המפכ"ל: "על המשטרה להיות נקייה"; בן גביר: "רוצה להצטרף לקפלן"

ברקע המתיחות הגוברת בין השניים, ולאחר הדיון בבג"ץ בעתירות נגד חוק פקודת המשטרה, רנ"צ שבתאי תקף את השר לביטחון לאומי במהלך נאומו בוועידת תל אביב: "על כל שוטר לראות את החוק לנגד עיניו - ולא הוראה מטעם שר". בן גביר הגיב: "משטרה עצמאית לחלוטין - רק ברפובליקת בננות. במדינה דמוקרטית, הדרג המדיני מתווה את המדיניות של המשטרה"

המפכ"ל קובי שבתאי במצעד הגאווה בירושלים
המפכ"ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע המתיחות הגוברת בין השניים, המפכ"ל היוצא, רב-ניצב קובי שבתאי תקף היום (רביעי) את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בנאום, כחלק מועידת תל אביב: "חובה כל שוטר לראות את החוק לנגד עיניו - ורק את החוק, לא הוראה מטעם שר כזה או אחר. המשטרה במדינה דמוקרטית צריכה להשאר נקייה מכל סממן פוליטי ונטולת הטייה פוליטית". בן גביר אמר בתגובה: "אני חושב שהטון הנוכחי מבטא רצון להצטרף למחנה קפלן. שיהיה בריא".

הוא הוסיף בועידה, שנערכה ביוזמת אוניברסיטת תל אביב: "הדרג המדיני צריך להתוות מדיניות - אבל כל מעורבות מעבר לכך תשפיע על יכולת המשטרה לבצע את משימותיה באופן ממלכתי וא-פוליטי. זה כוחה וזו מהותה של משטרה אוכפת חוק".

שבתאי התייחס לתפקוד המשטרה בהפגנות, ברקע דיווחים על אלימות משטרתית במחאות נגד הממשלה בשבוע האחרון: "עלינו לשמור על האיזון הראוי בין הזכות למחאה לשמירה על מרקם החיים התקין. אני כמפקד חרד בכל הפגנה לשלום כל אחד מהמפגינים ולשלום השוטרים. ממש לא פשוט להיות שוטר היום במדינת ישראל".

מכת"זית בירושלים, בהפגנה אתמול
מכת"זית בירושלים, בהפגנה שלשום | צילום: רויטרס

עוד אמר המפכ"ל: "נושא הפשיעה בכלל ובחברה הערבית בפרט הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל. במהלך שלוש השנים האחרונות נתפסו מעל 10,000 כלי נשק, בעיקר במגזר הערבי. נשק לחטיבה שלמה. אבל המשימה לא תמה. אין הגיון שהטכנולוגיה ללחימה בטרור הפלילי שנמצאת בידי המשטרה נחותה מזו שנמצאת בשוק האזרחי".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר הגיב לדברי מפכ"ל המשטרה בנאומו הבוקר, בטקס סיום קורס לסיירי ביטחון קהילתי חרדים, ואמר: "בימים האחרונים יש כל מיני קולות שמדברים על עצמאות המשטרה. רק ברפובליקת בננות, המשטרה עצמאית לעשות כל מה שהיא רוצה. במדינה דמוקרטית, הדרג המדיני מתווה את המדיניות של המשטרה. ככה היה, וכך זה ימשך".

"אני שומע שמפכ"ל המשטרה מדבר בכל מיני פורומים ואומר כל מיני דברים, שאלתי את עצמי איפה היו הדיבורים האלה בשנה האחרונה? לא שמעתי מהם", הוסיף בן גביר. "צריך להודות, מפכ"ל המשטרה בשנה האחרונה קיים את המדיניות שלי, עמד בציפיות שלי לקיים את המדיניות ונענה לכל פניותיה. זה נכון, שאחרי וועדת מירון שקבעה והדיחה אותו, פתאום הוא שינה את הטון ואני חושב שהטון הנוכחי מבטא רצון להצטרף למחנה קפלן. שיהיה בריא".

עוד אמר השר לביטחון לאומי: "‏מה שאנחנו עושים כאן, זה מחנה אחר - מחנה של כלל ישראל. יש כאן הכל. יש כאן ימין ושמאל, דתיים וחילונים וחרדים, וזה המשטרה שאני רוצה - משטרה שיוונית. משטרה שמתייחסת לכולם בשוויון. משטרה שפועלת למען כולם".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אמש התקיים דיון בבג"ץ, בהרכב של תשעה שופטים, בעתירות נגד השינויים בחוק פקודת המשטרה - "חוק בן גביר". התיקונים שהכניס השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מעניקים לו סמכויות שונות, בהן כאלה המקנות התערבות בנושאים שונים בפעילות המשטרה. כשעה וחצי לאחר תחילת הדיון, הגיעו אליו בן גביר והמפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, שביקש להציג את עמדתו - אך נדחה.

הדיון בעתירות נגד פקודת המשטרה בבג"ץ
הדיון בעתירות נגד פקודת המשטרה בבג"ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר קיום הדיון, המפכ"ל פרסם את המסמך שהגיש לבג"ץ, ובו נכתב: "ההכרעות שיתקבלו בעתירה זו הן קריטיות לעתיד המשטרה ולתפקודה. הן ישפיעו באופן עמוק על דמותה של המשטרה; על יכולתה לבצע את משימותיה באופן ממלכתי, מקצועי וא-פוליטי, ועל יכולתה למלא את ייעודה על פי החוק באופן חוקי. משטרה שאינה ממלכתית; משטרה המושפעת משיקולים זרים; לא יכולה לבצע את תפקידה, ובהכרח תאבד את אמון הציבור".

