ההצעה המעודכנת להכרה במדינה פלסטינית נדחתה ע"י מועצת הביטחון באו"ם

זאת, לאחר שהפלסטינים לא הצליחו להשיג את הרוב הדרוש להצבעה, העומד על תשע מדינות. למעשה הייתה ההצבעה מלכתחילה מועדת לכישלון —שכן ארה"ב צפויה הייתה להטיל וטו על הכרה במדינה פלסטינית. שגרירת ארה"ב באו"ם: "נמשיך להתנגד לצעדים חד צדדיים משני הכיוונים"

בניין האו"ם
בניין האו"ם | צילום: רויטרס

מועצת הביטחון באו"ם דחתה הלילה (רביעי) את הנוסח המעודכן להצעה להכיר במדינה פלסטינית, כפי שהוגשה על ידי נציגי הרשות. זאת, לאחר שהפלסטינים לא הצליחו לגייס את הרוב הנדרש במועצה לקבלת ההצעה.

בעוד הפלסטינים היו זקוקים לקולן של 9 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון, וכבר הצהירו כי השיגו את התשעה לאחר הצהרת תמיכה מצד צרפת וגיוסה של לוקסמבורג, הרי שניגריה שינתה את דעתה ברגע האחרון ונמנעה, וכך נשארו הפלסטינים עם 8 קולות, והצעתם נדחתה. שתי מדינות התנגדו להצעה, וחמש נוספות נמנעו. אגב, גם במקרה של 9 קולות, ארצות הברית היתה צפויה להטיל וטו, אולם במצב הנוכחי, האמריקנים לא נדרשו לכך.

הצבעת החירום במועצה נערכה הלילה בהצבעת בזק, לאחר ששגרירת ירדן דינה קאוור דיווחה כי שגרירי מדינות ערב קיבלו את הנוסח, המורה על סיום השליטה הישראלית ברצועת עזה עד לשנת 2017. בנוסף דרשה קאוור משגריר בריטניה להמשיך את ההצבעה מוקדם ככל האפשר גם במועצת הביטחון של האו"ם, ושללה את היוזמה לדחות את ההצבעה ליום המחרת.

פרט לצרפתים וללוקסמבורגים, תמכו במהלך גם סין, רוסיה, ירדן, צ'אד, ארגנטינה וצ'ילה. ארצות הברית ואוסטרליה התנגדו, ופרט לניגרים, נמנעו גם רואנדה, ליטא, בריטניה וקוריאה הדרומית.

הפגנה מחוץ למשרדי האו
הפגנה מחוץ למשרדי האו"ם בירדן | צילום: רויטרס

סמנתה פאוור, שגרירת ארצות הברית באו"ם, אמרה לאחר ההצבעה: "במקום לתת לשאיפות של שני הצדדים, הפלסטינים והישראלים, להישמע - הטקסט של ההצעה הזו עונה רק על צד אחד. ארצות הברית תמשיך להתנגד לצעדים חד-צדדיים, אם מדובר בהתנחלויות, ואם מדובר במהלכים לא מאוזנים באו"ם".