לקראת פרישה מהממשלה: גנץ ימסור במוצ"ש הצהרה לתקשורת

כ-8 חודשים לאחר שחבר לנתניהו בעקבות טבח 7 באוקטובר, ואחרי פקיעת הדד-ליין שהציב בחודש שעבר, יו"ר המחנה הממלכתי צפוי להודיע בהצהרה שימסור מחר בשעה 20:40 על פרישתו מהממשלה. זאת, ברקע המאמצים למימוש עסקת חטופים והמתיחות הגוברת בצפון

זמן צפייה: 01:44

יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, ימסור מחר (שבת) הצהרה לתקשורת בשעה 20:40, בה הוא צפוי להודיע על פרישתו מהממשלה, עם פקיעת הדד-ליין שהציב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בנאום דרמטי שנשא בחודש שעבר.

יציאתם הצפויה של גנץ ואיזנקוט מקבינט המלחמה מגיעה בעת קריטית, בה נעשים מאמצים לחידוש המגעים לעסקת חטופים ברקע לחץ כבד שמופעל על ישראל מכיוון וושינגטון. בנוסף, המתיחות הגוברת בצפון מגדילה את הסיכויים להתנגשות רחבה יותר בין ישראל וחיזבאללה בטווח הזמן הקרוב.

קבינט המלחמה מתכנס בקריה
קבינט המלחמה מתכנס בקריה

בנאומו בחודש שעבר, גנץ מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של ראש הממשלה והתנה את המשך חברותו בממשלה בהוצאה לפועל של שישה צעדים: השבת החטופים, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית, השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ חוק הגיוס. למעשה, אף אחת מדרישותיו של גנץ לא התממשה - ובעקבות זאת פרישתו נראתה בימים האחרונים כבלתי נמנעת.

"בתקופה האחרונה דבר מה השתבש", אמר גנץ בהצהרתו ב-18 במאי, "החלטות חיוניות לא התקבלו, מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו. מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד של הספינה הישראלית והוא מוביל אותה אל עבר חומת סלעים".

בהמשך דבריו תקף: "התייצבתי כאן היום כדי לומר אמת - והיא קשה: בעוד שחיילי ישראל מגלים גבורה עילאית בחזית - חלק מהאישים אשר שלחו אותם לקרב מתנהלים בפחדנות וחוסר אחריות. בעוד שבמנהרות האפלות של עזה החטופות והחטופים עוברים ייסורי שאול – יש מי שעוסקים בהבלים. בעוד שעם ישראל מתעלה על עצמו – חלק מהפוליטיקאים חושבים על עצמם. אל תוך קודש הקודשים של בטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים".

רה"מ נתניהו והשר גנץ בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גנץ בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו מצדו דחה את דרישותיו של גנץ מיד לאחר שהציב אותן, ומלשכתו נמסר באותו הערב: "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי החמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס. התנאים שמציב בני גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה: סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית. חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפת"חסטאן".