שיחה קשה בין נתניהו לדרעי, שיכריע על צעדים נגד הקואליציה

לאחר שראש הממשלה החליט להוריד את "חוק הרבנים" מסדר היום, יו"ר ש"ס הזועם ניהל איתו שיחה לילית קשה, והטיח בו: "אתה לא שולט בקואליציה". במפלגה ישקלו נקיטת עיצומים, אך ההערכה היא כי דרעי לא יפיל בינתיים את הקואליציה

זמן צפייה: 01:28

לאחר שאמש החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להוריד את "חוק הרבנים" מסדר היום של הכנסת בעקבות קושי לגבש לו רוב, בש"ס זועמים - ויו"ר המפלגה אריה דרעי ידון על הנושא היום (רביעי) בישיבת סיעה. דרעי דרש את החוק, וישקול עיצומים נגד הקואליציה בשל הכישלון בהעברתו.

יחד עם זאת, במערכת הפוליטית מעריכים שש"ס לא תפיל את הממשלה בסופו של דבר על חוק הרבנים. נראה כי הסכנה האמיתית לקואליציה תגיע אחרי פרסום הערכת בג"ץ בעניין חוק הגיוס.

במהלך שיחה לילית בין נתניהו לדרעי, הסביר ראש הממשלה כי ניסה לעשות הכל כדי להעביר את החוק, אבל כרגע אין ברירה אלא להמתין. נאמר בשיחה שינסו לעשות זאת בהמשך, כשברור שזה לא יקרה בכנס הנוכחי. דרעי זעם, והטיח בנתניהו שאינו שולט בקואליציה. נתניהו השיב כי מדובר בעיתוי בלתי אפשרי, ושלא צריך לצאת למלחמות קשות על הנושא, שיפרקו ממשלת ימין. דרעי הציע להישען על הקולות של רע"מ ומנסור עבאס - אך נתניהו סירב.

בש"ס התייחסו: "בהתייעצות שקיימה הסיעה הבוקר, הביעה הסיעה צער עמוק על התנהגות עוצמה יהודית וכמה מחברי הליכוד כנגד החוק. כיום, רוב תושבי מדינת ישראל מתגוררים בישובים ללא רב מכהן כבר עשרות שנים, והדבר גורר פגיעה חמורה בכל שירותי הדת, עד כדי סכנה לכל תחום הכשרות במדינת ישראל ולזהות היהודית של המדינה. חייבים להבין: כמו שאין שירותי רפואה בלי רופאים, כך אין שירותי דת בלי רבנים. אין כשרות בלי רבנים ואין נישואין בלי רבנים".

עוד נכתב: "החוק המוצע אמור לשחרר חסמים ולמנות רבנים הגונים בערים ובישובים הללו. לא מדובר בג׳ובים ולא בהתערבות בזהות הרב הנבחר, אלא בקידום הליכי בחירה כחוק עבור שירותי דת מינימליים, עליהם התריע מבקר המדינה. ש"ס העלתה את החוק לאחר הסכמה ברורה של שר המשפטים לוין ויו״ר הקואליציה ח״כ אופיר כץ, לתמיכה מלאה של כל סיעות הקואליציה בחוק. לצערנו הרב, יש ח״כים בקואליציה שעושים דין לעצמם, פוגעים במסורת ישראל ומערערים את יסודות הקואליציה".

יו"ר הוועדה שמחה רוטמן בדיון על חוק הרבנים בוועדת החוקה
יו"ר הוועדה שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדיון שנערך אתמול בוועדה, הקואליציה לא הצליחה להשיג רוב, ויו"ר הוועדה שמחה רוטמן דחה את ההצבעה. בעקבות הקושי, וטרם הורדת החוק מסדר היום, הנהלת הקואליציה הודיעה בשעות הערב כי חברי הכנסת טלי גוטליב ומשה סעדה (הליכוד) הודחו מהוועדה, בעקבות התנגדותם לחוק.

ח"כ ארז מלול מש"ס, ממגישי החוק, אמר ברדיו "קול ברמה": "היינו במשמעת קואליציונית לפני 7 באוקטובר וגם אחרי, תמכנו בכל מיני חוקים של הקואליציה בשעת מלחמה למרות שהיו שנויים במחלוקת ולא תמיד אהבנו אותם רק בגלל שאנחנו חלק מהמחנה. זאת שותפות? עושים עלינו סיבוב. אני עצוב הבוקר שלא מצליחים לקדם מינוי רבנים בישראל. הדיל היה בין בן גביר לכסיף להתנגד. קרויזר וכסיף ועבאס רקמו דיל שלא לתמוך במינויים".

לאחר הדחת חברי הכנסת, המבקר הפנימי של הליכוד, עו"ד שי גלילי, שלח מכתב לנתניהו ובו כתב כי ההדחה בוצעה "בניגוד לכללי המינהל התקין". לדבריו, "ההחלטה התקבלה שלא באמצעות הליך של הצבעה בין חברי הסיעה, התבצעה ללא מתן שימוע מקדים לחברי הכנסת בפני כלל חברי הסיעה, ואף ללא כל הנמקה נלווית שיש בה כדי לתעד את מאזן השיקולים".

ח"כ טלי גוטליב
ח"כ טלי גוטליב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר החלטת נתניהו, כתבה גוטליב בחשבון הטוויטר שלה: "העברתי לרה"מ נתניהו את דרישתי להחזרתי בדחיפות לוועדת חוקה. הדחתי ע"י אופיר כץ רק בגלל התנגדותי לחוק הרבנים החרפתי נעשתה בהיעדר סמכות. אמנם דחוף לאריה דרעי לדאוג לאח שלו אבל לי יותר דחוף לפעול למען עם ישראל. נתניהו הסיר מסדר היום את חוק הרבנים בדיוק כמו שהצעתי בתחילת השבוע. חבל, באמת חבל שלא הקשיבו בקולי".

חברת ועדת החוקה, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) התייחסה: "שיהיה ברור לכולם שנתניהו לא משך את חוק הג'ובים בגלל שהוא חושב שהוא חוק רע ולא מתאים לשעת מלחמה, הוא עשה את זה כי פשוט לא היה לו רוב והוא לא רצה להתבזות. לא היו לביבי קווים אדומים והוא סגר דיל עם אחמד טיבי כדי שימנעו בהצבעה בשביל להשיג את הרוב לחוק המושחת הזה, כשאפילו זה לא עזר, נתניהו התקפל".

לפי הצעת החוק השנויה במחלוקת, שיזמו רוטמן וח"כ ארז מלול מש"ס, שר הדתות יוכל לאלץ כל עיר, יישוב או שכונה למנות רב, גם אם אינם מעוניינים בכך. בנוסף, החוק יחייב את הרבנים לחתום על מסמך נאמנות לרבנות הראשית ולהיות כפופים אליה הלכתית, וכן יגדיל משמעותית את מספר הרבנים שמקבלים משכורת מהמדינה.