"אני עומד לסיים בקרוב את כהונתי כמפכ"ל לאחר כ-38 שנות שירות", הוסיף שבתאי, "רובם בתפקידים מבצעיים ולאחר כהונה של שלוש וחצי שנים כמפכ"ל, בהם עבדתי עם שלושה שרים. עתידה של המשטרה ושל החברה בישראל חשוב לי ועל כן בחרתי להתייחס לנושאים הנדונים בעתירה. לכן ומתוך דאגה לעתיד המשטרה, אני מבקש להציג בפני בית המשפט הנכבד, בתמצית, את התובנות שלי בנושאים אלה, בהם עוסקת העתירה על פי ניסיוני הרבה ועל בסיס היכרות מעמיקה של עבודת המשטרה והממשק שלה עם הציבור".

"איני מתכוון להתייחס כאן להיבטים אישיים כלשהם או לענייני הרגע, אלא אך ורק לסוגיות מקצועיות, וליסודות העקרוניים הנדרשים לשם תפקודה התקין של משטרת ישראל, ולממשק הראוי בינה לבין הדרג המדיני, כפי שאני רואה אותו מניסיוני. ההתייחסות להלן אינה עוסקת בהיבטים משפטיים שאינם בתחום מומחיותי ואינני מתכוון להתייחס לסוגיות החוקתיות. אני כן מבקש להתייחס למה, שלהבנתי, חסר בחוק, וצריך היה להיות בו", כתב המפכ"ל בפנייתו לבג"ץ.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בפתח ישיבת הסיעה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"אני מבקש להדגיש שני עקרונות בסיסיים בעבודת המשטרה, אשר מבהירים את ההכרח בעצמאות המשטרה, ואת ההפרדה הרעיונית בפעילותה מול הדרג המדיני: העיקרון המרכזי הוא שהשוטר מפעיל סמכויות כלפי אזרחי המדינה ולא כלפי האויב. בעת שהוא עושה זאת הוא מייצג את החוק ולא את הממשלה, ובוודאי שלא שר כזה או אחר. כאשר שוטר ניגש לאזרח לצורך הפעלת סמכות, בין אם מדובר על נהג או על חשוד או על פיזור מחאה בלתי חוקית – האזרח חייב לראות לפניו את החוק ולא את הממשלה או שר פלוני".

בן גביר אמר בתגובה: "המסמך שהגיש המפכ"ל היוצא לבג"ץ בו הוא כביכול 'חרד' מהשינויים בפקודת המשטרה הוא לא יותר מהצגה מגוחכת. במשך השנה האחרונה המפכ"ל השתדל ככל יכולתו, גם אם לא בהצלחה רבה, לממש את מדיניותי כשר לביטחון לאומי ולהיענות לבקשותיי. בחודשיים האחרונים, על רקע סיום תפקידו ורצונו להיות חלק ממחנה כוח קפלן, החל להפוך לעומתי כלפיי, באמצעות החנפה ליועמ"שית ותת-תפקוד במילוי תפקידו. אלו פני הדברים וכך יש להתייחס אליהם".

בהצהרה שנתן במהלך הפסקה מהדיון, אמר בן גביר: "אני מרגיש שהשופטים כאן רוצים עציץ ולא שר. מונעים מאג'נדה ברורה. נגמרו הימים והמשחקים, אני מתווה מדיניות כללית לא ספציפית. אני לא כמו עמר בר לב, שסיפרו לי שביקש מעצר של נערי גבעות ספציפיים. הדבר היחיד שביקשתי בהפגנות זו מדיניות שווה לכולם. לא אתן שיהיה דין אחד למפגיני ימין ודין שני למפגיני שמאל. אני באתי כדי לשנות דברים, לא באתי כעציץ". בפתח הדיון השופטת וילנר טענה כי "יש אפשרות שהמשטרה תקבל החלטות מתוך מניעים פוליטיים". לאחר שנציג הכנסת השיב כי "יש אפשרות שהסכנה תתממש (שיקולים פוליטיים, א"ג), וילנר אמרה: "נכון, ואת זה מבקשים למנוע".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת הדיון בבג"ץ, בן גביר שלח אתמול מכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בו כתב: "המפכ"ל איבד את החשק לעבוד ומתרשל בתפקידו - מכתבו מגמתי. את והוא חותרים תחתי בניסיון להשפיע על החלטת בג"ץ".

בן גביר הוסיף במכתבו: "למעשה, מאז פרסום דו"ח ועדת מירון שמצא אותו אחראי באופן אישי – מר קובי שבתאי כבוי ואיבד את החשק לעבוד. כאשר אני הגעתי לאירועי ההילולה במירון, גיליתי שהמפכ"ל היוצא אינו נוכח וכלל לא מצוי בסוד העניינים וקבלת ההחלטות".

עוד כתב: "לא רק שמצאת לנכון להגיש את המכתב לבג"ץ באופן מניפולטיבי ופסול, אלא שאף הדלפת את המכתבים ואת הבקשה לבג"ץ למהדורות החדשות, כשעה לפני שידורי החדשות בטלוויזיה, באופן שממחיש מהי שיטת פעולתך ומהי מטרתך. הכל באופן פסול הסותר את עצם דרך הפעולה המתחייבת של גורם משפטי בכיר כל כך ובוודאי עובד מדינה בכיר. זאת לצד הנסיון הבוטה והזועק לשמיים לפגוע בי אישית ולמנוע את יכולת התיפקוד שלי כשר לבטחון לאומי".