טראמפ נפגש עם נתניהו: "ישראל רוצה שלום – הפלס' יאלצו להחליט"

הנשיא התייחס ליוזמה שמקדם ממשלו, ותקף את הפלס' בחריפות: "הכסף שהוקפא לא יעבור אליהם אם לא ישובו למו"מ". אבו מאזן: "אם י-ם ירדה מהשולחן - ארה"ב גם תשאר מחוצה לו"

ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ בכנס דאבוס
ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ בכנס דאבוס | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (חמישי) לתוכנית השלום שמקדם ממשלו בטרם הפגישה בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בשולי הוועידה בדאבוס, ותקף בחריפות את הפלסטינים.

"עשינו הרבה למען הפלסטינים ואנו מקווים שהם יעשו שלום למען עמם. אתם יודעים מה? היו הרבה שנים של הרג, הרבה שנים של הרג הדדי, הם בוודאי עייפים ונגעלים מכך", אמר הנשיא והוסיף: "ישראל רוצה שלום, הפלסטינים יצטרכו להחליט אם הם רוצים שלום. אין לי מושג אם הוא יקרה בסוף. הם יצטרכו להחליט קודם".

הוא התייחס אף להקפאת הכספים לאונר"א, והדגיש: "הפלסטינים לא כיבדו אותנו בכך שלא פגשו את סגן הנשיא פנס, ואנחנו נותנים להם סכומים גדולים. הכסף הזה על השולחן ולא יעבור אליהם אם לא יישבו ליד השולחן. הם צריכים לכבד את התהליך ואת העובדה שארצות הברית נתנה להם המון תמיכה כספית ואחרת לאורך השנים. אז נראה מה יהיה. יש להראות כבוד לארצות הברית".

לדבריו, לוושינגטון יש "הצעת שלום נהדרת", והכרזת ירושלים הורידה את הנושא מהשולחן - דבר שלטענתו ישראל "תצטרך לשלם עליו", והפלסטינים צריכים להודות עליו. "הצעת השלום שלנו מכסה המון דברים שדיברו עליהם לאורך השנים. אף עסקה לא הייתה קרובה לכך. עזרתי למצב עם הכרזת ירושלים. וישראל תשלם על זה", ציין הנשיא האמריקני.

בנוגע להכרזה, שבמסגרתה אף ציין כי שגרירות ארצות הברית תעבור לירושלים, הוסיף טראמפ כי "נעביר את השגרירות לירושלים לפני המועד, אנו מצפים שתהיה 'גרסה קטנה' בשנה הבאה". בכך, התכוון ככל הנראה להעברת צוות השגרירות למבנה זמני בבירה, עד לבניית השגרירות החדשה.

ראש הממשלה נתניהו התייחס בפתח הפגישה להכרה האמריקנית בירושלים בירת ישראל, וציין: "זאת החלטה היסטורית שתמיד תהיה חקוקה בלב עמנו. זה דוחף את השלום קדימה". עוד הוסיף: "מעריכים את העמדה מול איראן, אמרת לעולם באו"ם 'מספיק זה מספיק'". הוא ציין כי אם ארה"ב תחליט לסגת מהסכם הגרעין, ישראל תתמוך בו לחלוטין. "מקווה שנמשיך את החברות בינינו בשנים הבאות", סיכם.

בנוגע להצבעה באו"ם נגד הכרזת ירושלים אמר הנשיא האמריקני: "היינו לבד באו"ם, היינו בשממה. אמרתי 'אנחנו נותנים מיליארדים למדינות האלה והן מצביעות נגדנו'. אמרתי שאני צופה בהן. בסוף 69 הצביעו לצדנו".

לאחר הפגישה עם נתניהו כתב טראמפ בטוויטר: "הייתה לנו פגישה פורה מאוד". נתניהו התייחס לפגישה במסיבת עיתונאים ואמר:  "יצאתי משוכנע לחלוטין כי ארה"ב תומכת בהתנגדות הישראלית לנוכחות הצבאית של איראן בסוריה, ששמה לעצמה למטרה להשמיד את ישראל משכנתה". בנושא הפלסטיני הוסיף: "אני מוכן לשלום ואמרתי את זה לנשיא. הבעתי את נכונות ישראל לקחת חלק במאמץ להשגת שלום - מאמץ שמקודם על ידי הצוות האמריקני".

ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ בכנס דאבוס
ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ בכנס דאבוס | צילום: רויטרס

בהמשך, שגרירת ארצות הברית באו"ם תקפה גם היא את הפלסטינים: "לאבו מאזן חסר את האומץ והרצון להשיג שלום אמיתי, ולא יושג שלום ללא מנהיגים אמיצים, אמרה. היא התייחסה לנאומו של אבו מאזן שבו דחה את תפקידה של ארה"ב בתהליך השלום ואמרה: "נאום של חובב תיאוריות קונספירציה אינן של אדם שרוצה שלום".

