לשכת רה"מ מכחישה: לא הסכמנו לדון על פירוז המזה"ת מנשק גרעיני

ממסמכים שהגיעו לסוכנות הידיעות AP עולה כי ישראל נענתה באופן עקרוני להזמנה של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית להשתתף בדיון יחד עם מדינות ערב על פירוז האזור מנשק גרעיני. עם זאת, בלשכת ראש הממשלה לא אישרו את הדיווח. בחודש ספטמבר התנגדו 51 נציגים בסוכנות ליוזמה של מדינות ערב לקרוא לישראל להצטרף לאמנה בתחום זה

הכור בדימונה
הכור בדימונה | צילום: רויטרס

ישראל ומדינות ערב הסכימו עקרונית להשתתף בדיון בנושא פירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני - כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות AP. עם זאת, בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכחישו היום (רביעי) את הדיווח.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

גורם המקורב לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אמר כי ראש הסוכנות, יוקיה אמאנו, מתכוון להיפגש עם גורמים במדינות ערב ב-5 בספטמבר כדי להגיע להסכמה סופית בנושא. הוא ציין כי הסיכויים להצלחת קיום הוועידה הם הטובים ביותר מאז שנת 2000, השנה בה קראו המדינות החברות בסוכנות לדיון בנושא.

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון דחו נציגי הסוכנות את הצעתן של מדינות ערב לקרוא לישראל להצטרף לאמנה הבין-לאומית לאי הפצת נשק גרעיני. בכינוס של הסוכנות הצביעו 51 נגד, 46 בעד ו-23 נציגים נמנעו בהצבעה. ארה"ב הפצירה במדינות להצביע נגד ההצעה והסבירה כי הדבר יפגע במאמצים לאסור על שימוש בנשק שכזה במזרח התיכון וישפיע לרעה על חידוש שיחות השלום.

בדברים שנשא הנציג הישראלי, אהוד אזולאי, בדיון טרם ההחלטה הזהיר כי אישור ההצעה יהרוס כל תקווה לשיתוף פעולה עתידי לחיזוק הביטחון במזרח התיכון. מאידך, נציגי מדינות ערב טענו כי הנשק הגרעיני של ישראל מאיים על היציבות והשלום באזור. רק ארבע מדינות בעולם אינן חתומות על האמנה: הודו, פקיסטן, ישראל וקוריאה הצפונית.

עם קבלת ההודעה הביע שר החוץ ליברמן סיפוק מתוצאות ההצבעה. "מדובר בניצחון חשוב של העמדה המוסרית מול הקיצוניות והצביעות", אמר שר החוץ. בסביבתו סיפרו כי ההחלטה שלא להיענות לדרישת מדינות ערב באה בתום מאמצים דיפלומטיים ממושכים. "השר ליברמן קיים עשרות שיחות עם שרי חוץ ובכירים זרים נוספים בכדי להביא לדחיית ההחלטה", אמרו גורמים בסביבתו.