היועמ"שית: "מניעה להכביד על המשרתים מבלי לצמצם את אי-השוויון"

בהרב-מיארה פרסמה חוות דעת על ההצעת להעלאת גיל הפטור ממילואים, ולפיה יש מניעה משפטית בהכבדת הנטל על המילואימניקים מבלי לקדם גיוס חרדים. בעקבות כך נדחה הדיון בהצעה, שאמורה הייתה לעלות היום בישיבת הממשלה, ובמקום זאת אישרה ועדת השרים לחקיקה הוראת שעה בעניין שירות מילואים בשלושה חודשים

זמן צפייה: 02:52

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, פרסמה היום (ראשון) חוות דעת בנוגע להצעת העלאת גיל הפטור משירות מילואים, לפיה קיימת מניעה משפטית בהכבדת הנטל על לוחמי המילואים בעת בה הקואליציה מונעת קידום מהלכים לגיוס חרדים.

"יש מניעה משפטית להכביד על המשרתים מבלי לצמצם את אי-השוויון", כתבה היועצת המשפטית. בעקבות חוות הדעת השלילית, הדיון בהצעה, שהיה אמור להיערך היום בישיבת הממשלה, ירד מסדר היום ונדחה. עם זאת, ההצעה עלתה לדיון בסופו של דבר בוועדת השרים לחקיקה, אשר אישרה הארכת הוראת שעה בעניין שירות מילואים בשלושה חודשים.

ראש האופיזציה יאיר לפיד מסר: "אבדה הבושה. משרתי המילואים ומשלמי המיסים קורסים, ונתניהו והקיצונים מעמיסים עליהם את הנטל וממשיכים להשתמט מאחריות ולחייך. הממשלה אישרה עכשיו את הארכת חוק הכבדת הנטל על משרתי המילואים. המשמעות: יותר שנים במילואים! בעוד הממשלה מקדמת חוק השתמטות המוני לצעירים חרדים. חברי הכנסת של הליכוד, תעצרו את הטירוף. פעם הליכוד הייתה מפלגה לאומית חשובה, איך אתם נותנים יד לאפליה הכואבת הזאת בין דם לדם. אני מחזק את אנשי המילואים והמשפחות שלהם. אתם גיבורים ונעשה הכל כדי להיות ראויים לגבורתכם. הציבור צריך לקבל פטור מהממשלה הרעה הזאת".

מפגינים חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס
חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הארכת העלאת גיל הפטור משירות מילואים תוכננה לעלות היום לדיון בממשלה בהתאם לבקשת משרד ההביטחון, בטענה כי הדבר נדרש בשל תרומת הלוחמים, הימשכות המלחמה במספר זירות וצורכי הצבא.

הממשלה מבקשת למעשה להאריך עד סוף שנת 2024 את הוראת השעה שהייתה אמורה לפוג החודש, במסגרתה גיל הפטור משירות מילואים עלה בשנה עבור לוחמים, מגיל 40 ל-41, וכן לקצינים, מגיל 45 ל-46.

ח"כ קרין אלהרר התייחסה לעניין ברשתות החברתיות וכתבה: "‏שלא נתבלבל, הממשלה לא דחתה את החלטתה להכבדת הנטל על המשרתים בשל ערכיות או הצורך הביטחוני. זה ירד מסדר היום אך ורק כי היועמ״שית שוב מהווה שומרת סף איתנה מול ממשלה מזלזלת, מנותקת ומסוכנת. ‏אין להם טיפה של מצפון, לא מעניין אותם המילואימניקים שמשרתים כבר 8 חודשים, שמקבלים צו 8 בפעם ה-3. ‏הם משעממים אותם".

על אף שבהצעה הוסבר כי צה"ל נדרש להגדיל את כוח האדם העומד לרשותו ברקע הימשכות המלחמה, הקואליציה העבירה החודש בכנסת את החלת דין הרציפות על חוק הפטור מגיוס למגזר החרדי. חרף התנגדותו של שר הביטחון יואב גלנט, שהצביע נגד, ההצעה עברה ברוב של 63 חברי כנסת מול 57 מתנגדים.

רה"מ נתניהו בכנסת
רה"מ נתניהו בכנסת לאחר ההצבעה על חוק הגיוס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גלנט אמש בכנסת
שר הביטחון יואב גלנט בהצבעה בכנסת על חוק הגיוס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קידום חוק הפטור מגיוס עורר זעם ציבורי וגרר מחאה מצד משרתי המילואים, הדורשים לקדם מתווים שיביאו לשוויון בנטל. "עם ישראל מייחל להסכמות - שינויים לאומים מבצעים בהסכמה רחבה", כתב השר גלנט בחשבון הטוויטר שלו אחרי ההצבעה על החוק, "אסור לנו לעשות פוליטיקה קטנה על גבם הגדול של לוחמי צה"ל".

לא מעט מחברי הכנסת והשרים שהצביעו בעד החוק מתנגדים לו, אך הם הסבירו כי הצביעו בעד משום שלטענתם מדובר בהצבעה טכנית. החוק ידון מעתה בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, שאמר אחרי כי השיקול המרכזי יהיה "מתן מענה אמיתי ומדויק לצרכי צה"ל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף לאחר קידום חוק הפטור מגיוס בכנסת: "זה אחד מרגעי החרפה הבזויים ביותר של כנסת ישראל אי פעם. בעיצומו של עוד יום קרב קשה ברצועה, ממשלת ההפקרות מעבירה חוק השתמטות וסרבנות. הכל פוליטיקה. אפס ערכים".