גלנט: "לצה"ל דרושים מידית עוד עשרת אלפים חיילים"

בוועדת החוץ והביטחון נערך דיון נוסף בחוק הפטור מגיוס לחרדים, בו אמר שר הביטחון כי "בצה"ל אומרים שניתן לגייס בשנה הקרובה עוד 3,000 בני ישיבות, בנוסף ל1,800 שמתגייסים בכל שנה". הוא הוסיף: "אולי עדיף תקנות ולא חוק"

זמן צפייה: 03:17

בוועדת החוץ והביטחון נערך היום (שני) דיון נוסף בחוק הפטור מגיוס לחרדים, ושר הביטחון יואב גלנט אמר בדיון כי לצה"ל חסרים עוד עשרת אלפים חיילים באופן מיידי. "בצה"ל אומרים שניתן לגייס בשנה הקרובה עוד 3,000 בני ישיבות, בנוסף ל1,800 שמתגייסים בכל שנה", אמר גלנט, והוסיף כי "סיכמנו שנעלה כל שנה בעוד 5 אחוז וונגיע לחמישים אחוז מהשנתון בחמש שנים".

גלנט הוסיף בדיון כי לא הייתה התקדמות בנושא מכיוון שלא הייתה הסכמה על אופן החקיקה - האם בכנסת או בממשלה - וכן מה יהיו הסנקציות הכלכליות, ו"מה יקרה ולמי אם לא נעמוד במספרים". בהמשך אמר שר הביטחון כי "אולי עדיף תקנות ולא חוק".

"צה"ל הוא גוף של כולנו שלא משתייך לאף מפלגה", אמר גלנט, "בניגוד למטוסים או פצצות, חיילים אי אפשר להביא מחו״ל ולכן אנחנו צריכים לגייס עוד. אנחנו הולכים בכיוון ההפוך מכל מה שאנו צריכים - בגיוס בחרדים, בהארכת שירות הסדיר ובהגדלת גיל הפטור משירות המילואים - עלינו לפעול יחד, החיילים מוכנים לעשות הכל אבל מבקשים רוח גב".

השר גלנט ויו"ר ועדת החוץ והביטחון אדלשטיין
השר גלנט ויו"ר ועדת החוץ והביטחון אדלשטיין (ארכיון) | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מארגון "אחים לנשק" נמסר: "שוויון בפני החוק משמעותו גיוס לכולם. למעלה מעשרת אלפים חיילים חסרים לצה"ל בזמן מלחמה, אדלשטיין, התחייבת שהמילואמניקים לפני הפוליטיקה, אל תאפשר את המשך הישראבלוף. שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי, פעלו על פי החוק וצו המוסר, שחררו את הצווים, 76 שנות אי שוויון הסתיימו".

הפגנת חרדים קיצוניים נגד חוק הגיוס בשכונת מאה שערים בירושלים
הפגנת חרדים קיצוניים נגד חוק הגיוס בשכונת מאה שערים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כזכור, לאחר פסיקת בג"ץ בפה אחד בנושא חוק הגיוס, בו נקבע כי על תלמידי הישיבות להתגייס לשירות צבאי ולא לממן ישיבות שתלמידיהן לא קיבלו פטור, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, פרסם מסמך בשמה של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, בו קרא למערכת הביטחון "לפעול מיידית לגיוסם של 3,000 תלמידי ישיבות בשנת הגיוס הנוכחית, בנוסף למספר המתגייסים הממוצע בשנים האחרונות".

עוד נכתב: "מדובר במספר ראשוני לגיוס מיידי, שאינו משקף באופן מלא את צרכי הצבא הנוכחיים ואת קידום השוויון בנטל, ועל מערכת הביטחון לפעול להצגת תכנית גיוס הכוללת הגדלה של מספר זה". עוד הובהר בהודעה, ששוגרה למשרדי הביטחון, האוצר והחינוך: "יש להימנע מכל פעולה להעברת כספים, באופן ישיר או עקיף, שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפת פסיקתו האמורה של בית המשפט. פסיקה זו משליכה אף על תמיכות ואפיקי מימון אחרים המיועדים לתלמידי מוסדות תורניים החייבים בשירות צבאי".

עימותים בהפגנת חרדים בירושלים
עימותים בהפגנת חרדים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אתמול הפגינו המוני חרדים קיצונים בירושלים נגד הגיוס לצה"ל. רכבו של השר יצחק גולדקנופף, שנקלע למקום, נרגם באבנים, והוא חולץ על-ידי שוטרים. זמן קצר לאחר מכן נופצו גם שמשות הרכב של השר לשעבר יעקב ליצמן שחלף במקום. המשטרה הביאה מכת"זית למקום ובאזור התפתחו עימותים קשים. חלק מהמפגינים השליכו מקלות ואבנים לעבר שוטרים. כבישים נחסמו ברחבי העיר. חמישה נעצרו, שניים מהם בגין תקיפת שוטרים.

מהמשטרה נמסר: "מפרי סדר חסמו את ציר הרכבת הקלה ברחוב יפו-שרי ישראל. כוחות המשטרה ומג״ב פעלו במקום לפתיחת הצומת בכדי לאפשר את המשך תנועת הרכבת באזור. המשטרה רואה בחומרה את הניסיונות של אותם פורעי חוק אלימים לפגוע בשוטרי משטרת ישראל באבנים, מקלות, ביצים ומכל הבא ליד. אין כל קשר בין מחאה כחוק לבין התנהלות עבריינית ואלימה מסוג זה - שעלולה להוביל לפגיעה בגוף וברכוש. התנהלות מפרי הסדר ופורעי החוק במקום ראויה לכל גנאי. משטרת ישראל תמשיך לפעול נגד אותם מפרי סדר אלימים לשמירת הסדר הציבורי והחוק".