הייעוץ המשפטי: "מניעה לקדם את החוק להוצאת הטרור מהאקדמיה"

במשרד המשפטים טוענים כי "דווקא בין כותלי האקדמיה יש לאפשר חופש ביטוי רחב במיוחד" ויוצאים נגד הצעת החוק שהגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים הארצית, הקובעת כי מוסד אקדמי יחויב לפטר מרצה או חוקר אם יתבטא או יפעל באופן המסית לטרור - אחרת ישללו ממנו תקציבים. כץ: "הזוי ומביש. ההצעה חתומה ע"י חברי קואליציה ואופוזיציה - והיא תעבור"

קמפיין שלטי החוצות באיילון
קמפיין שלטי החוצות באיילון | צילום: התאחדות הסטודנטים הארצית

אחרי שבמחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים קבעו הבוקר (ראשון) כי "קיימת מניעה לקדם את החוק להוצאת הטרור מהאקדמיה" - שעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה - בלם שר המשפטים יריב לוין את קידום החוק. יו"ר הקואליציה אופיר כץ, שיזם את הצעת החוק עם התאחדות הסטודנטים,  תקף: "החלטה הזויה ומבישה, חבל שלמען הסטודנטים לא נלחמים מול היועמ"שית". בסביבתו של השר לוין אמרו כי "השר לא התקפל בפני אף אחד. כמו בכל חוק, ישנו תהליך סדור. כשגורמי המקצוע מבקשים שבוע על מנת להגיע להסכמות, אין סיבה שלא לאפשר זאת. בדיוק כפי שנעשה שבוע שעבר בחוק של רוטמן, שאושר היום בוועדת שרים".

לפי הייעוץ המשפטי, "דווקא בין כותלי האקדמיה יש לאפשר חופש ביטוי רחב במיוחד, שכן בלב העיסוק של האקדמיה הוא ביטוי של רעיונות, הצגת ביקורת ופיתוח מחשבתי. יצירת אפקט מצנן בין כותלי האקדמיה מעצימה את הפגיעה בחופש הביטוי ופוגעת אף בחופש האקדמי, ולכן אין כל הצדקה לקבוע דווקא באקדמיה רף מחמיר לפיטורין בגין התבטאויות. מוצע להתנגד להצעת החוק, היא אינה עומדת באמות מידה חוקתיות".

יו"ר הקואליציה חה"כ אופיר כץ (ארכיון)
יו"ר הקואליציה חה"כ אופיר כץ (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הקואליציה אופיר כץ התרעם על תשובת משרד המשפטים, ואמר כי "לא ייאמן שבזמן שחיילינו נלחמים בטרור, הייעוץ המשפטי לממשלה נותן רוח גבית להסתה לטרור באקדמיה וקורא לזה 'חופש ביטוי'. הצעת החוק הזו חתומה על-ידי חברי קואליציה ואופוזיציה - והיא תעבור. לא ניתן יד להסתה לטרור".

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, אמר: "בלתי נתפס שלאחר קבלת תמיכה מצד חברי הקואליציה והאופוזיציה לחקיקה אשר תוציא את הטרור מהאקדמיה השר יריב לוין דוחה את ההצעה בשבוע ימים. כל יום שהחקיקה הזו מתעכבת, זה יום שבו ניתנת לגיטימציה להסתה ותמיכה בטרור באקדמיה".

פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בבית המשפט
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בבית המשפט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הצעת החוק הוגשה בתחילת החודש, בצירוף חתימותיהן של נציגים מסיעות הקואליציה והאופוזיציה, לאחר מספר אמירות שנויות במחלוקת מפי מרצים באוניברסיטאות. במקביל, התאחדות הסטודנטים החלה בקמפיין בעד קידום החקיקה, הכולל שלטי חוצות בנתיבי איילון בהם מופיעים ציטוטים של חברי סגל אקדמי, ביניהם ד"ר ענת מטר מאוניברסיטת תל אביב שספדה למחבל ווליד דקה לאחר מותו, ותיארה אותו כ"אהוב ומקור השראה", ופרופ' נדירה שלהוב-קירבוקיאן, שאמרה בזמן המלחמה: "זהו הזמן לבטל את הציונות" - ועוכבה לחקירה בעקבות כן, לאחריה שוחררה לביתה.

מפגינים מחוץ לדיון הארכת מעצרה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
מפגינים מחוץ לדיון הארכת מעצרה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר גינה את הקמפיין וטען כי "תחת כסות של 'מלחמה בטרור' מנוהל קמפיין רדיפה והסתה כנגד חברות סגל, אשר עלול, חס וחלילה להתיר את דמן. לא מתקבל על הדעת שקמפיין הממומן מכספי הסטודנטים, יעודד שיסוי ואלימות".

לפי הצעת החוק, מוסד אקדמי יחויב לפטר מרצה או חוקר אם יתבטא או יפעל באופן המסית לטרור. עוד מוצע כי פיטורים אלו לא יזכו את המפוטר בפיצויי פיטורים, וכי המועצה להשכלה גבוהה תהיה רשאית לשלול מתקציבי המוסד הנתמך שיפר את הוראות החוק, וכן תהיה רשאית לנקוט באמצעי אכיפה אחרים.