8 ימים לאחר פרישת גנץ ואיזנקוט: נתניהו מפרק את קבינט המלחמה

לאחר פרישת חברי המחנה הממלכתי מהממשלה, ואחרי שבן גביר דרש להצטרף לפורום הביטחוני המצומצם, ראש הממשלה הודיע לשרים על פירוק קבינט ניהול המלחמה שהוקם לאחר מתקפת 7 באוקטובר

קבינט המלחמה מתכנס בקריה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שני) לשריו כי הוא מפרק את קבינט המלחמה, שהוקם לאחר הצטרפותו של ח"כ בני גנץ לממשלה בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. זאת, שמונה ימים לאחר שגנץ הודיע על פרישה מהממשלה ועל עזיבת קבינט המלחמה יחד עם חברו לסיעה ח"כ גדי איזנקוט.

לאחר יציאת המחנה הממלכתי מהממשלה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש למנותו לקבינט המלחמה במקומם של השרים הפורשים. נתניהו ככל הנראה ביקש להימנע מכך, ולכן הודיע היום על פירוק הפורום המצומצם - בו נותרו מלבדו רק שר הביטחון יואב גלנט והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.

ראש הממשלה צפוי להמשיך ולקיים התייעצויות עם השרים גלנט ודרמר, כמו גם עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, ב"מטבחון" שלא יוגדר באופן סטטוטורי - אך יאפשר לו להמשיך בהדרתם של בן גביר וסמוטריץ' מדיונים ביטחוניים מסוימים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במכתב ששלח לנתניהו מיד לאחר פרישת המחנה הממלכתי מהממשלה, בן גביר דרש להצטרף לקבינט המלחמה כאמור - ותקף: "הקבינט הקטן, שהיה עד כה 'קבינט הקונספציה', הוביל את ישראל עד כה, תוך הדרתם ומידורם של שרים בכירים בממשלה. לא עוד, כעת עם פרישתם של שרי הקונספציה, אין עוד תירוץ להחרמת והדרת שותפים ושרים בכירים, ודאי שותפים שהזהירו בזמן אמת מהקונספציה והתפיסה שהיום כולם מבינים שהייתה שגויה".

בני גנץ וגדי איזנקוט
חברי הכנסת גנץ ואיזנקוט | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

בנאום הפרישה שלו בתחילת השבוע שעבר, גנץ מתח ביקורת על התנהלות הממשלה והעומד בראשה: "חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות", תקף יו"ר המחנה הממלכתי, "החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים". עוד הוסיף: "נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון אמיתי. לכן אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום בלב כבד, אך בלב שלם".

בהמשך קרא להקדמת הבחירות ולהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית: "בסתיו, שנה לאסון, צריך לצאת לבחירות שבסופן תוקם ממשלה שתזכה לאמון העם ותוכל לאתגרים. אני קורא לנתניהו - קבע תאריך בחירות מוסכם. אל תתן לעם שלנו להיקרע".