“משחק הדרגות” בבלוג צה”ל: מבריק או מביך?

משחק אינטרנטי בבלוג של צה"ל באנגלית, המעניק "דרגות וירטואליות" לגולשים, מעורר ביקורת בעולם

IDF RANKS
Idf Ranks | צילום: צילום מסך
סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

הימים הם ימים של מלחמה. הרקטות של החמאס נופלות על ערי הדרום כמו גשם, ולפעמים הן אפילו מגיעות לתל-אביב. מטרות נבחרות בעזה מופצצות על ידי צה"ל, כשהסיכוי להתרחבות "עמוד ענן" למבצע יבשתי הולך וגובר. הממשלה אישרה לגייס עשרות אלפי חיילי מילואים. בתוך כל הבלגן הזה - בבלוג של צה"ל עדיין משחקים במשחקים.

 

IDF Ranks הוא שמו של משחק מחשב אינטרנטי שמתנהל בבלוג האנגלי הרשמי של צה"ל. הרעיון, על פניו, בסיסי ואף חביב - בצה"ל רצו להכניס אלמנט של גיימיפיקציה לבלוג שלהם כדי לעודד כניסות חוזרות, ולכן הפכו את הגלישה בבלוג לסוג של משחק: על כל קריאה, שיתוף, חיפוש ותגובה מקבלים נקודות, שיכולות להקנות להם דרגות וירטואליות. כתבנו בהרחבה על המשחק מוקדם יותר השנה, כאשר הושק.

 

כעת, בימים של מלחמה, עולה התהייה אם ראוי שמשחק שכזה יהיה חלק מהבלוג הרשמי של צבא ישראל.

 

ג'ון מיצ'ל מ-Read Write Web כתב טור דעה חריף מאוד כנגד המשחק. הוא דאג להבהיר שאין לדעתו הפוליטית האישית (שכלל לא מצוינת בפוסט) בקשר לסכסוך הישראלי פלסטיני  שום קשר למחשבותיו, ושדעתו היא שהפעלה של משחק וירטואלי בתוך בלוג צבאי בזמן מלחמה היא פשוט שערורייתית.

 

"מדובר במלחמה! ישראל מנסה לגייס אנשים ברחבי העולם לקמפיין שלה עם דרגות צבאיות, תגים ונקודות. אנשים חפים מפשע נהרגים בשני הצדדים, וצבא ההגנה לישראל רוצה לתגמל אנשים על כך שהם מצייצים על זה", הוא כתב.

 

בפנייתנו לדובר צה"ל לקבלת תגובה, נמסר למיצ'ל שהמשחק הוא חלק אינטגרלי מהאתר כבר ארבעה חודשים, וש"[המשחק] IDF Ranks לא נועד לבצע גיימיפיקציה של מבצע 'עמוד ענן', או של כל מבצע צבאי אחר, בשום דרך או צורה" (תרגום חופשי של התגובה, שנשלחה במקור באנגלית).

 

דיווח צורם על נפילות טילים

בימי שיגרה, משחק הדרגות של צה"ל יכול להיחשב לדרך מגניבה ומקורית להשאיר גולשים באתר באמצעות משחקיות (גיימיפיקציה), ואולי אפילו להצליח לגייס אותם למערך ההסברה הישראלית. מצד שני, יש משהו בטענותיו של מיצ'ל בנוגע לתפעול המשחק גם בימי מלחמה: הבלוג של צה"ל הוא בראש ובראשונה כלי ביטוי רשמי של צבא ההגנה לישראל, ויש משהו קצת חורה בכך שלצד דיווחים על מספר נפילות הטילים וההרוגים במבצע יש לינקים לעמודים צבעוניים שמאפשרים לי לבדוק את הניקוד שלי במשחק.

 

עד כה, מערך ההסברה הדיגיטלי הישראלי עשה עבודה לא רעה בכלל בכל הקשור במבצע "עמוד ענן". בצה"ל ובמשרד החוץ כנראה הפנימו שההסברה בפייסבוק היא חשובה לא פחות, ואולי אפילו יותר, מהסברה באו"ם או ברשתות הטלוויזיה הזרות - ופעלו בהתאם (לתת לחייל צה"ל רהוט במיוחד לענות לשאלות הגולשים ב-Reddit היא הברקה שיש לציין באופן מיוחד). עם זאת, אולי היה ראוי להסיר לעת עתה את המשחק מהבלוג של צה"ל, ולו רק למראית עין.

 

מה דעתכם? האם גם בזמן מלחמה שווה להמשיך לשחק בדרגות וירטואליות, או שבימים כאלה יש מידה מינימלית של רצינות שצריך לשדר לגולשים הזרים? נשמח לפתח את הדיון בתגובות.

פורסם לראשונה ב"חורים ברשת"

ראו גם:

חיילים ישראליים מתעדים את עצמם באינסטגרם