"רפורמת הכיתה הקטנה" יוצאת לדרך: "בתוך 5 שנים - כיתות קטנות לכל התלמידים"

בהשקעה בת מיליארד שקלים, תחל בשנת הלימודים הקרובה הוצאתה לדרך של "רפורמת הכיתה הקטנה" להקטנת מספר התלמידים בכיתות – עליה הכריז בנט עם כניסתו לתפקיד. בשנת תשע"ו לא יעלה מספר התלמידים בכ-1,000 כיתות נבחרות על 34, ובשכבות החלשות אף יצומצם מספר זה לכדי 32

שר החינוך בנט ושר האוצר כחלון בהכרזה על רפורמת הסייעות
שר החינוך בנט ושר האוצר כחלון בהכרזה על רפורמת הסייעות | צילום: חיים צח , לע"מ

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 10: שר החינוך נפתלי בנט הודיע היום (חמישי) כי יקצה מיליארד שקלים בשנים הקרובות לטובת הקטנת כיתות ושיפור יחס מורה תלמיד בגנים ובבתי הספר. זאת, במסגרת רפורמה עליה הכריז עם כניסתו לתפקיד, בתגובה ל"מחאת הסרדינים" שהובילה אף להשבתת בתי ספר בסיום השנה.

כבר בשנת הלימודים הקרובה יחל משרד החינוך ברפורמה שבסופה מספר התלמידים בכיתות הלימוד בישראל לא יעלה על 34 בכיתה, ובשכבות האוכלוסייה החלשות יותר מספר התלמידים לא יעלה על 32. במשרד החינוך בדקו ומצאו כי בכל בתי הספר הרלוונטיים, בהם עלה מספר התלמידים בכיתה על 34, ישנן כיתות פנויות, ואפשרות לאיוש תקנים של מורים בטווח המיידי. מדובר בסך הכל בכ-300 כיתות נוספות.

"זהו מתווה צומח, כשבכל שנה עוד שכבת גיל תיכנס לרפורמת הכיתה הקטנה - כך שבתוך 5 שנים כל תלמידות ותלמידי ישראל בבתי הספר היסודיים מכיתה א' ועד כיתה ו' ילמדו בכיתות קטנות", הצהיר בנט והכריז "אנו מוציאים את הסרדינים מהכיתות". עם זאת, המתווה עוסק כרגע בבתי הספר היסודיים, ללא חטיבות הביניים והתיכונים.

שר החינוך, נפתלי בנט, משיק את רפורמת
שר החינוך, נפתלי בנט, משיק את רפורמת "הכיתה הקטנה" | צילום: חדשות 10

כמו כן ולראשונה, תחול חובת "מורה שני" בכיתה בכ-1,000 כיתות לימוד נבחרות, ובהן גני ילדים, בתי ספר יסודיים ותיכונים. המטרה היא שתוך כמה שנים, כל הסטודנטים להוראה - כ-10,000 תקנים - ישמשו כמורה נוסף בכיתה. המשמעות היא שבמשך שלושה ימים בשבוע, יהיה מורה נוסף בכל אחת מהכיתות הרלוונטיות לאורך כל היום.

העלות של התוכנית כולה תעמוד על כחצי מיליארד שקלים, כאשר עיקר ההשקעה תהיה בשני השנתונים הנמוכים, כיתות א' וב', בסך 150 מיליון שקלים בכל שנה בשנתיים הקרובות.

במשרד החינוך מציינים כי המתווה להקטנת הכיתות מצטרף ל"רפורמת הסייעת השנייה" בגני הילדים ונועד לחזק את החינוך בגילאים הצעירים.

פורום וועדי ההורים היישוביים, שהוביל את "מחאת הסרדינים", מסר בתגובה כי הוא "גאה שהמהלך אותו הובלנו לאורך השנה האחרונה, שכלל שיח, עצרות מחאה, השבתות, פניה ליועץ המשפטי, גיוס מומחים והגשת בג"צ בנושא הצפיפות מתקרב לקו הסיום. אנו מברכים את ראש הממשלה, שר החינוך מנכלית המשרד, שר האוצר, יור ועדת החינוך, מרכז השלטון המקומי והעומד בראשו וכל העוסקים במלאכה על המאמצים הכבירים להצלחת המהלך.

נמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם משרד החינוך לקידום מערכת החינוך במדינת ישראל".