פולין לישראל: נשגר משלחת רשמית לחידוש הדיאלוג על "חוק השואה"

פרסום ראשון: ורשה הציעה לשלוח לירושלים קבוצת בכירים בראשות סגן שר החוץ הפולני. בישראל טרם השיבו, אך פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות עשר: "מדובר בהקפאת יישום החוק"

הפרלמנט הפולני אישר הלילה את החוק ( חדשות עשר)
הפרלמנט הפולני אישר הלילה את החוק ( חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

פולין העבירה שלשום (ראשון) לישראל איגרת רשמית ובה הצעה לשגר משלחת לירושלים כדי לחדש את הדיאלוג בנושא החוק השנוי במחלוקת, הקובע כי לא ניתן להאשים את העם הפולני בפשעי השואה. באיגרת נכתב כי בראש המשלחת יעמדו סגן שר החוץ הפולני והיועץ המשפטי במשרד ראש ממשלת פולין.

בישראל עדיין לא נתנו תשובה רשמית להצעה, אבל פקיד ישראלי בכיר שעוסק בנושא אמר לחדשות עשר: "החלטת נשיא פולין למעשה הקפיאה את יישום החוק ואת כניסתו לתוקף, ופתחה את הדלת לחידוש ההידברות בנושא החוק".

הפקיד הישראלי הבכיר הוסיף כי החלטת נשיא פולין בנוגע לחוק הייתה חריגה מאוד. לדבריו, הנשיא הפולני לא רצה להיכנס לעימות פוליטי עם אנשי מפלגתו, אז חתם על החוק והעביר אותו לבית המשפט החוקתי. למעשה היה רק מקרה אחד ב-25 השנים האחרונות בהן הנשיא העביר חוק לבחינת בית המשפט החוקתי אחרי שכבר חתם עליו.

בית המשפט החוקתי יבחן גם אם החוק פוגע בחופש הביטוי וגם אם הענישה וההשפעה שלו אינה גורפת מדי. הפקיד הבכיר אמר עוד כי ב-2014 בית המשפט החוקתי הפולני כבר פסל את חוק איסור השחיטה הכשרה והתקווה שהוא יעשה זאת גם במקרה הזה.

"בינתיים ימשיך הדיאלוג עם הפולנים", אמר הפקיד הבכיר. "יש שיח גם של השגרירות שלהם פה עם משרד החוץ ושל השגרירות שלנו בוורשה מול כל השחקנים ויש ערוצים דיפלומטיים נוספים. אנחנו מקווים כי בזמן שנותר עד להכרעת בית המשפט ניתן יהיה להסכים על הכנסת שינויים ותיקונים לחוק".