יותר קונים לחנויות המקוונות. רשתות המזון הן המרוויחות הגדולות

פתיחה

אם לשפוט על-פי המכירות באתרי הסחר האלקטרוני, גררה המלחמה שינויים בהרגלי הצריכה בעיקר בתחום המזון והמוצרים הבסיסיים. הנוחות והצורך לבצע רכישת מוצרים מבלי לצאת מהבית, הובילו לעליות מרשימות ברכישות באתרים אלה.

באתר "נטסל", אתר ההזמנות של רשת שופרסל (www.netsal.co.il), מדווחים על עלייה של כ-30% במכירות ביולי-אוגוסט, המאופיינים בדרך-כלל בתנועת גולשים מתונה בשל חופשת הקיץ. בתקופה זו נרשם גידול של 250% בלקוחות חדשים מאזור חיפה ויישובי הצפון, המהווים גידול של כ-30% מתוך כלל הלקוחות החדשים. זמני האספקה היו כבימים הרגילים הודות לסניפי הרשת שפעלו באזור.

האתר המתחרה, "בלו-סנטר" של רשת הריבוע הכחול, (www.bluecenter.co.il), מדווח על נתונים דומים - גידול כלל ארצי של כ-35% באמצע יולי-אוגוסט לעומת אמצע יוני-יולי (טרם פרוץ המלחמה). גידול של כ-300% נרשם בקרב תושבי הצפון, רובם המכריע מנהריה, חיפה והקריות. כ-10% נוספים מאזורי כרמיאל, תפן ומשגב. עקב סגירה מוקדמת של הסניפים, באתר בלו-סנטר נתקבלו הזמנות עד השעה 14:00 והחלוקה בוצעה עד 20:00. ממוצע סל הקניות עמד על כ-500 שקל.

שימורים ומים מינרלים

"סל הקניות, בעיקר בקרב תושבי הצפון, היה אופייני לימי מלחמה", אומר ערן סלע, מנכ"ל "נטסל". "החלק הארי כלל מוצרים קיומיים הכוללים אוכל משומר ומים מינרלים. מאחר שבתקופה זו אנשים מיעטו לצאת ולהסתובב בחוץ, נרשמה גם צריכה מוגברת של אוכל בגלל השהות בבית. מוצרי טואלטיקה ומוצרי פארם נצרכו הרבה פחות מהרגיל". העלייה בכמות הרוכשים באמצעות האינטרנט, ובעיקר על-ידי תושבי הצפון, לא הובילה לירידה במספר הקונים בכלל הסניפים. מטבע הדברים, תנועת הקונים בסניפים בצפון שהיו פתוחים בזמן המלחמה (ובאמצעותם סופקו ההזמנות מהאתר), הייתה דלילה, אולם התנועה המוגברת בסניפי המרכז והדרום, בין היתר של תושבי הצפון שעזבו את בתיהם, איזנה את כמות הקונים בחנויות.

בימים אלה של חזרה לשגרה, חוזר סל הקניות להרכבו הרגיל, כאשר נכון לעכשיו הביקושים למוצרי ניקיון וטואלטיקה תופסים מקום ממשי, לצד מוצרי המזון.

במקביל מדווחות שתי הרשתות על המשך המגמה של הזמנות מוגברות באתרים "נטסל" ו"בלו-סנטר". סלע מסביר זאת כהתנסות מוצלחת באמצעות ערוץ שיווק שהלקוחות החדשים לא חוו בעבר, ומהכמות הגדולה של הצרכנים שעדיין נמצאים בארץ בחודשי הקיץ לנוכח ביטולי החופשות והיציאות לחו"ל בגלל המלחמה.

עסקים כרגיל

ביתר הענפים המלחמה לא נתנה אותותיה בקרב הגולשים ולא השפיעה על סוג המוצרים או על היקף הרכישות ברשת. אתרי המכירות הגדולים לא מצביעים על שינויים משמעותיים בהרגלי הצריכה, למעט "וואלה!שופס" (www.wallashops.co.il) שמדווח על גידול של 26% במכירות שנמדדו בחציו השני של יולי בהשוואה לשבוע הראשון של החודש. הנתונים הללו תואמים לממצאי סקר TIM שפורסם לאחרונה, לפיו כ-60% מהמשיבים בחודש יולי טענו שהם קונים באמצעות האינטרנט באופן קבוע, לעומת 40.9% בפברואר. העלייה המשמעותית הזו, בשיעור של כ-20%, בלטה בחצי השנה האחרונה, לעומת שיעורי צמיחה מתונים של כ-1%-2% בלבד שנרשמו בין ממצאי הסקרים הקודמים המפורסמים מדי חצי שנה.

