בצה"ל מדגישים: "סגירת כביש הצפון הישן לא מגיעה בעקבות איום טרור קונקרטי"

למודי ניסיון ממלחמת לבנון השנייה, החליטו בצה"ל לסכל מראש כל אפשרות של מגע בין גורמים עוינים מעבר לגבול לאוכלוסייה אזרחית. קטע הכביש המחבר בין דובב לאביבים נחסם ולאורך כל היום הורגשה תנועה ערה של טנקים וסוללות כיפות ברזל בכבישי הצפון. גם בלבנון דווח על נוכחות מוגברת של חיל האוויר, ככל הנראה למטרות הרתעה. התושבים חוששים, אך בכוחות הביטחון מבטיחים להם: "אם יהיה צורך בהנחיות – נעביר אותן לכם"

כביש חסום בצפון
כביש חסום בצפון | צילום: גלעד שושן

כוחות הביטחון חסמו הערב (שלישי) את כביש הצפון הישן בקטע שבין דוב"ב למושב אביבים ומאוחר יותר בלילה חסמו גם את הכביש בין מושב זרעית לגבול לבנון. בצה"ל מדגישים כי סגירתו לא מגיעה בעקבות קבלת איום טרור קונקרטי, ואולם באזור למודי ניסיון ממלחמת לבנון השנייה והחליטו כי כל מגע בין אוכלוסייה אזרחית לגורמים עוינים מעבר לגדר הגבול הסמוכה - עלול להסתיים בפיגוע או אירוע חטיפה. משום כך, הוחלט לסגור את הדרך הסמוכה לגבול מבעוד מועד.

לאורך כל היום הבחינו תושבי הצפון בתנועה מסיבית של כוחות הביטחון לאורך גדר המערכת. טנקים, מסוקים וסוללות כיפות ברזל עשו את דרכן בעשרות ובמאות בכבישי הצפון ונפרשו בכל הנקודות האסטרטגיות שעשויות לשמש את ארגוני הטרור בניסיון פגיעה בתושבים. אחת הסוללות אף הועברה לצפון ישירות מאשדוד, שם שימשה להגן על התושבים במהלך מבצע "צוק איתן".

באוכלוסייה האזרחית חוששים מאוד ואתמול הוצף המוקד העירוני של קריית שמונה בפניות מתושבים. גם חקלאי האזור מודאגים, משום שמאז הבוקר הם מתקשים לפלס את דרכם לאדמות אותן הם מעבדים. יחד עם זאת, בשלב זה לא יצאו הנחיות לאזרחים, אם כי בצבא מבטיחים כי במידה שיהיה צורך להוציא הוראות כאלה - הן תועברנה הלאה.

בתוך כך, דווח בלבנון על נוכחות מוגברת של חיל האוויר, גם באזור נקורה וגם באזור צור. כל זאת, ככל הנראה לאו דווקא מתוך כוונה לבצע פעולה נוספת אלא לאותת לחיזבאללה שחיל האוויר נחוש ומוכן להגן על אזרחי ישראל בכל תרחיש.

אתמול אישרו גורמים רשמיים באיראן כי בתקיפה של השיירה נהרג הגנרל מוחמד אל-אחדדי, שעד לאחרונה שימש כמפקד מחוז יזד באיראן. בתקופה האחרונה הוא נכנס לתפקידו בגבול הסורי וההערכות הן שנהרג במהלך סיור גזרה יחד עם מפקדים מחיזבאללה ובהם כאמור בנו ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה שחוסל ב-2008.

יחד עם זאת, גורם ישראלי שהתראיין היום לסוכנות הידיעות רויטרס טען כי התקיפה כלל לא כוונה נגד אל-אחדדי, וכי הצבא כלל לא ידע שמפקד בכיר במשמרות המהפיכה נמצא במקום. בישראל הגיבו לראיון בספקנות וגורם ביטחוני רשמי מסר לחדשות 10 כי "מדינת ישראל אינה מתייחסת לאירוע בסוריה ולא לפרסומים אודותיו. פרסומים, אשר אינם מגיעים מגורמים מוסמכים".