לקראת איחוד עם מרצ: שיא בייצוג נשים בוועידת מפלגת העבודה

לראשונה בתולדות הפוליטיקה הישראלית, בבחירות לוועידה ה-11 של מפלגת העבודה נקבע שיא חסר תקדים - 70% מהצירים שנבחרו הם נשים. יו"ר העבודה: "מברך על הייצוג יוצא הדופן - ללא שריונים וללא הבטחות ייצוג". על הפרק: איחוד עם מפלגת מרצ והיערכות לבחירות מוקדמות

יאיר גולן נואם אחרי הניצחון בפריימריז של מפלגת העבודה
יאיר גולן נואם אחרי הניצחון בפריימריז של מפלגת העבודה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לקראת איחוד בין העבודה למרצ: בבחירות לוועידה ה-11 של מפלגת העבודה שנערכו אתמול (חמישי) נקבע שיא חסר תקדים, כאשר 70% מהצירים שנבחרו הם נשים. יו"ר העבודה, אלוף במיל' יאיר גולן: "מברך על הייצוג יוצא הדופן בפוליטיקה הישראלית של הנשים בוועידה - ללא שריונים וללא הבטחות ייצוג". מבדיקה של הנתונים עלה כי 20% מהצירים והצירות שנבחרו הם פעילי מחאה מארגונים שונים.

לפי ההערכות, בקרוב יוכרז על איחוד בין העבודה לבין מרצ, לקראת ריצה משותפת בבחירות הקרובות. ממפלגת העבודה נמסר כי "בשבועות הקרובים תכונס הוועידה שתידרש לשורה של נושאים, ביניהם האיחוד עם מפלגת מרצ, הרחבת השורות והיערכות לבחירות מוקדמות".

יו"ר מפלגת העבודה מסר לאחר הכרזת התוצאות: "אני מברך את כל הצירים והצירות על בחירתם לוועידה ה-11 של המפלגה. כניסתם של פעילים ופעילות מגופים שונים במחאה מעידה כי מפלגת הדמוקרטים היא הבית של מי שיצאו להילחם על הדמוקרטיה ועל עתידה של ישראל והופכים את המחאה להשפעה ממשית בדרך להחלפת הממשלה".

יאיר גולן
יאיר גולן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

יו"ר המפלגה היוצאת, ח"כ מרב מיכאלי, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "כשנבחרתי ליו"ר מפלגת העבודה, קיבלתי מפלגה עם 64% מתפקדים גברים ורק 36% נשים. מסרתי מפלגה עם 50- 50. קיבלתי ועידה עם 67% צירים גברים ורק 33% צירות. שיניתי את חוקת המפלגה כך שהיא מחייבת שוויון מגדרי בכל המוסדות שלה והוספתי צירות עד שהגענו כמעט לשוויון מגדרי. לוועידה שנבחרה אתמול נבחרו 70% צירות ו 30% צירים גברים. ככה משנות מציאות".

עוד היא הוסיפה: "‏שיניתי את חוקת המפלגה כך שגם הרשימה לכנסת צריכה להיות ריץ-רץ', וברגע שהכרזנו על כך כמעט לא היה צריך לתקן את התוצאות - הציבור בחרה ובחר איתה ריץ'-רץ'. ‏חוקים משנים תודעה ומשנים את המציאות. לכן, אני נאבקת שנים להעביר את החוק המחייב כל מפלגה שרוצה לרוץ לכנסת שהרשימה שלה תהיה דה פקטור ריץ' רץ'. חוק זה הופל שוב שוב בגלל המפלגות החרדיות. ‏רק תחשבו מה זה אומר שנשים לא יכולות להיות מיוצגות במפלגות החרדיות. איך זה משפיע עליהן, על הילדות והילדים שלהן ועל החברה שלנו כולה. רק תחשבו איך היתה נראית הכנסת שלנו עם החוק הזה היה נכנס לתוקף.

"‏בימים שבהם מלחמה עקובה מדם נמשכת ללא תוחלת, רק בגלל דיבורי נצחון מוחלט של גברים בזמן ש 120 חטופים - וחטופות!!! נמקות בעזה, כשאין אף אישה בין מקבלי ההחלטות, כשאין אף יו״ר מפלגה אישה, כשנשים הן מיעוט מבוטל בהנהגה ובכנסת ומצבנו בנסיגה קשה וחמורה. אני גאה שמפלגת העבודה ממשיכה להתקדם לעבר חזון פמיניסטי של שוויון ושלום, שהולכים יחד. רק אתם באמת ננצח. ‏ברכות לנבחרת ולנבחרים ובהצלחה לכולנו".

מרב מיכאלי מודיעה על פרישה
מרב מיכאלי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הוועידה היא הגוף המנהל המורחב של המפלגה, והיא האמונה על הדיון הרעיוני ועל קבלת ההחלטות המשמעותיות בה, ביניהן הקמת מסגרת פוליטית רחבה למחנה הדמוקרטי, כתיבת מצע רעיוני-אידיאולוגי עדכני, יצירת התשתית לחיזוקה של המפלגה כאלטרנטיבה שלטונית ועוד.

הוועידה שנבחרה אמש כוללת כאלף צירות וצירים שנבחרו על-פי חלוקה ל-13 מחוזות בחירה. 700 צירים וצירות מהווים את החלק הנבחר בוועידה, עד 200 צירים וצירות נוספים ימונו מתוקף תפקידם ועד 200 צירים נוספים יצורפו לאחר בחירת הועידה, לצורך תיקון עיוותי ייצוג".