נתניהו לפלס': אין תחליף לארה"ב כמתווכת - רוצים שלום? תתאפסו

רה"מ התייחס בדאבוס ליוזמת השלום האמריקנית הצפויה ואמר: "אבו מאזן לא רוצה מו"מ, הוא בורח כל הזמן". על חקירותיו: "בטוח שלא ייצא מזה כלום, שנה הבאה נראה אם צדקתי"

בנימין נתניהו בדאבוס
בנימין נתניהו בדאבוס | צילום: חדשות עשר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (חמישי) למשא ומתן מול הפלסטינים בשיחה שנערכה עם העיתונאי פריד זכריה בפורום הכלכלי בדאבוס, שבשוויץ, ואמר כי בכל הסכם עתידי, ירושלים תישאר מאוחדת תחת שליטה ישראלית. עם זאת, הדגיש רה"מ כי ישראל "תשמור תמיד את הסטטוס קוו בהר הבית ובאתרים הקדושים בכל הסכם עתידי".

"שלום יכול להיות מבוסס על האמת. למנוע את העובדה שירושלים היא הבירה זה להזיז את תהליך השלום אחורה", הוסיף נתניהו ואמר שלא סטה מהעקרונות שהציג בנאום בר-אילן בשנת 2009. לדבריו, הוא בעד ממשל עצמי של הפלסטינים כל עוד ביטחונה של ישראל לא ייפגע. "אנחנו לא רוצים לייצר מדינה כושלת נוספת", אמר והתייחס גם לפתרון המדינה האחת: "אני לא רוצה לספח את הפלסטינים, ואני לא רוצה שהם יהיו הנתינים שלנו. כשהפלסטינים יוכיחו שהם מסוגלים למשול על השטחים, מבלי שחמאס או דאע"ש ישתלטו עליהם, תשאלו אותי שוב בנוגע לזה".

ראש הממשלה נתניהו בכנס דאבוס
ראש הממשלה נתניהו בכנס דאבוס | צילום: רויטרס

נוסף לכך, ראש הממשלה נתניהו התייחס גם להסכם הגרעין עם איראן ולהחלטת טראמפ שלא לאשררה מחדש. "העסקה הנוכחית כל כך פגומה שהיא מבטיחה לאיראן את כל מה שהיא צריכה כדי לייצר נשק גרעיני. לא אכפת לי אם יתקנו את העסקה או יבטלו אותה, הדבר הכי חשוב עבורי הוא למנוע מאיראן ארסנל נשק. איראן אומרת שתשתמש בנשק הזה, ובכל נשק, כדי להשמיד את ישראל. לא צריך לשמר עסקאות גרועות לעד. ר' למשל את העסקה עם קוריאה הצפונית", אמר נתניהו.

"לא ניתן לאיראן להחזיק בנשק גרעיני ויש מדינות ערביות, שלא אנקוב בשמן, שתומכות בעמדה זו", הצהיר נתניהו והתייחס לקירבה שנרקמה בחודשים האחרונים בין ישראל וכמה ממדינות האזור. "קיימים יחסים בין ישראל ומדינות ערביות, שלא ניתן היה לדמיין לפני עשר שנים, או בכלל בימי חיי. נכון שזה נובע מאויב משותף אבל זה דבר מדהים. נוסף לכך, הקרבה נובעת מרצון המדינות הערביות לעשות שימוש בפיתוחים הישראלים השונים שיכולים לשפר את חיי האזרחים במדינות".

לקראת סיום השיחה, התייחס נתניהו לחקירות שבהן הוא מעורב ואמר: "איש אינו מעל החוק בישראל, אך אני גם בטוח שלא ייצא מזה כלום כי אין מה שייצא. זאת רק שאלה של זמן. בשנה הבאה נראה אם צדקתי".

ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ בכנס דאבוס
ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ בכנס דאבוס | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נפגש רה"מ נתניהו עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. טרם הפגישה, שוחח טראמפ עם עיתונאים והתייחס למשא ומתן מול הפלסטינים. "עשינו הרבה למען הפלסטינים ואנו מקווים שהם יעשו שלום למען עמם. אתם יודעים מה? היו הרבה שנים של הרג, הרבה שנים של הרג הדדי, הם בוודאי עייפים ונגעלים מכך", אמר הנשיא והוסיף: "ישראל רוצה שלום, הפלסטינים יצטרכו להחליט אם הם רוצים שלום. אין לי מושג אם הוא יקרה בסוף. הם יצטרכו להחליט קודם".

לדבריו, לוושינגטון יש "הצעת שלום נהדרת", והכרזת ירושלים הורידה את הנושא מהשולחן - דבר שלטענתו ישראל "תצטרך לשלם עליו", והפלסטינים צריכים להודות עליו. "הצעת השלום שלנו מכסה המון דברים שדיברו עליהם לאורך השנים. אף עסקה לא הייתה קרובה לכך. עזרתי למצב עם הכרזת ירושלים. וישראל תשלם על זה", ציין הנשיא האמריקני.

בהמשך, שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, תקפה גם היא את הפלסטינים: "לאבו מאזן חסר את האומץ והרצון להשיג שלום אמיתי, ולא יושג שלום ללא מנהיגים אמיצים, אמרה. היא התייחסה לנאומו של אבו מאזן שבו דחה את תפקידה של ארה"ב בתהליך השלום ואמרה: "נאום של חובב תיאוריות קונספירציה אינן של אדם שרוצה שלום".

היילי השוותה בין נאום סאדאת טרם הסכם השלום עם ישראל לנאום אבו מאזן, ואמרה: "בנאומו הוא הספיד את תהליך אוסלו, הוא דחה כל תפקיד אמריקני בתהליך השלום, הוא העליב את נשיא ארצות הברית, הוא קרא להשעיית ההכרה בישראל, הוא צייר עבר מכוער ופיקטיבי כדי להציג את ישראל כפרויקט קולוניאליסטי".