ישראל נערכת למניעת המשט, מאות פעילים מתכננים מהומה בנתב"ג

בעוד צה"ל נערך להתמודד עם המשט המתוכנן לעוד שלושה שבועות, בישראל עדיין מקווים למנוע את הגעתו, בדגש על הטיעון כי פתיחת מעבר רפיח הסיר את הסגר על עזה. ביוון ובקפריסין כבר הודיעו כי לא יאפשרו יציאה למשט משטחן, ובכל מקרה, עליית לוחמים על סיפוני הספינות יהיה רק כמוצא אחרון. במקביל, מאות פעילים מתכננים מחאה לא אלימה בנתב"ג ב-8 ביולי

חזרתה של המרמרה לטורקיה
חזרתה של המרמרה לטורקיה | צילום: רויטרס (ארכיון)

(4:31 דקות)

במסגרת המאמץ למנוע את הגעת המשט השני המתוכנן לעוד שלושה שבועות, ישראל נערכת הן במישור הדיפלומטי והן במישור הצבאי. הגישה של ישראל, היא לסכל את המשט עוד לפני שיצא, ועל כן המאמץ יתמקד תחילה במישור הדילפומטי.

הטיעון העיקרי הוא שעם פתיחת מעבר רפיח, אין למעשה סגר על עזה, ולכן אין הצדקה למשט. ואכן, בעקבות המהלך, מספר מדינות כבר הודיעו שלא יאפשרו לספינות לצאת משטחן. עם זאת, המאמץ הדיפלומטי אינו רק מכוון למדינות, אלא גם על חברות הביטוח, ובעלי הספינות.

הצטרפו לחדשות 10 בפייסבוק »

במישור הצבאי, בשונה מהמרמרה, ישנו קודם כל מאמץ להביא מודיעין הרבה יותר טוב. חיל הים נערך לפעולה בטווחים רחוקים, ובוצע גיוס כללי בשייטת 13, גם של כוחות מילואים, בשל היקף המשט הצפוי. הלוחמים עברו בחודשים האחרונים הרבה אימוני קרב מגע, ואימונים בנשק לפיזור הפגנות. עם זאת, יהיה מאמץ להשתמש בשורה של אמצעים קרים כדי לעצור את מעבר הספינות, והנחתת לוחמים על סיפוני הספינות תיעשה רק כמוצא אחרון.

מעבר למשט, מתכננים מאות פעילים אירופים ואמריקנים לקיים מחאה בנמל התעופה בן גוריון. בהתארגנות יוצאת הדופן, הפעילים הפרו-פלסטינים החברים בארגוני שמאל וזכויות אדם מתכננים להגיע בבו זמנית בטיסות מסחריות לנמל התעופה ב-8 ביולי, ולקיים פעולה פומבית למען הפלסטינים.

מחר תתקיים פגישה של הארגון העומד מאחורי היוזמה בברלין. על פי הארגון, כבר 500 איש הזמינו מקום בטיסות המדוברות, כולל משפחות עם ילדים. כמו כן, הדגישו המארגנים כי מדובר במחאה לא אלימה.

דובר ה-IHH: "ישראל לא תתקוף"

15 מדינות צפויות להשתתף במשט המתוכנן, כשעליהן 1,500 בני אדם מ-100 מדינות וכן ציוד הומניטארי. המשט ייצא במקביל משורה של נמלים במזרח הים התיכון, והם ישהו כמה ימים בים הפתוח לפני שיחלו לשוט לכיוון עזה. לדברי מארגני המשט, הספינות יגיעו בין היתר מצרפת, איטליה, גרמניה, ספרד ושוויץ.

לאחרונה דווח כי גם ארגונים קנדים הביעו רצון להשתתף במשט. הלילה הזהיר שר החוץ הקנדי ממעורבות בני ארצו במשט הצפוי "אני מפציר באלה המעוניינים להעביר מצרכים הומניטאריים לרצועה לעשות זאת בצינורות המקובלים", אמר השר ג'ון בירד. "מאמצים לא מאושרים לספק סיוע הם פרובוקטיביים ובסופו של דבר אינם עוזרים לתושבי עזה", אמר השר.

עוד הוסיף שר החוץ הקנדי כי ארצו מכירה בחששות הביטחוניים הלגיטימיים של ישראל, ובזכותה להגן על עצמה ועל תושביה מפני מתקפות של חמאס וארגוני טרור נוספים, זאת גם על ידי מניעת הברחת נשק.

היום ציינו באיסטנבול פעילים פרו-פלסטיניים את יום השנה לפשיטת צה"ל על הספינה מאבי מרמרה ומותם של תשעה משתתפים במשט הטורקי לפריצת המצור על רצועת עזה. הנוכחים התאספו על סיפון הספינה, שצפויה להפליג שוב לעבר עזה בחודש הבא ועמדו דקת דומייה.

"ישראל לא תתקוף. אנחנו לא מאמינים שהם יחזרו על אותה טעות גדולה נגד האנושות", אמר חוסיין אורוק, דובר ארגון ה-IHH שאירגן את המשט, במסיבת עיתונאים שנערכה על הספינה, "זה לא יהיה דומה למשט הקודם.