אתרי הסחר

מכורח הנסיבות, הביאה המלחמה לצמצום משמעותי בפעילות בקרב אתרים שמשרדיהם ממוקמים ביישובי הצפון. כך למשל הנהלת אתר הסחר "לאסט פרייס" (www.lastprice.co.il), הפועל מחיפה, נאלצה בחודש יולי לעסוק באספקת הזמנות מחודשים קודמים מבלי לקבל הזמנות חדשות. מאתר נענע שופס הפועל בחיפה נמסר כי הפעילות הועתקה למרחב הבטוח, הרכישות התקיימו כרגיל, ונתוני יולי תאמו לאלה של חודש יוני.

דני אלוביץ', מנכ"ל P1000, ציפה לירידה במכירות בזמן המלחמה: "אנשים רבים היו נתונים במצור, אחרים חיו באי-וודאות, והאווירה הכללית לא הייתה של קניות, בעיקר לא של מוצרים שהם בגדר מותרות. הופתענו מכך שנוצר איזון אשר שמר על נתוני המכירות של החודשים הקודמים - העובדה שרבים נאלצו לשהות בבית במשך ימים ארוכים הביאה אותם לגלוש הרבה באינטרנט, וגם לקנות, בעיקר מוצרים קטנים כמצלמות ונגני MP3 ו-MP4".

הלהיטים: נגנים, מחשבים ומוצרים "לבנים"

הפריט הנמכר ביותר בשלושת החודשים החולפים באתרים P1000
(www.p1000.co.il), בנענע שופס (www.nanashops.co.il) ובוואלה!שופס הוא נגן MP4. בחודש יולי מציינים בוואלה גידול משמעותי של כ-45% בביקושים למערכות מחשב ולמסכי LCD למחשב, יש לשער שכחלק מהערכות לחזרה ללימודים. פריטים אחרים שזכו לפופולאריות בוואלה!שופס בחודש שחלף הם מכשירי DVD וסוני פלייסשטיישן ומוצריו.

בסקאל אונליין (www.sakal.co.il) מדווחים על מוצרי הצילום למיניהם כמובילים לצד נגני MP4 ו-MP3 במאי, יוני ויולי. בחודש האחרון נרשמה ירידה משמעותית במכירות מסכי טלוויזיה ועלייה במוצרים אלקטרוניים "לבנים", ובכללם מקררים, מכונות כביסה ומדיחי כלים, המאפיינים את עונת מעברי הדירות המתרחשת בחודשי הקיץ.

בימים שלפני המלחמה, המוצרים הנמכרים ביותר לחודשים מאי-יולי נעו ממסיר שיער חשמלי ועד נגני MP4 דרך מסכי טלוויזיה דקים (זוכרים - מונדיאל?) שמכירותיהם בתקופת המשחקים קפצו במאות אחוזים.

נתוני המכירות של LAST PRICE למאי ויוני, בהסתמך על כ-8,000 הרוכשים בחודשים אלה, מלמדים כי הקיץ הוא אשר נתן את אותותיו - הפריט הנמכר ביותר בתקופה זו היה מסיר שיער חשמלי. את המקום השני בחודש מאי תפס שואב אבק ציקלוני של הובר, וביוני, חזרה לנישת היופי עם מחליק שיער של בייביליס. ביולי, כאמור, לא נתקבלו הזמנות חדשות.

יותר גברים, יותר עירוניים

ככלל, תושבי תל אביב 'חזקים' ברכישות בקליק אולם גם החיפאים, הירושלמים ודיירי מודיעין לא טומנים ידם בצלחת. מנתוני האתרים שנבדקו, הגברים מהווים את רוב הקונים באינטרנט - התפלגות הרכישות בין המינים עומדת על ממוצע של כ-60% גברים לעומת 40% נשים.

ממוצע ההזמנה הוא 800-1,000 שקל, ובמרבית האתרים מכירות פומביות מועדפות על-פני מכירות קבוצתיות או רגילות, אולי משום תחושת הריגוש שמלווה לזכייה. למרות זאת בסקאל אונליין ממליצים לבחון את ההצעות הקבוצתיות הכוללות לעיתים מחירים אטרקטיביים יותר.

מתוך הנתונים, ובעיקר אלה של יולי, בולטת עובדה המעידה ככל הנראה על האופן שבו נתפסים האתרים בקרב קהל הגולשים/קונים. באתר סקאל נמכרו בחודש יולי מוצרים "כבדים" יותר האופייניים יותר לרכישה בחנויות (מקררים וכד'). הסיבה לכך בוודאי קשורה ל'אמא' של האתר - רשת חנויות החשמל של סקאל.

