המפכ"ל: "השוטרים הם לא מיליציה של שר כזה או אחר"

בכנס הרצליה ה-21 התייחס רב-ניצב יעקב שבתאי למתיחות עם בן גביר ולאירועים האלימים בהפגנות: "אין לנו משטרה אחרת. אנו לא חפים מטעויות. אני ער לכל אירוע חריג". באותו כנס נשא דברים גם ראש המל"ל צחי הנגבי - שאמר: "את חמאס כרעיון אי אפשר להעלים. צריך למצוא לו חלופה"

זמן צפייה: 13:38

המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, שיסיים בקרוב את כהונתו,  נשא הבוקר (שלישי) דברים בכנס הרצליה ה-21 באוניברסיטת רייכמן. הוא התייחס למתיחות עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולאלימות בהפגנות - ואמר: "אין לנו משטרה אחרת. אנו לא חפים מטעויות. אני ער לכל אירוע חריג. אני מתחייב ששוטרינו לא מגיעים להתעמת עם המפגינים והשוטרים הם לא מיליציה של שר כזה או אחר". בהמשך אמר: "אני מבקש מעל בימה זו להדליק נורת אזהרה לכולנו: המשטרה איננה צד ותפעל לאפשר כל מחאה, כל עוד זו עומדת במסגרת החוק". באותו כנס נשא דברים גם ראש המל"ל צחי הנגבי - שאמר: "את חמאס כרעיון אי אפשר להעלים. צריך למצוא לו חלופה".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2406251025' autoplay='0' credit='' desc='מחאה נגד הנגבי בכנס הרצליה: "איפה 120 איש?"' poster='' kid='1_6j9hhnrv' duration='54']

"החלשת המשטרה תפגע בתפקודה ויכולותיה , הדבר מדיר שינה מעיני, לבטח כשברור לכולנו שהדבר ישליך על הביטחון האישי של כלל אזרחי המדינה. אנו ללא ספק נמצאים בשעת מבחן כאומה, ומכאן אני קורא לכולנו, בואו נוריד את מפלס השנאה, האלימות והשיח המפלג."

"אנו נמצאים בשעת מבחן כאומה", הוסיף שבתאי. "אני קורא לכולנו להוריד את מפלס האלימות והשיח המפלג. אלה השוטרים שלנו, זו המשטרה של כולנו. השוטרים הללו עוזבים את נשותיהם וילדיהם תוך סיכון מתמיד של חייהם מבלי להסס לשנייה.

"בואו נשים את המשטרה מחוץ לשיח הפוליטי ונעניק לשוטרים את הכבוד שלו הם ראויים. המשטרה אינה פוליטית – לא הייתה ואסור שתהיה. לכן חשובה במעלה האחריות לשמר את המשטרה כאוטונומית ועצמאית למרות החוק בלבד".

"אין חולק כי תפקידנו לשמור על האיזון הראוי בין זכות המחאה וחופש הביטוי לבין שמירה על מרקם חיים תקין", הוסיף המפכ"ל היוצא, "ואנו עושים כל שביכולתנו על מנת להבטיח זאת. לצערי לאחרונה השיח מול המשטרה הופל מתלהם וחוצה כל גבול. כמדינה חפצת חיים עלינו לוודא ששוטרינו אינם הופכים לשק החבטות הלאומי".

מכת"זית בירושלים, בהפגנה אתמול
מכת"זית בירושלים, בהפגנה שלשום | צילום: רויטרס
עימותים בהפגנה בת"א
עימותים בהפגנה בת"א | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר תקף שבתאי את השר בן גביר בוועידת תל אביב: "חובה על כל שוטר לראות את החוק לנגד עיניו - ורק את החוק, לא הוראה מטעם שר כזה או אחר. המשטרה במדינה דמוקרטית צריכה להשאר נקייה מכל סממן פוליטי ונטולת הטייה פוליטית". בן גביר אמר בתגובה: "אני חושב שהטון הנוכחי מבטא רצון להצטרף למחנה קפלן. שיהיה בריא".

הוא הוסיף כי "הדרג המדיני צריך להתוות מדיניות - אבל כל מעורבות מעבר לכך תשפיע על יכולת המשטרה לבצע את משימותיה באופן ממלכתי וא-פוליטי. זה כוחה וזו מהותה של משטרה אוכפת חוק". שבתאי התייחס לתפקוד המשטרה בהפגנות, ברקע דיווחים על אלימות משטרתית במחאות נגד הממשלה בשבוע האחרון: "עלינו לשמור על האיזון הראוי בין הזכות למחאה לשמירה על מרקם החיים התקין. אני כמפקד חרד בכל הפגנה לשלום כל אחד מהמפגינים ולשלום השוטרים. ממש לא פשוט להיות שוטר היום במדינת ישראל".