בקואליציה דורשים מנתניהו: האץ את הבנייה בהתנחלויות

על רקע הגינוי האמריקני לבנייה בדרום ירושלים, גורמים בימין איימו להחרים הצבעות בכנסת אם לא תואץ הבנייה מעבר לקו הירוק. שר השיכון אריאל אמר לחדשות10: "מבחינתנו, תמה עונת ההקפאה". במקביל, גורמים פלסטיניים שיגרו איום: "לא נוכל לשלוט ברחוב הפלסטיני עוד זמן רב"

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל
שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל | צילום: ששון תירם

אישורי הבנייה בשכונת גבעת המטוס הובילו לנזיפה נוספת של אובמה בראש הממשלה, אך נראה כי לא כולם מתרשמים מהמשבר החדש בין ירושלים לוושינגטון. על רקע הגינוי האמריקני, גורמים בקואליציה הודיעו כי ידרשו ביתר שאת מנתניהו להאיץ את הבנייה מעבר לקו הירוק ואף איימו כי לדבר "עלולה להיות משמעות על הדבקות הפנים-קואליציונית".

משמעות הדבר היא שח"כים בימין עשויים להחרים הצבעות מכריעות במושב הקרוב כאקט של מחאה בפני ראש הממשלה. לטענתם, אלפי יחידות דיור בהתנחלויות ממתינות לקידום, אך אינן משווקות בפועל על אף המבוי הסתום בתהליך המדיני, שלא נראה כי עומד להתחדש בקרוב.

"מבחינתנו - תמה עונת ההקפאה", הצהיר שר השיכון, אורי אריאל, בשיחה עם חדשות10. הוא הבהיר כי כשראש הממשלה ישוב מביקורו בארצות הברית, בבית היהודי יפעילו עליו לחץ כבד כדי להסיר את כל החסמים על בנייה נוספת. למרות זאת, לא נראה כי נתניהו צפוי להיענות ללחצים הללו.

אבו מאזן בנאום בעצרת הכללית של האום
אבו מאזן בנאום בעצרת הכללית של האום | צילום: רויטרס

ובתוך כך, מי שמרוצה מהמשבר ההולך ומעמיק בין ירושלים לוושינגטון הוא אבו מאזן. גורמים פלסטיניים קראו לנצל את הקרע הגלוי עם ארצות הברית באופן שיוכל "לצבור נקודות" עבור הרשות, שנמצאת אף היא בעימות מול ממשל אובמה על רקע הכוונה לפנות למועצת הביטחון.

יו"ר הרשות מציב בינתיים תנאים לחידוש המשא ומתן, ודורש להגביל מראש את הנושאים שידונו בו ואת מסגרת הזמנים. בנוסף, הוא איננו מתכוון לוותר על הפנייה למועצת הביטחון, שלטענתו כבר בוצעה.

גורמי ביטחון פלסטיניים העבירו מסר מאיים כלפי ישראל והתריעו כי לא יוכלו "לסבול עוד זמן רב את הקיפאון" מבחינת הרחוב הפלסטיני, ברמיזה לסכנה של פרוץ אינתיפאדה חדשה. ברמאללה מעוניינים לפעול בכל האמצעים שלרשותם ומחזיקים בתחושה שהסוגיה הפלסטינית נדחקה לשולי סדר היום של העולם הערבי על רקע האייום של דאעש.