היילי השוותה בין נאום סאדאת טרם הסכם השלום עם ישראל לנאום אבו מאזן, ואמרה: "בנאומו הוא הספיד את תהליך אוסלו, הוא דחה כל תפקיד אמריקני בתהליך השלום, הוא העליב את נשיא ארצות הברית, הוא קרא להשעיית ההכרה בישראל, הוא צייר עבר מכוער ופיקטיבי כדי להציג את ישראל כפרויקט קולוניאליסטי"

נציג הרשות הפלסטינית באו"ם, ריאד מנסור, אמר בתגובה לאמירותיו של טראמפ: "אין להתייחס לעמדתנו כאל זלזול, אלא כבוד לכבודנו ולזכויותינו. העולם חוזה במהלך של זלזול בעם הפלסטיני ומחיקת זהותו. ההחלטה למזער את הסיוע לאונר"א גורמת לנו לתהות מה היא מטרת ההחלטה".

טראמפ הגיע מוקדם יותר לשוויץ והתקבל על ידי מאות עיתונאים. כשנשאל מה המסר שלו לוועידה, השיב הנשיא האמריקני: "שלום ושגשוג".

בכיר פתח סאיב עריקאת מסר: "ההצהרה של טראמפ רק מאשרת מחדש את העובדה שארצות הברית פסלה עצמה מלשחק תפקיד בהשגת השלום. דבריו על ירושלים צריכים להוות קריאת השכמה עבור מנהיגי מדינות ערב ועבור כל העולם. ירושלים לא ירדה משולחן המו"מ, אלא ארה"ב יצאה מהקונצנזוס. מי שאומר שירושלים ירדה משולחן המו"מ אומר למעשה כי השלום ירד מהשולחן. לא יהיה שלום מבלי היותה של ירושלים המזרחית בירת פלסטין".

עוד אמר עריקאת: "היום זה ברור: הנשיא טראמפ סוחט ומעניש את הפלסטינים על כך שהם לוחמים ומאמינים בחירותם ובזכויות אדם. טראמפ יכול לרכוש דברים רבים בכספו, אך לא יוכל לקנות כבוד מעמנו".

ראש צוות המו
ראש צוות המו"מ הפלסטיני, סאיב עריקאת, בראיון לחדשות 10 | צילום: חדשות 10

אתמול נפגש נתניהו עם שורה של מנהיגים, בהם קנצלרית גרמניה מרקל, ראש ממשלת קנדה טרודו, ר"מ בלגיה מישל ונשיא שוויץ ברסט. בפגישה עם מרקל שוחחו השניים על הסכם הגרעין עם איראן.

"היתה פגישה חשובה דיברנו על הסכם הגרעין עם איראן. אמרתי שלהערכתי האופציה היחידה הקיימת כרגע היא להכניס תיקונים אמיתיים ולא רומנטיים שימנעו את ההתגרענות של איראן שהיא כרגע מובטחת על פי ההסכם כפי שהוא. ביטאתי את הערכתי למחויבות האמיתית של הקנצלרית לביטחונה של ישראל", אמר נתניהו בתום הפגישה.

"הקנצלרית חזרה על מחויבותה ואמרה שהיא מבינה את הדאגות שלנו ביחס להסכם הגרעין. היא לא בהכרח מסכימה עם הדרך שאנחנו רוצים לטפל בזה על כך יהיו דיונים בינם לבין עצמם, האירופים, וגם ארה"ב, אבל היא מבינה שהדבר הזה נוגע לדאגה שלנו לדברים שיכולים לאיים על עצם קיומנו והיא הוכיחה את המחויבות בעבר", הוסיף.

כמו כן נפגש רה"מ עם נשיא רואנדה, פול קגאמה, על רקע כוונת ישראל לגרש מבקשי מקלט לתמדינה האפריקנית. קגאמה התייחס למחאה סביב גירוש מבקשי המקלט מישראל לאפריקה ואמר לנתניהו כי יקבל רק תהליך שעומד בדרישות הדין הבין-לאומי. זאת לאחר שסגן שרת החוץ של רואנדה אמר שמדינתו מסרבת ותסרב לקבל כל מי שמגורש אליה בכפייה.

בד בבד, מלך ירדן עבדאללה התייחס לעימות בין הרשות הפלסטינית לוושינגטון. "אי אפשר להשיג שלום בלי ארה"ב", אמר עבדאללה, "צריך לדאוג ביחד עם האירופים שיהיה שוב קשר בין ארה"ב והפלסטינים". בנוסף אמר עבדאללה כי אין תכנית חלופית לפתרון שתי המדינות. כשנשאל אם הוא חושב שנתניהו מאמין בפתרון הזה, התמהמה מעט ואז ענה: "אני מקווה שכן".

בתוך כך, דובר הקרמלין אמר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA כי נתניהו ייפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביום שני הקרוב (29 בינואר) במוסקבה.