תמנו-שטה לחדשות 10: "קהילה שלמה מרגישה בזויה"

במגן דוד אדום מדגישיםי כי פעלו לפי נוהלי משרד הבריאות כשסירבו לקבל את תרומת הדם של חברת הכנסת מ"יש עתיד", אולם בשיחה עם חדשות 10 היא שבה ומוחה. "נוקטים ביד עצלה ויודעים שזה משפיל קבהיה שלמה"

חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה מנסה לתרום דם
חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה מנסה לתרום דם | צילום: דוברות חברת הכנסת תמנו-שטה

"אל תשפילו עדה שלמה" - שעות ספורות אחרי שהתפוצצה פרשת אי-הסכמת מגן דוד אדום לקבלת תרומת דם מסגנית יו"ר הכנסת, ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד), תוקפת חברת הכנסת את נוהלי משרד הבריאות וקוראת לשינוי שיעצור את אפלייתם של יוצאי אתיופיה. "נוקטים ביד עצלה, לא לבדוק את תרומות הדם ויודעים שזה משפיל קבהיה שלמה שמסתובבת שלושה עשורים עם בטן מלאה, מרגישה ביזויה", היא אמרה לחדשות 10.

נציגי מד"א שהגיעו לכנסת במסגרת יום התרמת דם על מנת לעורר את המודעות הציבורית, אמרו לחברת הכנסת בת ה-31 כי אינה יכולה לתרום דם בגלל "סוג הדם המיוחד של העדה האתיופית". ואכן, לפי נוהלי משרד הבריאות, לא יכולים לתרום דם, למשל, כל מי שגר באנגליה מעל חצי שנה בין השנים 1980-1996 לא יכול לתרום דם בגלל הסיכון שנחשף למחלת הפרה המשוגעת, מי שגר מעל שנה במדינה שבה שכיחות האיידס גבוהה כלומר, בכל המדינות באפריקה, בדרום מזרח אסיה, גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים או מי שמזריק סמים.

אבל תמנו-שטה לא מוכנה לקבל את התשובה הזו. "יש הנחיות לפיהן אם הייתי ביקור באפריקה, במשך 7 שנים יש תקופת שיהוי שאחריה אפשר לתרום דם. לי ולחבריי כבר עברה מזמן התקופה הזו. כל מי שמתגייס לצה"ל עובר בדיקות, עברנו כולנו בדיקות כל החיים, וכמי שילדה שני ילדים, בודקים את הדם שלי - ואיידס אין לי", היא הצהירה.

היא שבה והדגישה את חלקה במחאה נגד השמדת מנות הדם של יוצאי אתיופיה שהתגלתה בשנות ה-90, כשהייתה נערה. "כשהייתי בת 16 שאפתי את הגז מדמיע בהפגנת הדם הראשונה, שם חטפתי את הסטירה הראשונה מהחברה הישראלית", היא אמרה. "איך יוצאי אתיופיה צריכים לתת אמון במערכת הבריאות ובאותם אנשים שהיו שם והודו אנחנו קיבלנו הוראה זרוק את מנות הדם בלי ידיעתכם. למה שאני אסמוך עליהם שהיום הם מדברים איתי על תקנות ונהלים?"

תמנו-שטה מדגישה כי אין בכוונתה להוביל לביטול כל הנהלים ולגרום לחשיפ האוכלוסייה למחלות מסוכנות. "גם אם מדובר ב-1.5% של יוצאי אתיופיה עם HIV, זה לא אומר שצריך להשפיל 98% האחרים. אפשר להקפיא את מנות הדם, לעשות בדיקות. אני לא מוכנה לסכן נפש אחת. עם זאת, צריך לזכור לשמור על כבודם של אנשים. לא להשפילם ולא להדירהם על רקע צבע", סיכמה.