בעקבות החקירה: פאינה קירשנבאום פורשת מהפוליטיקה

שבוע לאחר התפוצצות הפרשה בה היא החשודה המרכזית, הודיעה סגנית שר הפנים ליו"ר ישראל ביתנו על התפטרותה. "היא הבינה שהסתבכה", אמר בכיר במשטרה אחרי שהשבוע אומתה עם הקלטות הסתר של עדי המדינה. בשבוע הבא יחלו במשטרה וברשות המסים לחלט נכסים של הנחקרים. הערכה: הפרשה תסתעף גם לשורות הבית היהודי

ח"כ פאינה קירשנבאום, ישראל ביתנו
ח"כ פאינה קירשנבאום, ישראל ביתנו | צילום: חדשות 10

נחקרה, הורחקה - ומתפטרת: סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום, הודיעה ליושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי החליטה לפרוש מהפוליטיקה ולא להתמודד ברשימת המפלגה בבחירות הקרובות לכנסת לאור החקירה המתנהלת נגדה בחשד לשחיתות. "היא מבינה שהיא הסתבכה", אמר גורם בכיר במשטרה לאחר שחברת הכנסת אומתה השבוע עם הקלטות עדי המדינה בפרשה.

שלשום הרחיק היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את קירשנבאום ממשרד הפנים ושיגר לה מכתב חריף שבו כתב: "הגעתך למקום תפגע באמון הציבור". הוא הוסיף ש"מחומר הראיות עלה חשד לכך שביצעת עבירות הקשורות למשאבים ציבוריים וכספי ציבור בעת מילוי תפקידך הציבורי". הוא מחה על ש"את ממשיכה לפקוד את משרד הפנים ולבצע משימתך בתפקידך כסגנית השר".

קירשנבאום, ששימשה ראש מטה המפלגה ונחשבה למועמדת בולטת לקידום ברשימה, נתפסה כיד ימינו של ליברמן והאישה החזקה ביותר במפלגה. ליברמן, לפי שעה, לא קיבל רשמית את בקשתה וביקש ממנה להמתין עם ההחלטה. בשבוע שעבר התייצב ליברמן לצדה של קירשנבאום וכתב בהודעה שפרסם: "אני בטוח בחפותם של כל חברינו, ומזכיר שוב שרצוי לא למהר ולחרוץ את דינם של האנשים כי בחברה דמוקרטית אדם הוא חף מפשע כל עוד לא הוכח אחרת".

ח
ח"כ פאינה קירשנבאום, ישראל ביתנו | צילום: חדשות 10
ליברמן בטקס השבעה בכנסת
ליברמן בטקס השבעה בכנסת | צילום: רויטרס (ארכיון)

עם זאת, גורם בכיר במשטרה אמר לחדשות 10 כי קירשנבאום הבינה את חומרת מצבה אחרי שכמו חשודים אחרים בפרשה, אומתה עם ההקלטות שביצעו בשנה האחרונה עדי המדינה שגויסו על ידי המשטרה והפרקליטות. במשטרה הבינו את חשיבותם של העדים שגויסו ועל כן אין בכוונתם לחשוף אותם בקרוב, בניסיון ליצור מלחמה פסיכולוגית עם הנחקרים וכן לנסות ולאגור עוד מידע שעשוי להפליל את המעורבים.

במקביל, לחדשות 10 נודע שבשבוע הבא עתידה המשטרה ביחד עם רשות המסים להתחיל בחילוט נכסים של החשודים הנחקרים בפרשה. על פי גורמים במשטרה, הכוונה היא לחלט נכסים אישיים וכספים מחשבונות הבנק של הנחקרים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. המשטרה והפרקליטות זכו היום, פעם נוספת, לגיבוי מצד השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', ממפלגתה של קירשנבאום: "אני נותן גיבוי למערכת אכיפת החוק, למשטרה, לפרקליטות, לכל המערכת אני נותן גיבוי שיעשו את עבודתם. מי שחרד או שפעל שלא כדין יעמוד בבוא היום בבית המשפט ומי שהיה בסדר ישוחרר".

בעוד מירב תשומת הלב מופנית לעבר ישראל ביתנו, נחקרים בפרשה גם גורמים ממפלגות אחרות, כמו ראש מועצת שומרון, גרשון מסיקה, המזוהה עם הליכוד, וגבי חמו, הוא פעיל מרכזי מהגולן של הבית היהודי, הנחשב למקורב לסגן שר החינוך, אבי וורצמן. ואכן, גורמים המקורבים לחקירה אמרו לחדשות 10 כי החקירה אכן הולכת להסתעף גם לגורמים אחרים במפלגתו של נפתלי בנט, אולם לא ידוע באילו דרגים מדובר.