נתניהו: משאל עם ימנע הסכם לא אחראי

בקואליציה עושים מאמצים להשיג רוב לחוק שקובע כי נסיגה משטחים בריבונות הישראלית תאושר רק באמצעות משאל עם. החוק צפוי לעבוד למרות שהעבודה החליט על חופש הצבעה ובקדימה הודיעו שיתנגדו לחוק

בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת | צילום: רויטרס

(2:38 דקות)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגן אמש (שני) על כוונת הקואליציה להעביר בכנסת את החוק שקובע כי נסיגה משטחים בריבונות הישראלית תאושר רק באמצעות משאל עם. "משאל עם מונע הסכם לא אחראי ומאפשר להעביר בגיבוי ציבורי חזק שיענה על כל האינטרסים הלאומיים של ישראל". ראש הממשלה הוסיף כי הוא משוכנע שכל הסכם מדיני שתביא ממשלתו יזכה לגיבוי שכזה.

במקביל החליטה סיעת העבודה לאפשר לחבריה חופש הצבעה בנוגע לחוק. זאת, לאחר שיו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), הבהיר כי לא יהיה חופש הצבעה לסיעת העבודה בהצבעה. "סיעת העבודה עצמאית בהחלטותיה ואינה נתונה למרותו של חבר כנסת אלקין. עדיף לאלקין לא לעשות שימוש באיומים מרומזים וטקטיקות הפחדה", הבהירו בעבודה.

לדברי גורמים בסיעה הושגה הבנה שקטה בין יו"ר המפלגה, אהוד ברק, לנתניהו בנושא. מכיוון שלקואליציה צפוי רוב בכל מקרה, הוחלט על מתן חופש הצבעה לחבריה.

"ההצעה כובלת את היכולת של מנהיגים לקבל החלטות"

בעקבות החשש כי החוק לא יזכה לרוב של 61, החליטו בקואליציה להזעיק שרים וחברי כנסת שלא היו אמורים להשתתף בהצבעה. מוקדם יותר הודיעה סיעת קדימה כי תצביע נגד הצעת החוק.

"ההצעה היום מתייחסת לשאלת משאל העם בכללותה ולא לנושא עליו מדובר בהצעה הספציפית הזו", הבהירה יו"ר קדימה, ציפי לבני. "יש כאן עניין עקרוני והוא לא קשור למי רוצה לוותר על חלקי ארץ. אלו הכרעות שמנהיגות שמבינה את גודל הבעיות וחשופה לכל ההיבטים צריכה לקבל. העם הוא לא תחליף לצורך במנהיגות כזו".

לבני שבה ותקפה את ראש הממשלה ומדיניותו. "יש כאן ראש ממשלה חלש שנוח לו שמחשקים אותו. לא מדובר כאן על לשאול את העם אלא על מתן זכות וטו להחלטות של ממשלה וכנסת נבחרת. כל החלטה כזו קשורה לשיקולים שלא את כולם אפשר להגיד לציבור ולצפות שהציבור יבין את כולם".

יו"ר האופוזיציה טענה כי ההצעה כובלת את היכולת של מנהיגים לקבל החלטות, בכך שמצפים מהעם לקבל החלטות שאין לו את הכלים לקבל. "זה לא קשור לימין ושמאל, אלא על קבלת ההחלטות בדמוקרטיה הזו. יש משאל עם אחד והוא בחירות כלליות, וראש הממשלה צריך לומר לפני הבחירות ואחרי הבחירות את אותו הדבר".