ראש ממשלת פולין על סערת החוק: "מבינים את רגשות ישראל"

לאחר אישור החוק השנוי במחלוקת בסנאט הבהיר מתאוש מורבייצקי: "לעולם לא נגביל את חופש הביטוי על השואה". במקביל, ישראל ביטלה ביקור של בכיר בממשל פולין בארץ

מחנה ההשמדה אושוויץ
מחנה ההשמדה אושוויץ | צילום: גטי אימג'ס

ראש הממשלה של פולין, מתאוש מורבייצקי, התייחס אמש (חמישי) למתיחות שנוצרה בעקבות אישור החוק אוסר על הזכרת אחריותם של הפולנים לפשעי השואה בסנאט במדינתו. בריאיון לטלוויזיה הממלכתית בפולין אמר כי המדינה "מבינה את רגשות ישראל". לדבריו, "אנחנו לעולם לא נגביל את חופש הביטוי על השואה. אנו זקוקים לעבודה רבה כדי שניתן יהיה לספר את ההיסטוריה המשותפת והלעיתים מסובכת שלנו".

בתקביל, משרד החוץ הודיע אמש על ביטול ביקורו של היועץ לביטחון לאומי הפולני בישראל. מדובר בצעד מחאה משמעותי ראשון מצד ירושלים לחוק שעבר הלילה בבית העליון של הפרלמנט הפולני. היועץ לביטחון לאומי בפולין היה אמור להיפגש עם מקבילו הישראלי, מאיר בן-שבת, בשבוע הבא.

לאחר אישור החוק בסנאט הפולני, הוא עבר לידיו של נשיא פולין, שתומך בו וצפוי לאשרו למרות המחאות. החוק קובע כי מי שמייחס לעם הפולני או למדינה הפולנית, בפומבי ובניגוד לעובדות, אחריות או שותפות לפשעי הנאצים שבוצעו על ידי הרייך השלישי, או מקטין באופן בוטה את אחריותם של המבצעים האמיתיים של פשעים אלה, צפוי לקנס או למאסר של עד שלוש שנים.

הליגה נגד השמצה הצטרפה לביקורת והפצירה בנשיא פולין לדחות את החוק. "עולה בבירור, מהניסיון השגוי הזה להשתיק צורות התבטאות שונות ביחס לשואה, כי עבודה רבה נותרה בכל הקשור בהתמודדות של פולין עם עברה", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה, "כל ניסיון לבלבל את התוקף עם הקורבן צריך להידחות מכל וכל".

הפרלמנט הפולני
הפרלמנט הפולני | צילום: חדשות עשר

משרד החוץ בירושלים הודיע אתמול: "ישראל רואה בחומרה רבה כל ניסיון לפגוע באמת ההיסטורית. שום חוק לא ישנה את העובדות". במקביל אמר בכיר ישראלי אמר לחדשות עשר כי החזרת השגרירה הישראלית בוורשה, לאות מחאה על החלטת הסנאט הפולני, היא אופציה אבל עדיין לא התקבלה החלטה.

מוקדם יותר פרסם משרד החוץ הפולני הודעה שמתשמע ממנה כי בממשל הפולני לא סבורים שהחוק מהווה פגיעה בחופש הביטוי, וכן כי אינם מתכוונים להיכנע לתכתיבים, הן מארצות הברית והן מישראל. בהודעה נמסר כי המשרד מקווה שהיחסים בין המדינה לבין ארה"ב לא יישתנו בעקבות החוק. "אנחנו מאמינים כי החוק לא יפגע בשותפות האסטרטגית בין פולין לארה"ב", כך בהודעה.

שלשום, הגיבה ארצות הברית לראשונה להצעת החוק, כשקראה לפולין לשקול אותה מחדש. "אנו מודאגים מההשלכות על יחסי פולין עם ארה"ב וישראל אם הצעת החוק תאושר", אמרה דוברת משרד החוץ האמריקני, הת'ר נאוארט.

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי,
ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, | צילום: רויטרס

החוק עבר שלשום למרות סיכום שהושג בין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לראש ממשלת פולין, לפני ארבעה ימים. בשיחת טלפון בין השניים סוכם על פתיחה במו"מ מיידי בין צוותים משתי המדינות, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה. לפי בכירים ישראלים, ייתכן שנאום שנשא נתניהו במהלך ביקורו ברוסיה, לאחר הסיכום עם רה"מ הפולני, הכעיס את הפולנים וגרם להם לזרז את אישור החוק.

ההצעה, כזכור, אושרה ביום שישי שעבר בבית התחתון של הפרלמנט, בצעד שעורר סערה בישראל וגינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית. נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי "אין לנו שום סובלנות לסילוף האמת, לשכתוב ההיסטוריה ולהכחשת השואה". כמו כן, סגן השגריר הפולני בישראל הגיע לשיחת הבהרה במשרד החוץ.

ח"כ יאיר לפיד אף שלח מכתב לשגריר האיחוד האירופי בישראל וקרא לגנות בתקיפות את החוק הפולני: "הגיע הזמן שהאיחוד והמדינות החברות בו יצאו בקול חד וברור ויגנו את החוק הזה. לא נשכח ולא נסלח. לא נקבל את ניסיונות שכתוב ההיסטוריה, לא נקבל ניסיונות להתחמק מלקיחת אחריות, וכך גם עליכם לנהוג. האיחוד האירופי מתיימר להיות יותר מרק ארגון כלכלי וטוען שהוא גוף שמייצג ערכים משותפים. חלק מהערכים הללו חייבים לכלול התנגדות לכל ניסיון לכתוב מחדש את הפרק האפל בהיסטוריה האירופית".