באתר וואלה!שופס, התופס נתח של כ-30% מאתרי הסחר, נמכרו מוצרים "רציניים" המצריכים שירות ותמיכה (למשל, מחשבים), ובאתרים האחרים, למרות שמאחורי חלקם עומדים גופים מוכרים (נטוויז'ן לנענע שופס ואינטרנט זהב ל-P1000), נמכרו מוצרים "קלים" יותר ובכללם נגני מוסיקה ומצלמות דיגיטאליות. כמו-כן, סביר להניח שמוצרים פופולאריים, הזוכים לעמוד בראש טבלת המכירות באופן חריג למדי (בייביליס), זוכים לקידום באמצעות מבצעים לזמן נתון (ומלאים שיש לחסל).

לפי ממצאי סקר TIM לחודשים יוני-יולי שפורסם לאחרונה, כ-60% מהגולשים מדווחים כי הם קונים דרך קבע באמצעות האינטרנט - עלייה של 50% בהשוואה לנתוני הסקר שפורסמו לפני כחצי שנה.

אורי נדלר, מנכ"ל וואלה!שופס, מסביר שבחודשי הקיץ, פרמטרים נוספים גורמים לעליית הקניות באינטרנט - החופש והזמן הפנוי של רבים, עונת מעברי הדירות והחזרה לבית הספר. לדבריו, "המלחמה הייתה גורם נוסף אבל יש להתייחס אליו כאל חלק ממכלול הגורמים האחרים".

נדלר מעריך את היקף המכירות באתרי המסחר בישראל בשנת 2005 בכ-1.2 מיליארד דולר. נתח המכירות של וואלה! שופס הגיע בשנה זו ל-350 מיליון שקל - גידול של כ-30% לעומת שנת 2004. הוא מעריך גידול בשיעור דומה גם ב-2006, התואם למגמה העולמית של הגברת רכישות באמצעות האינטרנט. "כיום, האינטרנט בבית ובעבודה פתוח כל הזמן, הגולשים "כבדים" יותר ומבצעים כל מיני פעולות באמצעות האינטרנט, ביניהן קניות ופעולות בחשבון הבנק", אומר נדלר.

אלוביץ' מעריך שכיום פועלים כ-400 אתרי סחר ישראלים. לדבריו, רוב האתרים מהווים פלטפורמת מכירה של חנויות קטנות ולא מוכרות. "אכזבות ושירות קלוקל הובילו את מרבית הקונים להתמקד באתרים הגדולים שלהם יש גב מובהק". לקראת החגים, העונה החמה של המוצרים ה"לבנים", מעריך אלוביץ' שתורגש עלייה נוספת בשל הבדלי המחירים: "הפערים במחירי המקררים, מדיחים, מכונות כביסה וכד' יגיעו ל-20% לטובת אתרי האינטרנט על-פני החנויות הפיזיות. בענף המחשבים, ובעיקר הניידים, הפערים מגיעים לכ-5%". לדבריו, ב-2004 סך המסחר האלקטרוני עמד על כ-5% מכלל השוק. בארה"ב המספר הזה כבר הגיע ל-12%. "גם בישראל המגמה תתחזק, כאשר תהיה עדיפות ברורה לתחומים שאופייניים יותר למכירות ברשת, כמו נגני מוסיקה, מחשבים ומצלמות".

סלון וירטואלי

התחרות על כיס הצרכן פועלת בכמה מישורים: האחד מחוץ לרשת, בקרב רשתות השיווק והקמעונאים שצריכים לעמוד בתחרות המחירים, והשני בתוך הרשת עצמה, שהרי אתרי המסחר צריכים לשמור על סטטוס קוו. נדלר משוכנע שזירת האינטרנט משפיעה רבות על המתרחש בשוק - הוא מעריך, למשל, שבענף המצלמות הדיגיטאליות והמחשבים הביתיים המכירות באינטרנט תופסות נתח של כ-30%-40%, ובמוצרי האלקטרוניקה ה"לבנים" 15%-20%: "כיום גם מוצרים שבדרך המסורתית היה מצופה מהצרכן ללכת ולחוש בחנות, נרכשים בכמויות דרך האינטרנט - מזרנים, מערכות סלון, מערכות ישיבה ועוד. יש מי שעושים סקר מקדים בחנויות ואז קונים באינטרנט, ויש מי שעושים סקר באינטרנט, הולכים לחנויות מנסים להשיג מחיר דומה".

לאחרונה הכניס אתר "נענע שופס" משתנה נוסף לתחרות - מועד אספקה. בקטגוריות מסוימות מספק האתר את המוצרים תוך 90 דקות מרגע ההזמנה - למתגוררים באזור תל אביב רבתי. לתושבי מטולה או דימונה מובטח משלוח תוך 24 שעות.

המוצרים הנמכרים ביותר באתרי הסחר, מאי-יולי 2006